Το πώς θα προχωρήσει πράσινος μετασχηματισμός σε δυο κλάδους της οικονομίας άμεσα συνδεδεμένους με την καθημερινότητα, τη μόδα και τον πρωτογενή τομέα είναι άμεσα συνδεδεμένο με την μείωση των ρύπων. Βέβαια, όλα αυτά συνδέονται και με πόρους που άμεσα θα πρέπει να κατευθυνθουν προς τα εκεί. Αυτά είναι βασικά σημεία όσων καταγράφηκαν στις εργασίες του 8ου Sustainability Summit for SE Europe & the Mediterranean του Economist, που έγινε στις 14 και 15 Οκτωβρίου 2024 στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace στο Καβούρι σε συνεργασία με το SDSN Greece και υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
«Οι 28 μεγαλύτερες βιομηχανίες κρέατος και γαλακτοκομικών στον κόσμο εκπέμπουν περισσότερο μεθάνιο από τις 100 μεγαλύτερες εταιρείες ορυκτών καυσίμων», σημείωσε από το βήμα του Economist ο γενικός διευθυντής της Greenpeace Νίκος Χαραλαμπίδης, αναφερόμενος σε έρευνα που δημοσιοποίησε το σκανδιναβικό γραφείο της οργάνωσης. Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής περνάει και από τον αγροτικό τομέα, είπε, και τόνισε τις δυσκολίες των αναγκαίων αλλαγών σε αυτόν, λέγοντας ότι «4 κολοσσοί ελέγχουν περίπου το 80% της παγκόσμιας διατροφής». Εξήρε τη σημασία της μείωσης κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και στη συνέχεια παρέθεσε στοιχεία έρευνας της Greenpeace –σχετιζόμενης και με την Ελλάδα– η οποία κατά το διάστημα 2007-2021 δείχνει μια καταβαράθρωση στις μικρές αγροτικές ιδιοκτησίες. «Περίπου 88 εκατομμύρια τόνοι τροφίμων πετιούνται στην Ευρώπη ετησίως», πρόσθεσε, ενώ ως προς τη σχεδίαση της αγροτικής πολιτικής, έδωσε έμφαση στο φυσικό περιβάλλον ως σύμμαχο, στον κοινωνικό ιστό και στην παραγωγή με προτεραιότητα σε τρόφιμα που θα καλύψουν τις ανάγκες του τοπικού πληθυσμού. «Κλίμα-περιβάλλον-γεωργία-διατροφή είναι ένα», υπογράμμισε κλείνοντας ο επικεφαλής της Greenpeace.
Στην ευαλωτότητα του πρωτογενούς τομέα στην κλιματική κρίση, αλλά και σε παραμέτρους που δεν μπορεί ο τομέας να επηρεάσει –όπως οι διακυμάνσεις του διεθνούς εμπορίου και οι γεωπολιτικές εξελίξεις– αναφέρθηκε από το βήμα του 8ου Συνεδρίου Βιωσιμότητας του Economist ο διευθυντής Επικοινωνίας & Εταιρικών Υποθέσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Γιάννης Γεωργακέλλος. Τόνισε ότι οι γεωργοί δεν είναι μόνο παραγωγοί αλλά και διαχειριστές των τοπικών φυσικών πόρων και οικοσυστημάτων και ότι πρέπει να τους υποστηρίξουμε για τη διασφάλιση της διατροφικής επάρκειας και της βιωσιμότητας. Περαιτέρω, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών της εταιρείας του, ο κ. Γεωργακέλλος έδωσε έμφαση στα πλεονεκτήματα της συμβολαιακής γεωργίας, της συνεργασίας με τα πανεπιστήμια –για τη βελτίωση της πρώτης ύλης, του τελικού προϊόντος και της παραγωγικότητας της γης– καθώς και της εισαγωγής σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η νέα πρωτοβουλία της εταιρείας “Έξυπνη Σπορά”, ένα καινοτόμο πρόγραμμα γεωργίας ακριβείας που υλοποιείται σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και συνδυάζει την τεχνολογία με την αειφόρο ανάπτυξη καθώς και τη στήριξη στην πολύπαθη περιοχή της Θεσσαλίας. Στόχος είναι η δημιουργία ενός εύχρηστου ψηφιακού εργαλείου που ενδυναμώνει και θωρακίζει τους παραγωγούς απέναντι στις σύγχρονες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Παράλληλα με την προστασία του περιβάλλοντος, τόνισε, πρέπει να επιτευχθεί και η οικονομική βιωσιμότητα των ίδιων των γεωργών, ενώ είναι εξίσου κρίσιμο να δοθούν κίνητρα στους νέους αγρότες, συμπλήρωσε, για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς παραγωγών.
