Μενού Ροή
rypansi
Ευρωκοινοβούλιο: Ψηφίστηκαν τα νέα πρότυπα ρύπανσης των οχημάτων

Οι Ευρωβουλευτές υιοθέτησαν τελικά τη θέση τους σχετικά με τα νέα πρότυπα ρύπανσης για τα επιβατηγά οχήματα την Πέμπτη (9 Νοεμβρίου), σε μια κίνηση που θεωρείται νίκη για τους συντηρητικούς οι οποίοι επεδίωκαν να περιορίσουν το κόστος για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Το τροποποιημένο κείμενο του λεγόμενου κανονισμού «Euro 7» εγκρίθηκε στην ολομέλεια με 329 ψήφους υπέρ, 230 κατά και 41 αποχές, ανοίγοντας το δρόμο για τις διαπραγματεύσεις με τις εθνικές κυβερνήσεις για την οριστικοποίηση του νόμου.

Ο κανονισμός «Euro 7» είναι ο πιο πρόσφατος από μια σειρά προτύπων που καθορίζουν τα επιτρεπτά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης από αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα.

Για πρώτη φορά, εκτός από τις εκπομπές από την εξάτμιση, όπως τα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου, ο κανονισμός θα καλύπτει τα μικροπλαστικά από τα ελαστικά και τα σωματίδια από τα φρένα – δύο πηγές ρύπανσης από τα οχήματα που θα εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμη και μετά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ της ευθυγράμμισης της μεθόδου της ΕΕ για τον υπολογισμό των εκπομπών και των ορίων τριβής των ελαστικών και των φρένων με εκείνον που υπαγορεύει ο ΟΗΕ.

Παρά τις εκκλήσεις σοσιαλιστών και πράσινων ευρωβουλευτών να ενισχυθούν τα πρότυπα εκπομπών ρύπων για τα επιβατικά αυτοκίνητα, οι νομοθέτες υποστήριξαν τελικά επίπεδα σύμφωνα με την αρχική πρόταση της Επιτροπής.

Κατά την προετοιμασία της ψηφοφορίας, οι προοδευτικοί ευρωβουλευτές έδωσαν μεγάλη έμφαση στην ανάγκη προστασίας της υγείας, υποστηρίζοντας ότι η αποτυχία περαιτέρω περιορισμού των ρύπων από τα οχήματα θα οδηγούσε σε 70.000 πρόωρους θανάτους ετησίως από την κακή ποιότητα του αέρα.

Ωστόσο, συντηρητικοί και φιλελεύθεροι νομοθέτες ήταν επιφυλακτικοί στο να αναγκάσουν οι εταιρείες να αναβαθμίσουν σημαντικά τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, υποστηρίζοντας ότι αυτό θα ανέβαζε το κόστος των νέων αυτοκινήτων για τους καταναλωτές ενώ θα απορροφούσε πόρους που θα μπορούσαν να δαπανηθούν καλύτερα για την προετοιμασία της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.

Τελικά όμως, το Ευρωκοινοβούλιο συμφώνησε σε αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων που μετρήθηκαν σε εργαστηριακές συνθήκες και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης για τα λεωφορεία και τα βαρέα οχήματα. Οι νέοι κανόνες θα απαιτούν επίσης οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να πληρούν ορισμένα πρότυπα ανθεκτικότητας.

Ο Alexandr Vondra, ο Τσέχος ευρωβουλευτής του ECR, και εισηγητής της πρότασης, δήλωσε ότι το κείμενο επιτυγχάνει ισορροπία μεταξύ «των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών».

«Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού μας, εξυπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκόμενων μερών και αποφεύγουμε τις ακραίες θέσεις». δήλωσε.

Ο Bas Eickhout, ολλανδός ευρωβουλευτής των Πρασίνων, κατήγγειλε τη θέση του Κοινοβουλίου ως «ακατανόητη».

«Υπό την έντονη πίεση της αυτοκινητοβιομηχανίας, τα συντηρητικά κόμματα αποδυνάμωσαν τα πρότυπα, έτσι ώστε να βελτιώνονται ελάχιστα σε σχέση με τους ισχύοντες κανόνες», ανέφερε σε δήλωσή του. «Παίζουν με την υγεία εκατομμυρίων Ευρωπαίων και τη γλιτώνουν».

