«Τα υπερκέρδη και η αισχροκέρδεια είναι το σημείο αναφοράς της τετραετίας Μητσοτάκη, και αυτά τα έχουν βιώσει όλη η αγορά και τα νοικοκυριά», υπογράμμισε ο υποψήφιος Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, σε σημερινή του συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» Θεσσαλονίκης και στο δημοσιογράφο Α. Λυκεσά.
Ο Σ.Φαμελλος υπενθύμισε ότι ειδικά την περίοδο της κρίσης υπήρξαν δύο βασικές πηγές αισχροκέρδειας: η πρώτη από πλευράς Δημοσίου, το οποίο λόγω του ράλι ακρίβειας είχε περισσότερες εισπράξεις από το ΦΠΑ και γενικά από τους έμμεσους φόρους, τους οποίους και δεν μείωσε, και η δεύτερη από την πλευρά των ενεργειακών εταιρειών όπου έγινε πάρτι, και με τη ρήτρα αναπροσαρμογής και τους λογαριασμούς ρεύματος που τριπλασιάστηκαν και τετραπλασιάστηκαν, αλλά και με τα καύσιμα, όπου πολύ συχνά ήμασταν στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης.
Εστιάζοντας στην συζήτηση των τελευταίων ημερών για την προγραμματική θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη φορολόγηση των υπερκερδών, ο Σ.Φάμελλος τόνισε ότι τα υπερκέρδη που σωρεύτηκαν στα χέρια λίγων κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης έχουν αναγνωριστεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με την υιοθέτηση ειδικής νομοθετικής πρωτοβουλίας προκειμένου τα υπερκέρδη στην ενέργεια να φορολογηθούν εκτάκτως και να επιστρέψουν στους καταναλωτές για τις ενεργειακές τους ανάγκες. «Όταν μιλάμε για υπερκέρδη μιλάμε για κέρδη τα οποία ήταν πολλαπλάσια από αυτά των προηγούμενων περιόδων και όχι για την κανονική κερδοφορία των επιχειρήσεων. Αυτά τα υπερκέρδη ζημίωσαν τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, την οικονομία και τη κοινωνία, και πρέπει και να προλαμβάνονται, αλλά και να επιστραφούν σε όσους χρεώθηκαν και ζημιώθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης. Όμως ακόμη παραμένουν στα ταμεία λίγων ενεργειακών εταιρειών και ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θέλει αυτά τα υπερκέρδη να επιστρέψουν στην οικονομία και στην κοινωνία», αποσαφήνισε.
Στη συνέχεια ο Σ.Φάμελλος αναφέρθηκε αναλυτικά στις τρεις βασικές κατηγορίες υπερκερδών που έχει εντοπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Η πρώτη κατηγορία υπερκερδών, από τον Ιούλιο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022 αφορά την ηλεκτροπαραγωγή: «Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καταθέσει επίσημα ολοκληρωμένη έκθεση για αυτά τα υπερκέρδη, βασιζόμενος σε στοιχεία του ΑΔΜΗΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Τα υπερκέρδη ανήλθαν σε 2,2 δισ. ευρώ, συνυπολογίζοντας και ένα εύλογο κέρδος για τις εταιρείες αυτές. Η κυβέρνηση ΝΔ, παρά το γεγονός ότι ο κ. Μητσοτάκης είχε δεσμευθεί στον Αλέξη Τσίπρα όταν του αποκάλυψε τα υπερκέρδη ότι θα τα φορολογήσει με 90%, τελικά εισέπραξε μόλις 340 εκατ. ευρώ. Και μάλιστα ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας απέκρυψε τον τελικό υπολογισμό των υπερκερδών από τη Βουλή το Δεκέμβριο του 2022, επικαλούμενος εμπορικό απόρρητο, όταν η ενδιάμεση έκθεση της Ρυθμιστικής Αρχής είναι δημόσια διαθέσιμη», υπογράμμισε ο Σ.Φάμελλος.