Η βιομηχανία της μόδας διέρχεται έναν μετασχηματισμό, επεσήμανε, από την πλευρά του ο κ. Simone Cipriani, πρόεδρος Συντονιστικής Επιτροπής της Συμμαχίας του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Μόδα, σημειώνοντας ότι οι πωλήσεις στην υψηλή μόδα δεν πάνε πολύ καλά, αφ’ ενός λόγω της γενικότερης αβεβαιότητας, αφ’ ετέρου λόγω των διαφορετικών προσεγγίσεων της Gen Ζ, όπως είναι τα second hand ρούχα. Πρόσθεσε ότι οι νέοι ενδιαφέρονται πολύ για την ανακύκλωση καθώς και για την παράταση του κύκλου ζωής των προϊόντων. Τόνισε ότι η βιομηχανία μόδας πρέπει να κινηθεί πιο αποφασιστικά προς τη βιωσιμότητα, με μείωση περιβαλλοντικού αντίκτυπου και μείωση εκπομπών, προστασία της βιοποικιλότητας, μείωση της χρήσης χημικών, ενίσχυση της κυκλικότητας και υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών όσον αφορά τα δικαιώματα στον χώρο εργασίας. Επεσήμανε ότι οι καταναλωτές αξιολογούν τα βήματα που γίνονται και ότι η βιομηχανία έχει κάνει κάποια βήματα προόδου, αν και υπήρξε υποχώρηση στον στόχο της μείωσης εκπομπών. Τέλος, τόνισε ότι οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να καταστήσουν πιο δύσκολη την παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του διεθνούς δικαίου στην εφοδιαστική αλυσίδα της μόδας και έδωσε έμφαση στη σημασία του due diligence στον τομέα.
«Η βιομηχανία της μόδας δεν ανταποκρίνεται αρκετά γρήγορα ώστε να έχει πραγματικό αντίκτυπο και να εκπληρώσει τους επείγοντες στόχους του 2030. Για να αντιμετωπιστεί η περίπλοκη ζημιά που προκαλείται από τις βιομηχανίες μόδας και κλωστοϋφαντουργίας, οι εταιρείες, οι παραγωγοί, οι καταναλωτές και οι τοπικές κυβερνήσεις θα πρέπει να ενωθούν ώστε να δράσουν με πραγματική επείγουσα ανάγκη για να επιτρέψουν τη συνεπή αλλαγή», σχολίασε η διευθύντρια του τμήματος κοσμημάτων, υφασμάτων και υλικών του Central Saint Martins Anne Marr, η οποία προέκρινε λύσεις μέσα από τη βελτιστοποίηση που είναι σε θέση να προσφέρει η κυκλική οικονομία και η επαναχρησιμοποίηση.
«Για να αντιμετωπίσουμε ορισμένες από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία της μόδας, χρειαζόμαστε ηγέτες επιχειρήσεων με τολμηρή φαντασία, που πιστεύουν το απίθανο και κάνουν το παράλογο», ανέφερε χαρακτηριστικά η βοηθός καθηγητή από το Greenwich Business School Χρυσή Τζανέτου, τονίζοντας: «Για εμάς που εργαζόμαστε στην επιχειρηματική εκπαίδευση, είναι καθήκον, δέσμευση και τιμή να εισαγάγουμε νέους τρόπους σκέψης και να δημιουργήσουμε τους χώρους μάθησης για τη μελλοντική γενιά ηγετών επιχειρήσεων ώστε να κάνει αυτές τις ανακαλύψεις». Η ίδια παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η «γρήγορη μόδα» οδηγεί σε 92 εκατ. τόνους απορριμμάτων που παράγονται ετησίως.