Οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου αυξήθηκαν κάπως πρόσφατα, αν και παραμένουν πολύ κάτω από το υψηλό του 2022. Οι Barclays και Capital Economics εκτιμούν ότι οι πιέσεις για υψηλές τιμές θα διατηρηθούν ολόκληρο αυτόν τον χειμώνα καθώς η τύχη τους εξαρτάται από τη δυναμική της αγοράς LNG η οποία και θα παραμένει σφιχτή και τον επόμενο χρόνο.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει η Capital Economics, οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου κινήθηκαν υψηλότερα φέτος και είναι πιθανό να κυμανθούν γύρω στα 40-45 ευρώ ανά MWh μέχρι να χαλαρώσουν οι συνθήκες στην παγκόσμια αγορά LNG. Τούτου λεχθέντος, οι τιμές θα μειωθούν σημαντικά μόλις φτάσει το κύμα της προσφοράς LNG, με ένα σημαντικό ποσοστό να φτάνει το 2026 και το 2027. Με λίγα, λόγια, όπως επισημαίνεις ο οίκος η «τύχη» του ευρωπαϊκού φυσικού αέριο είναι στο έλεος του LNG…
Ειδικότερα, όπως σημειώνει, από τότε που έπεσε σε χαμηλό μετά την ενεργειακή κρίση τον περασμένο Φεβρουάριο, η τιμή του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου έχει κινηθεί υψηλότερα. Στα 46 €/MWh περίπου αυτό το διάστημα, είναι διπλάσιο από το χαμηλό σημείο τον Φεβρουάριο, παρά το γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου είναι καλά εφοδιασμένες ενόψει του χειμώνα.
Από τότε που μειώθηκαν οι ρωσικές ροές, η ευρωπαϊκή τιμή φυσικού αερίου βρίσκεται στο έλεος της αγοράς LNG, η οποία έχει γίνει πιο «σφιχτή» καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους. Μετά από μία χαλάρωση το 2023, η ασιατική ζήτηση ανέκαμψε δυναμικά φέτος. Εν τω μεταξύ, οι προσδοκίες για πλημμύρα προμήθειας LNG που θα πλήξει την αγορά μέχρι το τέλος του έτους έχουν παγώσει, ειδικά μετά από καθυστερήσεις σε έργα εξαγωγής LNG, όπως στον τερματικό σταθμό Golden Pass στις ΗΠΑ.
Κατά την Capital Economics, oι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου σίγουρα θα υποστούν πτωτική πίεση μόλις φτάσει τελικά το κύμα του LNG. Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις, αυτό έχει προγραμματιστεί να κατανεμηθεί το 2025-2027. Ωστόσο, o οίκος δεν αποκλείει και το ενδεχόμενο περαιτέρω καθυστερήσεων. Αντίστοιχα, πιστεύει ότι η τιμή θα παραμείνει αυξημένη κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία, αλλά θα υποχωρήσει σημαντικά έως το τέλος του 2027. Η πρόβλεψή του για την τιμή είναι 35 ευρώ και 25 ευρώ ανά MWh στο τέλος του 2025 και στο τέλος του 2026, αντίστοιχα.
Μια σημαντική αβεβαιότητα για το ευρωπαϊκό φυσικό αέριο είναι τι θα μπορούσε να σημαίνει για τον εφοδιασμό οποιαδήποτε πιθανή επίλυση του πολέμου στην Ουκρανία, επισημαίνει η Capital Economics. Υπάρχουν πολλά αν, αλλά και ίσως, γύρω από το αν αυτό θα μπορούσε να συμβεί, πόσο μάλλον τι μορφή θα μπορούσε να πάρει. Τουλάχιστον, θα μπορούσε να αφαιρέσει κάποιο ασφάλιστρο κινδύνου από τις τιμές, καθώς δίνει κάποια σαφήνεια σχετικά με τις υπάρχουσες ροές φυσικού αερίου στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που εξακολουθούν να εισάγουν μεγάλες ποσότητες ρωσικού φυσικού αερίου. Πέρα από αυτό, η κλίμακα του κινδύνου εξαρτάται από τον βαθμό στον οποίο ανακάμπτει η όρεξη της Ευρώπης για ρωσικό αέριο ή εάν επιβληθούν ισχυρότεροι εμπορικοί δεσμοί ενέργειας ως προϋπόθεση για οποιαδήποτε συμφωνία, τονίζει η Capital Economics.
