Τους «αστερίσκους» γύρω από τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) για το FSRU Διώρυγα Gas της Motor Oil ανέδειξε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil Πέτρος Τζαννετάκης κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές που ακολούθησε τη δημοσίευση των πολύ ισχυρών αποτελεσμάτων του 2022 το απόγευμα της Τρίτης. Παρόλο που η δεύτερη φάση του market test ολοκληρώθηκε πρόσφατα με απόλυτη επιτυχία (δεσμεύτηκαν ποσότητες LNG 2 bcm/έτος για τα επόμενα χρόνια από δυνητικούς χρήστες όπως αναφέρεται στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις), η εταιρεία δεν φαίνεται ακόμη έτοιμη να προχωρήσει στη FID που φαίνεται ότι απέχει κάποιους μήνες ακόμα. «Το περιβάλλον έχει αλλάξει», είπε ο κ. Τζαννετάκης. «Το έργο εντάχθηκε στις στρατηγικές επενδύσεις που είναι μια θετική εξέλιξη και το market test πήγε καλά, αλλά τα πλοία έχουν γίνει πιο ακριβά και είναι δύσκολο να τα βρεις. Πρέπει να συνεχίσουμε την έρευνα αγοράς και χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης που θα λάβουμε μόνο όταν έχουμε καθαρή εικόνα για την απόδοση του έργου. Αν δεν έχουμε αποδόσεις δεν θα προχωρήσουμε».
Τα σχόλια του κ. Τζαννετάκη έρχονται στον απόηχο των παρατηρήσεων που είχε υποβάλλει η Διώρυγα Gas στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2023-2032 κάνοντας λόγο για καθυστέρηση της υλοποίησης του έργου του διπλασιασμού του αγωγού «Πάτημα – Λειβαδιά» (που είναι απαραίτητος για τη σύνδεση του FSRU με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου). Σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, το έργο που είναι απαραίτητο για τη σύνδεση του FSRU με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου θα είναι έτοιμο το φθινόπωρο του 2027, με την Motor Oil να υποστηρίζει ότι η ένταξή του στο ΕΣΦΑ είναι «αδικαιολόγητα χρονικά απομακρυσμένη», με δεδομένο ότι η ένταξη του FSRU της Κορίνθου προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2025. Ενστάσεις διατύπωσε άλλωστε η Motor Oil και για την αύξηση του κόστους του ρυθμιστικού και μετρητικού σταθμού που προβλέπεται να κατασκευαστεί για να εξυπηρετεί τη λειτουργία του νέου FSRU.
Αισιοδοξία για τη χρήση του 2023-Νέες αγορές ΑΠΕ
Κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, εξάλλου, ο κ. Τζαννετάκης εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος και για την χρήση του 2023, που έρχεται σε συνέχεια ενός εξαιρετικού 2022 κατά το οποίο η εταιρεία «έσπασε τα κοντέρ» από πλευράς τζίρου και κερδοφορίας. Όπως εξήγησε, τα περιθώρια διύλισης κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους διατηρούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, οι ανησυχίες για ύφεση μειώνονται, το ενεργειακό κόστος έχει αποκλιμακωθεί και η αγορά καυσίμων παραμένει δυνατή. Άφησε επίσης ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων εξαγορών στις ΑΠΕ, που μπορεί να συνδυαστούν με την ωρίμανση των έργων συνολικής ισχύος άνω των 2 GW που έχει στο χαρτοφυλάκιό της. Το χαρτοφυλάκιο των «πράσινων» έργων σε λειτουργία ανέρχεται στα 722 ΜW, ενώ έργα ισχύος 84 ΜW βρίσκονται σε φάση κατασκευής, εκ των οποίων τα 60 MW θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. Με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του α’ τριμήνου θα υπάρχει μεγαλύτερη ορατότητα για το ποια από τα έργα της δεξαμενής έχουν τεθεί σε προτεραιότητα, δια της κατάθεσης εγγυητικής επιστολής από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Αναφερόμενος τέλος στην εξέλιξη του έργου κατασκευής της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο που η Motor Oil «τρέχει» από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο ίδιος είπε ότι προχωρά σύμφωνα με το πρόγραμμα (που προβλέπει έναρξη της εμπορικής λειτουργίας στις αρχές του 2024), με τη συμφωνία για το project finance να υπογράφεται στις αρχές του μήνα.
Ο κ. Τζαννετάκης έκανε ειδική μνεία στην καλή πορεία της θυγατρικής NRG (προμήθεια ρεύματος και φυσικού αερίου, υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης) η οποία αυξάνει το μερίδιο αγοράς της , ενώ ανέδειξε και την πρόοδο που έχει σημειωθεί στον τομέα της ηλεκτροκίνησης , καθώς τα σημεία φόρτισης πλησιάζουν τα 1.000 ενώ η εφαρμογή InCharge αναδείχθηκε προϊόν της χρονιάς στην κατηγορία των εφαρμογών φόρτισης.