Σε μάχη μεταξύ των δύο κορυφαίων ενεργειακών ομίλων στην Ελλάδα εξελίσσεται η κούρσα απόκτησης της Λάρκο. Οι δίδυμοι διαγωνισμοί της πολύπαθης εταιρείας νικελίου, μπαίνουν στις αρχές του Φθινοπώρου στην τελική φάση και οι δύο όμιλοι θεωρείται βέβαιο ότι θα κονταροχτυπηθούν για την αποκτησή της. Άλλωστε η διασωσή της δείχνει να αποτελεί τεράστια ευκαιρία εξαιτίας της διαφαινόμενης ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια της παγκόσμιας βιομηχανίας νικελίου από την χρήση του νικελίου στις μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Εκτός των δύο ελληνικών ομίλων ζωηρό παραμένει το ενδιαφέρον της ελβετικής Solway Investment Group και της Commodity & Mining Insight Irland. Αντίθετα, το τελευταίο διάστημα φαίνεται να έχει ατονήσει το ενδιαφέρον του πολυεθνικού κολοσσού της Trafigura και της κυπριακής Thatisa PLC.
H Solway είναι μεταλλευτικός και μεταλλουργικός όμιλος, με έδρα την Ελβετία. Λειτουργεί ορυχεία και εργοστάσια τήξης στη Γουατεμάλα, στην Ουκρανία, τη Ρωσία, τη Βόρεια Μακεδονία, την Ινδονησία και τις Φιλιππίνες με έμφαση στην παραγωγή νικελίου. Δραστηριοποιείται στο νικέλιο από το 2003 και θεωρείται από τους μεγαλύτερους παραγωγούς σιδηρονικελίου στον κόσμο.
Η Commodity & Mining insight Ireland Ltd είναι εταιρία συνδεδεμένη με την Commodity & Mining insightUK Ltd με αντικείμενο την παροχή συμβουλών και διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων ειδικά στους τομείς των μετάλλων και των ορυκτών.
Υπενθυμίζεται ότι για τη βιομηχανία παραγωγής νικελίου υπάρχουν σε εξέλιξη δύο διαγωνισμοί. Ο ένας από το ΤΑΙΠΕΔ που αφορά στη μίσθωση του εργοστασίου στη Λάρυμνα και των μεταλλείων Λάρυμνας και Λουτσίου και ο δεύτερος από τον Ειδικό Διαχειριστή που έχει να κάνει με την παραχώρηση των μεταλλευτικών δικαιωμάτων επί των μεταλλείων της Εύβοιας, της Φθιώτιδας, της Βοιωτίας (περιοχή Αγιος Ιωάννης), της Καστοριάς κι άλλων περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε χθες τα συμβατικά κείμενα για τη μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων που έχουν περιέλθει στην κατοχή του και ο διαγωνισμός προσδιορίζεται χρονικά για τα μέσα Οκτωβρίου.
Ο Ειδικός Διαχειριστής θα προηγηθεί με τον δικό του διαγωνισμό παραχώρησης στα τέλη Σεπτέμβρίου.
Η ζήτηση για μπαταρίες
Η διάδοση της ηλεκτροκίνησης διεθνώς ενισχύει την ζήτηση νικελίου για την παραγωγή μπαταριών και εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε μεγάλη της τιμής του νικελίου, κάτι που ενδεχομένως εξηγεί το παράδοξο γεγονός της ύπαρξη του μεγέλου επενδυτικού ενδιαφέροντος για την Λάρκο.
Η ζήτηση νικελίου για τον τομέα των μπαταριών θα έχει θεαματική αύξηση τα επόμενα χρόνια, λόγω της χρήσης του στις μπαταρίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Όπως εκτιμά η Benchmark Mineral Intelligence, η ζήτηση θα ξεπεράσει τους 200.000 τόνους το 2020 για πρώτη φορά και ως το τέλος του 2030 θα έχει εκτιναχθεί σε 1,5 εκατ. τόνους.
Τα ελληνικά κοιτάσματα νικελίου -αν και χαμηλής περιεκτικότητας- είναι εκτιμώμενης αξίας 20 δισεκατομμυρίων ευρώ και υπολογίζεται ότι αντιπροσωπεύουν το 90% των αποθεμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πρόβλημα είναι ότι η ΛΑΡΚΟ, υπό τον έλεγχο του κράτους από τα τέλη της δεκαετίας του '90, μετά την κατάρρευση της βιομηχανίας που ίδρυσε ο Μποδοσάκης, έχει χάσει το δρόμο της, όπως έχει συμβεί σε πολλές ακόμη περιπτώσεις όπου το κράτος έκανε τον επιχειρηματία. Τυχαίο δεν είναι ότι από τα παραπάνω αποθέματα, η χώρα μας εκτιμάται ότι αξιοποιεί κοιτάσματα, αξίας μόλις 63 εκατ. ευρώ.