Ανάλογες είναι οι εκτιμήσεις της Barclays η οποία επίσης επισημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου παραμένουν στο έλεος της παγκόσμιας δυναμικής της αγοράς LNG.
Όπως σημειώνει και η βρετανική τράπεζα, οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου αυξήθηκαν κάπως πρόσφατα, αλλά παραμένουν πολύ κάτω από το υψηλό του 2022. Αυτό οφείλεται εν μέρει στον ηπιότερο από το κανονικό καιρό, με τις ημέρες θέρμανσης χειμώνα 2023-2024 να είναι 5% κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας και 3% κάτω από αυτό που υπονοείται από τη μακροπρόθεσμη τάση. Ωστόσο, η Ευρώπη έχει προχωρήσει πολύ στην προσαρμογή στις χαμηλότερες ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, με «οδηγό» την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τις βελτιώσεις της απόδοσης και την ευαίσθητη ως προς τις τιμές καταστροφή της ζήτησης.
Για παράδειγμα, η καθαρή παραγωγή ενέργειας έχει ανακάμψει σημαντικά φέτος παρά το χαμηλότερο μερίδιο ορυκτών καυσίμων, καθώς η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας έχει αυξηθεί σημαντικά και η πυρηνική ενέργεια έχει σταθεροποιηθεί. Από την άλλη πλευρά, οι βελτιώσεις της απόδοσης και η ευαίσθητη ως προς τις τιμές καταστροφή της ζήτησης κράτησαν τη ζήτηση υπό έλεγχο. Εξαιρουμένης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ, προσαρμοσμένη για ημέρες θέρμανσης, μειώθηκε κατά 15% σε σχέση με τον μέσο όρο των επτά χειμώνων που προηγήθηκαν της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας. Αυτό είχε δυσμενείς επιπτώσεις στη βιομηχανική δραστηριότητα έντασης ενέργειας, αλλά συνέβαλε στη διατήρηση των τιμών.
Όμως, όπως τονίζει η Barclays, παρά τις διαρθρωτικές βελτιώσεις που προκλήθηκαν από την ανάπτυξη της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την καταστροφή της ζήτησης, οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου παραμένουν στο έλεος της παγκόσμιας δυναμικής της αγοράς LNG και η περιοχή δεν είναι πλέον το νησί που ήταν πριν από τη μεγάλης κλίμακας διακοπή της παροχής φυσικού αερίου από τη Ρωσία όταν πρόκειται για τις τιμές του φυσικού αερίου.
Στην Ευρώπη, η ζήτηση φυσικού αερίου θα μπορούσε επίσης να αυξηθεί σε ετήσια βάση αυτόν τον χειμώνα λόγω της σταδιακής κατάργησης των λιγνιτικών μονάδων στη Γερμανία, η οποία καθυστέρησε (και αντιστράφηκε) το 2022, και της εγγενούς εποχικότητας στην παραγωγή ηλιακής ενέργειας, ειδικά δεδομένου του αυξημένου μεριδίου της.
Εκτός από αυτούς τους θεμελιώδεις παράγοντες, η Barclays πιστεύει ότι ο κίνδυνος πιθανής διακοπής της εναπομένουσας παροχής ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της διαμετακόμισης της Ουκρανίας είναι μεγαλύτερος από εκείνον της επανέναρξης της παροχής φυσικού αερίου από άλλους αγωγούς λόγω πιθανής επίλυσης της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας, απλώς λόγω των εσωτερικών πολιτικών εκτιμήσεων στην Ευρώπη, η οποία εξακολουθεί να σχεδιάζει να απογαλακτιστεί πλήρως από τις προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027. Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία (συμπεριλαμβανομένων LNG) κινούνται 22% υψηλότερα ετησίως.
Συνολικά, η βρετανική τράπεζα πιστεύει ότι οι κίνδυνοι για υψηλές ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου αυτόν τον χειμώνα είναι σημαντικοί, κυρίως λόγω της σχετικά «σφιχτής» αγοράς LNG.