Η τιμολόγηση των εκπομπών άνθρακα συνεχίζει να αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού και μελέτης σε διεθνή κλίμακα, καθώς περιφερειακά μέτρα που περιπλέκουν το status quo συνεχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους.
Στο πλαίσιο αυτό, το ICS (International Chamber of Shipping), σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις των Μπαχαμών και της Λιβερίας, παρουσίασαν μια νέα πρόταση, μέσω της οποίας υποστηρίζουν ότι θα διασφαλιστεί η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων του ΙΜΟ για μηδενικές εκπομπές έως ή κοντά στο 2050.
Στο επίκεντρο της συγκεκριμένης πρότασης βρίσκεται το GHG Fee, με το οποίο θα επιβαρύνονται τα πλοία ανά τόνο ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα που εκλύουν σε συνδυασμό με έναν μηχανισμό «feebate», ο οποίος θα παρέχει κίνητρα για την ταχύτερη παραγωγή και υιοθέτηση ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών.
Κυρίαρχος στόχος είναι να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων. Ωστόσο, η πρόταση προβλέπει τη διάθεση περίπου $2,5 δισ. ετησίως στο «IMO Net Zero Shipping Fund», του οποίου στόχος θα είναι να υποστηρίζει τις προσπάθειες μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που αποδίδονται στη ναυτιλία.
Το ICS, σε σχετική ανακοίνωση, δεν ξεκαθαρίζει ποιο θα πρέπει να είναι το ύψος του GHG Fee, όμως σημειώνει ότι θα εξαρτάται από το ύψος της «ανταμοιβής» των πλοίων για κάθε τόνο εκπομπών που δεν εκλύεται μέσω της χρήσης καυσίμων χαμηλότερου ανθρακικού αποτυπώματος ή τεχνολογιών μείωσης των εκπομπών.
Πάντως, σε ένα υποθετικό σενάριο, το ICS υποστηρίζει ότι, εφόσον η «ανταμοιβή» οριστεί για τα πρώτα πέντε έτη στα $100/τόνο, το GHG Fee αρχικά θα μπορούσε να οριστεί στα $60/τόνο συμβατικού καυσίμου που καταναλώνουν τα πλοία.
Πηγή: Ναυτικά Χρονικά