της Αθανασίας Ακριβού
Από το καλοκαίρι έχει τεθεί ένας δεσμευτικός στόχος εξοικονόμησης ενέργειας για τους δήμους και μέσω του οδοφωτισμού της τάξεως του 10%. Οι περισσότεροι δήμοι έχουν σηκώσει μανίκια και ήδη ξεδιπλώνουν πιο μεσο-μακροπρόθεσμα μέτρα που μπορούν να οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα της εξοικονόμησης ενέργειας. Η κυβέρνηση όσο αναφορά την άμεση εξοικονόμηση ενέργειας έχει δώσει εντολή στους δημοτικούς άρχοντες πως θα πρέπει να μειώσουν την κατανάλωση μέσω του οδοφωτισμού εάν θέλουν στο τέλος του έτους να μοιραστούν την πίτα των 50 εκατομμυρίων που περιμένει για να καλύψει τις επιπλέον δαπάνες των δήμων για τις ενεργειακές ανάγκες. Ουσιαστικά ένας δήμος για να επιδοτηθεί θα πρέπει πρώτα να εξοικονομεί.
Οι δυσκολίες
Πολλοί είναι οι δήμοι που είχαν αλλάξει πριν ακόμη την ενεργειακή κρίση τον φωτισμό τους με led. Υπάρχουν όμως και δήμοι για τους οποίους το πρόγραμμα αλλαγής φωτισμού και η εγκατάσταση led βρίσκεται στο στάδιο της δημοπράτησης, ενώ κάποιοι δεν έχουν αποφασίσει καν να το ξεκινήσουν.
Το σημαντικότερο όμως όσο αναφορά τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας μέσω του οδοφωτισμού είναι ότι οι περισσότεροι δήμοι δεν έχουν συστήματα τηλεμετρίας ώστε να μπορούν να ελέγξουν κεντρικά τον φωτισμό της πόλης τους. Αρμόδιοι για τον έλεγχο του οδοφωτισμού είναι ο ΔΕΔΔΗΕ. Για παράδειγμα εάν ο Δήμος Τρικάλων δώσει εντολή στον ΔΕΔΔΗΕ για μείωση των ωρών του οδοφωτισμού, ο ΔΕΔΔΗΕ όπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες θα πρέπει να κλείσει όχι μόνο τα φώτα των Τρικάλων αλλά σχεδόν ολόκληρης της Θεσσαλίας με αποτέλεσμα τεχνικά το εγχείρημα να μην είναι καθόλου εύκολο.
Eπιπλέον ο κάθε δήμος έχει διαφορετικές ιδιαιτερότητες. Τι θα γίνει για παράδειγμα με ένα δήμο όπου έχει προστεθεί ένα σχολείο; Πώς μπορεί να γίνει η σύγκριση των στοιχείων με πέρυσι ώστε να καταλήξει σε εξοικονόμηση;
Όπως έχει αναφέρει και παλαιότερα ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί με τη μείωση του οδοφωτισμού ή και του καλλωπιστικού φωτισμού είναι ελάχιστη. Για παράδειγμα σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, αν κλείσουμε τον φωτισμό της Ακρόπολης μετά τις 12 τη νύχτα θα έχουμε εξοικονόμηση της τάξης των 1.000 ευρώ περίπου τον μήνα.
Ασήκωτο το βάρος για τους Δήμους
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του τεράστιου κόστους που καλούνται να καλύψουν οι ΟΤΑ είναι ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπου φέτος το μηνιαίο κόστος έχει υπερδιπλασιαστεί και έχει εκτιναχθεί σε 800.000 ευρώ, από τα περίπου 385.000 που ήταν το 2021.
Άλλο παράδειγμα ο Δήμος Τρικάλων. Ο λογαριασμός του φυσικού αερίου το 2019 για το μήνα Σεπτέμβριο ήταν 2.700 ευρώ. Αυξήθηκε στις 5.400 ευρώ το 2021 για να εκτοξευθεί φέτος τον Σεπτέμβριο στις 15.100 ευρώ.
Πάντως όπως αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες ο μεγάλος πονοκέφαλος για τους Δήμους αποτελεί το ενεργειακό κόστος των ΔΕΥΑ (Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης), καθώς λαμβάνουν μηνιαίους λογαριασμούς με προσαυξήσεις πάνω και από τους μηνιαίους προϋπολογισμούς τους. Το κόστος αυτό ή θα μετακυλιστεί στους δημότες ή θα πρέπει απορροφηθεί από τους δήμους με τις δύο επιλογές να φαίνονται προς το παρόν αδύνατες.