Αίσθηση προκαλεί δημοσίευμα του έγκυρου ενεργειακού ιστότοπου Montel που υποστηρίζει -επικαλούμενο αναλυτές της αγοράς- ότι η αύξηση των ταριφών φυσικού αερίου που έχει εξαγγείλει η Ουκρανία από το επόμενο έτος θα μπορούσε να μειώσει το ενδιαφέρον των traders για το LNG που φτάνει στα ελληνικά Τερματικά της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης,
Η εκτίμηση έρχεται τη στιγμή που η Bulgargaz, η κρατική εταιρεία προμήθειας φυσικού αερίου της Βουλγαρίας, ανακοίνωσε ότι το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στον διεθνή διαγωνισμό που προκήρυξε για προμήθεια φορτίων LNG από το FSRU της Αλεξανδρούπολης, ήταν πολύ ισχυρό (με 19 εταιρείες να δίνουν το παρών). Παράλληλα, εξαιρετικά θετικά ήταν και τα μηνύματα που ήρθαν από τις πρόσφατες δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ για τη διάθεση των χρονοθυρίδων (slots) εκφορτώσεων στη Ρεβυθούσα για την περίοδο 2027-2028, καθώς διατέθηκαν όλες, ενώ για το 2026 έχει μείνει αδιάθετη μόνο μια χρονοθυρίδα.
Όπως δήλωσε ο Μάρτιν Βλαντιμίφορ, ειδικός σε θέματα ασφάλεια εφοδιασμού στο βουλγαρικό think tank CSD, “οι υψηλότερες ταρίφες της Ουκρανίας θα μπορούσαν ενδεχομένως να μειώσουν τη διάθεση των traders για τη χρήση του βαλκανικού διαδρόμου για την προμήθεια φυσικού αερίου σε χώρες όπως η Σλοβακία, η Αυστρία και η Ουγγαρία".
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Ουκρανίας Nerc δημοσίευσε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας τις νέες προτεινόμενες ταρίφες εισόδου και εξόδου στο δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου για τη ρυθμιστική περίοδο 2025-2029. Προβλέπονται αυξήσεις τιμών στις ταρίφες εισόδου σε όλα τα σημεία διασύνδεσης στα 10,3 ευρώ/tcm έναντι 4,1 ευρώ/tcm σήμερα. Οι ταρίφες εξόδου για Πολωνία, Σλοβακία και Ουγγαρία προβλέπεται να αυξηθούν από 7,6-8,6 ευρώ/tcm στα 14,6-15,8 ευρώ/tcm. Σε αντίστοιχα επίπεδα αναμένεται να αυξηθούν και οι ταρίφες εξόδου προς Μολδαβία και Ρουμανία.
Σύμφωνα με τον Βλαντιμίροφ, η επίπτωση των αυξήσεων αυτών στην τελική τιμή του φυσικού αερίου θα είναι μικρή, ωστόσο είναι ορατό το ενδεχόμενο να περιοριστεί η διάθεση για χρήση του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου που συνδέει τα τερματικά υποδοχής φορτίων LNG στο Αιγαίο Πέλαγος με τη Κεντρική Ευρώπη. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Κάθετος Διάδρομος λειτουργεί ανταγωνιστικά με το φθηνό ρωσικό αέριο που έχει πλημμυρίσει στην παρούσα φάση την Νοτιοανατολική Ευρώπη και το οποίο φτάνει στην Βουλγαρία μέσω Tουρκίας και TurkStream (με κάποιες από τις ποσότητες να εμφανίζονται ως Turkish Blend) και από τη Βουλγαρία διοχετεύεται σε άλλες αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία το 2022, το μερίδιο του ρωσικού αερίου αγωγών στις προμήθειες της Ευρώπης μειώθηκε στο 18% από πάνω από 45% που ήταν προηγουμένως, Η Ευρώπη στράφηκε στο LNG -και δη στο αμερικανικό LNG- για να καλύψει το κενό, ενώ η ΕΕ επιδιώκει την πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο έως το 2027.
Το project του Κάθετου Διαδρόμου που θα διασυνδέσει την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία μέσω υφιστάμενων (κυρίων) και ορισμένων νέων αγωγών φυσικού αερίου προσδοκάται από τους συμμετέχοντες στην αγορά ότι θα βελτιώσει τις προμήθειες αερίου από άλλες περιοχές, ενόψει και του τέλους της συμφωνίας διαμετακόμισης ρωσικου αερίου μέσω Ουκρανίας στο τέλος του έτους.
Σύμφωνα με τη Nerc, οι προτεινόμενες αλλαγές στηρίζονται στην υπόθεση εργασίας για τέλος της διαμετακόμισης ρωσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω Ουκρανίας από το 2025 και εφεξής, επομένως ο κατάλογος των ταριφών δεν περιλαμβάνει τις διασυνδέσεις με τη Ρωσία, Αυτό θα μπορούσε θεωρητικά να αλλάξει, σε περίπτωση που τελικά υπάρξει συμφωνία για τη διαμετακόμιση είτε ρωσικού, είτε αζέρικου αερίου.