Μενού Ροή
Οι αυξήσεις στα καύσιμα κίνησης ήρθαν πριν την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου

Νέες πιέσεις στις τιμές στην αντλία αναμένεται, με βάση αναλυτές, να φέρει η άνοδος τις τελευταίες μέρες των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, που στο φόντο του 6ου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ  κατά της Ρωσίας με αιχμή τις εξαγωγές του ρωσικού “μαύρου χρυσού”, καταγράφουν και περαιτέρω ανοδική κίνηση.

Είναι ενδεικτικό ότι το brent κινείται σε τιμές άνω των 110 δολαρίων/βαρέλι έχοντας σημειώσει εβδομαδιαία άνοδο της τάξης του 3,24% και σε επίπεδο μήνα 10,46%. Σε σχέση με πέρυσι η τιμή είναι ανεβασμένη κατά 62,64%.

Βέβαια, σύμφωνα αναλυτές “βλέπουν” ότι η τιμή του πετρελαίου αναμένεται να φτάσει στα 113 δολάρια στο τέλος του τριμήνου, ενώ δεν αποκλείουν, ότι σε ορίζοντα 12 μηνών τιμές στα 124- 125 δολάρια.

Οι επιδοτήσεις

Τούτων δοθέντων είναι προφανές ότι πέρα από το ρεύμα ένας άλλος μεγάλος πονοκέφαλος υπάρχει για το οικονομικό επιτελείο. Βέβαια, με βάση πληροφορίες, μια ενδεχόμενη παράταση του ισχύοντος πλαισίου επιδότησης, ειδικά από τη στιγμή που επί συνόλου 3 εκατομμυρίων δικαιούχων, αίτηση έχουν υποβάλει περίπου οι μισοί, δεν είναι πιθανή.

Υπενθυμίζεται ότι περίπου 130 εκατομμύρια ευρώ έχουν προϋπολογιστεί να δοθούν με βάση το σύστημα της επιδότησης καυσίμων ως τον Ιούνιο, κι αν μείνουν αδιάθετα ποσά, προφανώς θα αξιοποιηθούν για τη συνέχιση της επιδότησης, αλλά με διαφορετικά κριτήρια, έτσι ώστε να στηριχθούν οι πιο αδύναμοι.

Βέβαια με βάση τις κυβερνητικές αναφορές θέμα μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δεν τίθεται στην παρούσα φάση λόγω του πολύ υψηλού κόστους.

Ωστόσο υπάρχει για συγκεκριμένους κλάδους σκέψη με βάση και σχετικά αιτήματα, π.χ. ακτοπλοΐα,  να αξιοποιηθούν προβλέψεις της κοινοτικής νομοθεσίας και να  ενεργοποιηθούν εργαλεία στήριξης, είτε με την αξιοποίηση χρηματοδοτικών “εργαλείων” με κοινοτικούς πόρους, είτε με εθνικούς πόρους.

Τιμές φωτιά

Στο μεταξύ, η τιμή της αμόλυβδης ξεπέρασε Πανελλαδικά τα 2,11 ευρώ, ενώ αν ανατρέξει κανείς στα επιμέρους στοιχεία ανά περιοχή, θα διαπιστώσει ότι π.χ. στην Αττική στα βόρια προάστια υπάρχουν τιμές ατα 2,18. Επίσης στα νησιά έχουν υπάρχουν τιμές ακόμη και στα 2,55 ευρώ ανά λίτρο, όπως π.χ. την Πάτμο, στη Μήλο.

Σημειωτέον ότι στις 24 Φεβρουαρίου, όταν ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, η τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,892 ευρώ, με τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 85 δολάρια. Υπενθυμίζεται ότι οι Έλληνες πληρώνουν την 5η ακριβότερη βενζίνη, με τους Νορβηγούς, τους Ισλανδούς, τους Δανούς και τους Φινλανδούς να πληρώνουν κάτι παραπάνω, αλλά με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα.

Το ντίζελ

Στο πετρέλαιο κίνησης, η τιμή  διαμορφώνεται, μετά την επιδότηση, π.χ. στην Αττική, πάνω από τα 1,85 ευρώ περίπου. Πρόκειται για τιμή υψηλότερη κατά 25 λεπτά σε σχέση από τα επίπεδα προ πολέμου. Βέβαια και με αυτές τιμές εκτινάσσεται  το κόστος των μεταφορών και ευνοείται ο κύκλος των ανατιμήσεων στην αγορά, κάτι που οδηγεί σε σκέψεις για παράταση της οριζόντιας επιδότησης ως το τέλος Ιουνίου. Υπενθυμίζεται ότι η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης που ξεκίνησε την 1η Απριλίου συνεχίζεται και για τον Μάιο, ύστερα από απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών.

Να σημειωθεί ότι το diesel επιδοτείται στην τιμή χονδρικής, με 12 λεπτά ανά λίτρο (προ ΦΠΑ). Αυτό σημαίνει αφενός πως το όφελος του καταναλωτή φτάνει τα 15 λεπτά / λίτρο στην τελική τιμή πρατηρίου, αφετέρου πως ο οδηγός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να κάνει αίτηση στην πλατφόρμα FuelPass, η οποία αφορά αποκλειστικά την επιδότηση βενζίνης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας