"Δεν θα είναι εύκολες οι μέρες που έρχονται από πλευράς τιμών, όταν το πετρέλαιο Brent είχε τον Νοέμβριο 68 δολάρια και χθες ήταν στα 120. Το φυσικό αέριο είχε πέρσι 25 δολάρια η θερμική μεγαβατώρα και εχθές έφτασε τα 200. Δεν υπάρχουν εδώ μαγικές λύσεις".
Αυτό ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, 'Αδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξή του σήμερα, στο Πρώτο Πρόγραμμα σχολιάζοντας την επικαιρότητα.
Απαντώντας ο υπουργός σε ερώτηση σχετικά με την επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, ανέφερε: "Είναι αδύνατον να μην υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές, όταν τα διάφορα αγαθά στις διεθνείς αγορές ακολουθούν μια ξέφρενη πορεία λόγω του πολέμου. Έχουμε βάλει ένα σταθερό σημείο πριν από την κρίση, τον Σεπτέμβριο του 2021, και λέμε ότι για όλα τα κρίσιμα αγαθά όπως την μετακίνηση, την θέρμανση και την διατροφή που σχετίζονται με τον πόλεμο και έχουν εκρηκτική άνοδο, σε αυτά τα αγαθά δεν μπορεί ο έμπορος ή ο παραγωγός να πουλάει σήμερα με μεγαλύτερο κέρδος από ό,τι πούλαγε πριν τον πόλεμο. 'Αρα, μπαίνει ο ελεγκτικός μηχανισμός σε μια επιχείρηση και ζητάει τιμολόγια αγοράς και πώλησης, συγκρίνει τη διαφορά και κάνει την ίδια σύγκριση με τιμολόγια αγοράς και πώλησης του Σεπτεμβρίου του 2021. Αν το κέρδος είναι μεγαλύτερο σήμερα τότε μπορεί να επιβάλει πρόστιμο. Στόχος είναι να μην αλλάξουν οι σχέσεις στην αγορά λόγω του πολέμου".
Για το ρόλο της ΔΙΜΕΑ στην αγορά ο ίδιος σημείωσε ότι: "Λόγω της πανδημίας, συστάθηκε ένας πολύ ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός στο υπουργείο Ανάπτυξης που δεν υπήρχε πριν. Η ΔΙΜΕΑ, η οποία κάνει εντατικούς ελέγχους, έχει βάλει ήδη εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα και αυτή την περίοδο ολοκληρώνουμε μια μεγάλη καταγραφή και επιβολή προστίμων σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ για διάφορα αγαθά για τα οποία είχαμε βγάλει μια παρόμοια τροπολογία εν μέσω Covid. Με αυτόν τον μηχανισμό ελέγξαμε τις τιμές και σε μάσκες και σε γάντια και σε όλα. Τώρα αυτό γίνεται σε μεγαλύτερη έκταση γιατί ο πόλεμος έχει δημιουργήσει κάποιες ειδικές συνθήκες".
Ο κ. Γεωργιάδης είπε τις αυξήσεις σε καύσιμα - προϊόντα: "Δεν θέλω να πω ψέματα στον κόσμο, δεν θα είναι εύκολες οι μέρες που έρχονται από πλευράς τιμών, όταν το πετρέλαιο Brent είχε τον Νοέμβριο 68 δολάρια και εχτές ήταν στα 120. Το φυσικό αέριο είχε πέρσι 25 δολάρια η θερμική μεγαβατώρα και εχθές έφτασε τα 200. Δεν υπάρχουν εδώ μαγικές λύσεις".
Σε ό,τι αφορά στο λόγο που δεν γίνεται μείωση των φόρων στα καύσιμα εξήγησε ότι: "Το σύνθετο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η Ελλάδα, είναι ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιουργεί στις αγορές μια εύλογη ανησυχία ύφεσης και ανάσχεσης της οικονομικής ανάπτυξης του 2022 σε όλο τον κόσμο. 'Αρα, δημιουργεί μια κατάσταση ανησυχίας ως προς την βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών. Αυτό για μια χώρα που έχει πολύ υψηλό χρέος όπως η Ελλάδα είναι ακόμα χειρότερο. Αν υπολογίσουμε ότι ταυτόχρονα λόγω της πανδημίας βρισκόμαστε σε μια στιγμή μεγάλου πληθωριστικού κύκλου, είναι πάρα πολύ πιθανό οι κεντρικές τράπεζες να αυξήσουν τα επιτόκιά τους για να αντιμετωπίσουν τον πληθωριστικό κύκλο. Γι' αυτό είχαμε και μια αύξηση των επιτοκίων δανεισμού όλων των χωρών της Ευρωζώνης και της Ελλάδας. Αν αυτή την χρονική στιγμή πας να πάρεις μια απόφαση που σου δημιουργεί μεγάλο δημοσιονομικό πρόβλημα, είναι εξαιρετικά πιθανό έως βέβαιο ότι η αντίδραση των αγορών θα είναι μια μεγαλύτερη αύξηση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας που θα συμπαρασύρει τα επιτόκια δανεισμού όλων των τραπεζών, των καρτών, των δανείων, των στεγαστικών. Πας να κερδίσεις κάτι στο πρατήριο, το οποίο μπορεί να το πληρώσεις διπλάσιο στο δάνειο. 'Αρα, δεν είναι τόσο απλό".
Απαντώντας ο υπουργός στο λόγο για τον οποίο δεν μπορεί να επιβληθεί πλαφόν στις τιμές σημείωσε τα εξής: "Δεν γίνεται να επιβληθεί, γιατί όταν αυξάνεται η τιμή στην πρώτη ύλη που είναι εισαγόμενη και επιβάλεις πλαφόν στην τιμή σημαίνει ότι θα πρέπει να βάλεις το διυλιστήριο, τον μεταφορέα και τον πρατηριούχο να πουλάει με ζημία και όσο η τιμή αυξάνεται με ακόμα μεγαλύτερη ζημία. Πέραν του προφανούς ότι κανείς δεν πουλάει με ζημία γιατί θα χρεοκοπήσει, το πιθανότερο που θα συμβεί είναι να σταματήσει να παράγει και να πουλάει. Με το να βάλεις διατίμηση σε ένα αγαθό που είναι εισαγόμενο και αυξάνεται ή θα προκαλέσεις έλλειψη ή θα προκαλέσεις μαύρη αγορά ή και τα δύο ταυτόχρονα".