Αντιδράσεις

Παρά το γεγονός ότι οι πράσινοι πολιτικοί παρουσίασαν το εν λόγω αποτέλσμα ως νίκη για την αυτοκινητοβιομηχανία, το lobby ων αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA πρόβαλε μια πιο επιφυλακτική στάση.

Η ACEA αναγνώρισε ότι το Κοινοβούλιο υιοθέτησε «μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για το Euro 7 σε σύγκριση με αυτό που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι», όμως δήλωσε πως ο κανονισμός «εξακολουθεί να συνοδεύεται από ένα βαρύ τίμημα».

«Το γεγονός παραμένει ότι το Euro 7 αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση για τους κατασκευαστές οχημάτων, επιπλέον των τεράστιων προσπαθειών τους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές», δήλωσε η γενική διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries. «Έρχεται επίσης σε ένα εξαιρετικά δύσκολο γεωπολιτικό και οικονομικό πλαίσιο, το οποίο χαρακτηρίζεται από την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας, τις ελλείψεις στην αλυσίδα εφοδιασμού, τις πληθωριστικές πιέσεις και την υστέρηση της καταναλωτικής ζήτησης».

Εν τω μεταξύ, οι Πράσινοι ακτιβιστές υιοθέτησαν σκληρή γραμμή κατά της θέσης του Κοινοβουλίου.

Η ΜΚΟ για την καθαρή κινητικότητα Transport & Environment την χαρακτήρισε «κάτι παραπάνω από άχρηστη», υποστηρίζοντας ότι ο επικαιροποιημένος νόμος θα πρέπει να μετονομαστεί σε «Euro 6F», καθώς δεν προβάλει σχεδόν «καμία βελτίωση» σε σχέση με τον προηγούμενο.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα χρησιμοποιήσουν το [Euro 7] για να κάνουν τα αυτοκίνητά τους πιο πράσινα, αλλά δεν πρόκειται να είναι πιο πράσινα και καθαρά από τα σημερινά», δήλωσε η Anna Krajinska, υπεύθυνη για τις εκπομπές ρύπων και την ποιότητα του αέρα στην T&E. «Οι ευρωβουλευτές θα πρέπει να έχουν την ευπρέπεια να το μετονομάσουν σε Euro 6F ή να το αποσύρουν», δήλωσε η ίδια.

Το δίκτυο πόλεων Eurocities δήλωσε ότι η ψηφοφορία έδειξε πως «τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας υπερίσχυσαν των ανησυχιών όσων πλήττονται βαθιά από την ατμοσφαιρική ρύπανση», προσθέτοντας ότι το Κοινοβούλιο καθιστά τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις «όλο και πιο δύσκολη».

Η ένωση υπεράσπισης των καταναλωτών BEUC, επίσης, δήλωσε ότι η θέση του Κοινοβουλίου μοιάζει με «μια μικρή επικαιροποίηση του κανονισμού “Euro 6”», ωστόσο επαίνεσε ορισμένες πτυχές. Μεταξύ των θετικών σημείων που τόνισε ήταν η πρόταση για ένα «περιβαλλοντικό διαβατήριο οχήματος», το οποίο θα καθορίζει την κατανάλωση καυσίμου ή ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της ζωής κάθε αυτοκινήτου, καθώς και τις επισκευές που πραγματοποιήθηκαν και τους ελέγχους κατά τη διάρκεια της λειτουργίας.

Η Natacha Tullis της Pew Charitable Trusts, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης, κατέκρινε επίσης την απόφαση να οριστούν τα όρια τριβής των ελαστικών για τα βαρέα οχήματα με βάση τη μεθοδολογία του ΟΗΕ, προειδοποιώντας ότι κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει αδράνεια στην ρύθμιση για τα ελαστικά των φορτηγών μέχρι το 2035.

«Δεδομένου ότι τα ελαστικά αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη ποσοτικοποιημένη πηγή μικροπλαστικής ρύπανσης στην Ευρώπη, η χθεσινή απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θέτει σε κίνδυνο τον στόχο της ΕΕ για μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης κατά 30% έως το 2030», δήλωσε η ίδια.

Η Tullis κάλεσε μάλιστα τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να τροποποιήσουν το κείμενο κατά τη διάρκεια των τριμερών διαπραγματεύσεων, ώστε να επιτραπεί στην Ευρώπη να δράσει ανεξάρτητα για τα μικροπλαστικά των ελαστικών.

Πηγή: euractiv.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας