Πρόταση «βόμβα» για χιλιάδες παραγωγούς βιοκαυσίμων έχει υποβάλει η Ευρωπαική Επιτροπή. Με την πρόταση για την πράσινη ταξινόμηση που δημοσιεύτηκε στις 21 Απριλίου, αφήνει εκτός των «πράσινων» κριτηρίων μια σειρά από μορφές βιοκαυσίμων.
Συγκεκριμένα βιοκαύσιμα που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές και προέρχονται από καλλιέργειες κατάλληλες για κατανάλωση από τον άνθρωπο ή τα ζώα – όπως το σιτάρι ή το καλαμπόκι - μένουν εκτός της «πράσινης» λίστας.
Αντίθετα άλλες μορφές βιομάζας συμπεριλαμβανομένων των προηγμένων βιοκαυσίμων που κατασκευάζονται από δασικά υπολείμματα και απόβλητα τροφίμων βρίσκονται εντός της λίστας.
Οι παραγωγοί βιοκαυσίμων στην ΕΕ διαμαρτύρονται, καθώς η πρόταση της Κομισιόν για την πράσινη ταξινόμηση, χρησιμοποιείται ως μήνυμα από τις χρηματοπιστωτικές αγορές ότι η επένδυση σε αυτά τα βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς αντιβαίνει στους περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ και άρα δεν πρέπει να χρηματοδοτούνται.
Η απόφαση περιέχεται στο σχέδιο κατ 'εξουσιοδότηση πράξη ταξινόμησης, ένα μέτρο που εξουσιοδοτεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενημερώσει την υφιστάμενη νομοθεσία με νέες τεχνικές ή επιστημονικές γνώσεις.
Το κείμενο δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ, καθώς πρέπει ακόμη να εγκριθεί - ή να απορριφθεί - από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών που εκπροσωπούν τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
Αν και δεν αποτελεί νομική υποχρέωση, η ταξινομία «περιγράφει ποιες οικονομικές δραστηριότητες είναι σύμφωνες με τη Συμφωνία του Παρισιού» και βοηθά τους επενδυτές «να γνωρίζουν εάν οι επενδύσεις και οι δραστηριότητές τους είναι πραγματικά πράσινες», δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Οι μεταφορές καταναλώνουν το ένα τρίτο της ενέργειας στην Ένωση και αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ένωση. Η απαλλαγή από τον άνθρακα του στόλου και των υποδομών μεταφορών μπορεί επομένως να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής », αναφέρει το σχέδιο κανόνων ταξινόμησης.
Οι θαλάσσιες μεταφορές και οι αερομεταφορές δεν περιλαμβάνονται στο σχέδιο ταξινόμησης, καθώς διεξάγεται μελέτη για τον καθορισμό ξεχωριστών κριτηρίων βιώσιμης χρηματοδότησης για τους τομείς.