Η κατασκευή του πολυαναμενόμενου διασυνδετήριου αγωγού μεταξύ της Βόρειας Μακεδονίας και της Αλβανίας αναβάλλεται για μια ακόμα φορά μετά τη λύση του συμβολαίου με την βοσνιακή εταιρεία "Energoinvest" του Σαράγεβο, εργολάβο υπεύθυνο για την κατασκευή της γραμμής μεταφοράς 400 kV από το Υποσταθμό Μπίτολα 2 έως τα σύνορα Βόρειας Μακεδονίας-Αλβανίας.
Η κατασκευή, που ξεκίνησε το 2021, είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2023, αλλά σημαντικές καθυστερήσεις μετέθεσαν το χρονοδιάγραμμα. Σύμφωνα με τη δημόσια εταιρεία μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, MEPSO, η αποτυχία του εργολάβου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και οι επανειλημμένες απαιτήσεις για επιπλέον πληρωμές οδήγησαν στην απόφαση για ακύρωση του συμβολαίου. Η MEPSO απέρριψε αυτές τις απαιτήσεις, επικαλούμενη τον χαρακτήρα "παράδοσης με το κλειδί στο χέρι" της σύμβασης, που δεν επιτρέπει τέτοιες αλλαγές.
Παρά τις συνεχείς προσπάθειες της MEPSO για διαπραγμάτευση και συμβιβασμό με την Energoinvest, οι δύο πλευρές δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία, αναγκάζοντας τη MEPSO να ανακοινώσει επίσημα τη λύση του συμβολαίου.
Το έργο είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί εντός 30 μηνών, με προθεσμία την 30ή Μαΐου 2023. Ωστόσο, η πρόοδος ήταν αργή, με μόνο το 8,9% των σχεδιασμένων θεμελιώσεων πυλώνων να έχουν ολοκληρωθεί και το 51,2% του εξοπλισμού να έχει παραδοθεί. Ο εργολάβος εγκατέλειψε το εργοτάξιο πολλές φορές κατά τη διάρκεια του έργου, περιπλέκοντας περαιτέρω το χρονοδιάγραμμα.
Η MEPSO ετοιμάζεται τώρα να προκηρύξει νέο διαγωνισμό τους επόμενους μήνες για την εξεύρεση εργολάβου που θα μπορέσει να ολοκληρώσει το έργο. Σύμφωνα με πηγές, η γραμμή μεταφοράς μπορεί να χρειαστεί τουλάχιστον άλλα δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί, ανέφεραν τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Αυτό το έργο αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου Ενεργειακού Διαδρόμου 8, που αποσκοπεί στη δημιουργία μιας σημαντικής ενεργειακής διασύνδεσης μεταξύ της Αλβανίας και της Βόρειας Μακεδονίας. Η γραμμή των 400 kV θα είναι ένα ουσιώδες στοιχείο αυτού του ενεργειακού συνδέσμου, μαζί με την κατασκευή του υποσταθμού 400 kV/110 kV στην Οχρίδα, ο οποίος κατασκευάζεται από την κροατική εταιρεία Končar.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, η MEPSO παραμένει δεσμευμένη να ολοκληρώσει το έργο της διασύνδεσης, το οποίο διαθέτει σημαντική οικονομική στήριξη. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) έχει επενδύσει 37 εκατομμύρια ευρώ στην κατασκευή της γραμμής μεταφοράς, καθώς και σε στοιχεία έξυπνου δικτύου που θα βοηθήσουν στην ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας της περιοχής.
Αυτή η χρηματοδότηση αποτελεί μέρος των ευρύτερων προσπαθειών της EBRD να υποστηρίξει την πράσινη ενέργεια στη Βόρεια Μακεδονία, μια χώρα όπου η ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας παραμένει βασική πρόκληση. Από την εμπλοκή της, η EBRD έχει επενδύσει πάνω από 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ σε 147 έργα σε όλη τη χώρα, δίνοντας προτεραιότητα στην ανάπτυξη πράσινης ενέργειας.
Παρά την καθυστέρηση, η MEPSO παραμένει αποφασισμένη να ολοκληρώσει τη διασύνδεση των 400 kV, με σχέδια να επανεκκινήσει το έργο μόλις εξασφαλιστεί νέος εργολάβος.