Παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού (2,2%) συνεχίζει να υπολείπεται των αντίστοιχων ευρωπαικών, ωστόσο οι υπέρογκες αυξήσεις στην ενέργεια επηρεάζουν δεκάδες προιόντα ευρείας κατανάλωσης.
Το χρονικό σημείο ανακοίνωσης των κυβερνητικών μέτρων, μόνο τυχαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συμπίπτει με τις ανακοινώσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που δείχνουν ένα σημαντικό μέρος από το μέγεθος του προβλήματος.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η ετήσια αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% είχε οδηγό τις αυξήσεις σε ενεργειακά προϊόντα αλλά και βασικά είδη διατροφής.
Συγκεκριμένα η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 108,9%, κατά 28.9% στο πετρέλαιο θέρμανσης και 18,1% στις τιμές καυσίμων και λιπαντικών.
Στο ηλεκτρικό ρεύμα η αύξηση που καταγράφει η στατιστική υπηρεσία είναι 0,8% αλλά οι μεγάλες αυξήσεις αναμένονται από τα τιμολόγια που θα φτάσουν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις από αυτό το μήνα.
Στα βασικά είδη διατροφής τα νωπά λαχανικά καταγράφουν αυξήσεις στις τιμές τους κατά 21%, το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση στην τιμή του κατά 18,4%, το αρνίσιο και κατσικίσιο κρέας κατά 17,5% τα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια κατά 14% Η τιμή του ψωμιού έχει αύξηση 2,6% των νωπών ψαριών κατά 7,9% των αβγών κατά 3,5% της σοκολάτας κατά 4,4% και τα νωπά φρούτα κατά 1,2%.
Οι αυξήσεις αυτές αντισταθμίζονται ως ένα σημείο από τις μειώσεις στις τιμές χοιρινού κατά 2,6% των δημητριακών για πρωινό κατά 4,6% των αλλαντικών κατά 3,9% και του γιαουρτιού κατά 2,7%.
Στις υπηρεσίες οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων είχαν επίδραση στις τιμές των μεταφορών ανθρώπων με αεροπλάνο που αυξήθηκαν κατά 20,9% αλλά και στα ξενοδοχεία και καταλύματα όπου καταγράφονται αυξήσεις κατά 9,5%.
Αξιόλογες μειώσεις είχαμε στις τιμές των τηλεφωνικών υπηρεσιών κατά 2,5% και οικιακών συσκευών και επισκευές κατά 1,6%.
Δυναμική περαιτέρω ανόδου
Σε μηνιαία βάση, δηλαδή τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με τον Αύγουστο η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση του δείκτη Τιμών καταναλωτή κατά 2,4%, μεγαλύτερη από την ετήσια δείγμα της ανοδικής δυναμικής που θα έχει ο πληθωρισμός και τους επόμενους μήνες. Η αύξηση διαμορφώθηκε από επιμέρους αυξήσεις όλων των επιμ ομάδων που απαρτίζουν τον δείκτη Συγκεκριμένα είχαμε αυξήσεις
-Κατά 1,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, αλλαντικά, τυριά.
-Κατά 40,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
-Κατά 0,3% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο.
-Κατά 2,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις και αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
-Κατά 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
-Κατά 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- Κατά 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
- Κατά 0,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
-Κατά 0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία.
-Κατά 0,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών των προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις και αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.