Η δεύτερη κατηγορία υπερκερδών από τον Αύγουστο του 2022 έως σήμερα αφορά την προμήθεια (λιανική) ρεύματος, όταν με τη δήθεν κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής οι τιμές ρεύματος εκτοξεύθηκαν ακόμη περισσότερο. «Μόνο για το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2022, και πάλι θεωρώντας εύλογο ποσοστό κέρδους, υπολογίζονται υπερκέρδη της τάξης του 1 δις. ευρώ, καθώς οι εταιρείες λιανικής εισέπραξαν, από καταναλωτές και μέσω επιδοτήσεων, ποσά πολλαπλάσια από όσα πλήρωσαν στους ηλεκτροπαραγωγούς. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ το επεσήμανε, η κυβέρνηση το παραδέχθηκε και νομοθέτησε για την φορολόγηση αυτών των υπερκερδών αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί καν η Κοινή Υπουργική Απόφαση. Και φυσικά δεν έχει μπει στα ταμεία ούτε ένα ευρώ», σημείωσε ο Σ.Φάμελλος.
Η τρίτη κατηγορία υπερκερδών αφορά τα δύο διυλιστήρια της χώρας, τα οποία το 2022 παρουσίασαν κέρδη 3 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 2,6 δις. ευρώ, βάσει της μεθοδολογίας υπολογισμού της Ευρ. Ένωσης. Η κυβέρνηση δεν τα έχει φορολογήσει ακόμη και αναμένει την κατάθεση στοιχείων από τις δύο εταιρείες στο τέλος Ιουνίου.
Κληθείς τέλος να σχολιάσει το θέμα του νέου τερματικού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο Θερμαϊκό Κόλπο, ο Σ.Φάμελλος αναφέρθηκε αρχικά στο γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμιά ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών και δημόσια συζήτηση από τις τοπικές και περιφερειακές αρχές. «Υπάρχει ένα έργο με άδεια από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία είναι υπό τροποποίηση ως προς τον αριθμό των πλοίων και τη χωρητικότητά τους, και η διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης δεν έχει ξεκινήσει. Το ζήτημα δεν έχει εξεταστεί και δεν έχει γίνει συζήτηση όσον αφορά στη συμβατότητα με τις υφιστάμενες χρήσεις γης, τυχόν θέματα με περιοχές Natura 2000 αλλά και σε σχέση με την Οδηγία Seveso» επεσήμανε.
Τόνισε όμως ότι υπάρχει ένα ευρύτερο ζήτημα των υποδομών φυσικού αερίου της χώρας και στη συμβατότητα της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο και υποδομών LNG στη Θεσσαλονίκη. «Παρά την πρόσφατη ενεργειακή κρίση, η Ελλάδα φαίνεται ότι εξακολουθεί να παραμένει δεσμευμένη στη στρατηγική του φυσικού αερίου, και μάλιστα πλέον δεν έχουμε και ενεργειακό σχεδιασμό προς καμία κατεύθυνση. Η κυβέρνηση έκανε μια συνέντευξη τύπου στις αρχές του έτους, και μοίρασε κάποιες διαφάνειες, δήλωσε ότι το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα θα σταλεί στην Ευρ. Επιτροπή στο τέλος Απριλίου, μετά μας είπε ότι άλλαξε γνώμη για τους στόχους, αλλά το σχέδιο αυτό δεν το έχει δει κανείς ακόμη.
Πρόκειται για ένα ακόμη παράδειγμα «αριστείας», με σημαντικές όμως επιπτώσεις και σε ό,τι αφορά το κόστος ενέργειας, που είναι κόστος ζωής, και σε ό,τι αφορά την απεξάρτηση της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα. Τελικά βλέπουμε ότι εδώ στη Θεσσαλονίκη εξελίσσονται έργα φυσικού αερίου χωρίς να υπάρχει κανένας σχεδιασμός και αυτό είναι ευθύνη της Νέας Δημοκρατίας και του κ. Μητσοτάκη. Επιβάλλεται λοιπόν μια πρωτοβουλία για να γίνει δημόσια συζήτηση στην πόλη για τη μονάδα υγροποιημένου αερίου», υπογράμμισε.