Πολύ σημαντική εξέλιξη καταγράφηκε χθες, αναφορικά με το κεφαλαιώδους σημασίας θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με το ευρωπαϊκό δίκτυο ηλεκτρισμού, μέσω της Κρήτης και ευρύτερα της Ελλάδας.
Πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι η εταιρεία EuroAsia Interconnector κατέληξε σε οριστική συμφωνία με τη νορβηγική εταιρεία Nexans και υπογράφηκε μεταξύ των δύο πλευρών τελική συμφωνία για την κατασκευή και εγκατάσταση, από μέρους των Νορβηγών, των υποθαλάσσιων καλωδίων με τα οποία θα συνδεθούν τα δίκτυα Κύπρου και Ελλάδας, ώστε να μεταφέρουν από και προς τα δύο συστήματα ηλεκτρική ισχύ ύψους χιλίων μεγαβάτ, σε πρώτη φάση, και δύο χιλιάδων μεγαβάτ σε επόμενο στάδιο.
Οι πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν ότι η συμφωνία που υπεγράφη χθες, μετά από μακρές διαπραγματεύσεις που πέρασαν από χίλια μύρια κύματα, είναι συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί μέσα σε χρονικό πλαίσιο επτά χρόνων.
Οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι με επιστολή της προς τους Ρυθμιστές Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου, στις αρχές Ιουλίου, η EuroAsia Interconnector ενημέρωσε πως το έργο θα υλοποιηθεί πλήρως τέλη Δεκεμβρίου του 2029. Με την ίδια επιστολή, η εταιρεία ενημέρωσε ότι λόγω των ανατιμήσεων που καταγράφηκαν σε πρώτες ύλες, εξοπλισμούς και υπηρεσίες σε σχέση με την υλοποίηση του έργου, το προϋπολογιζόμενο κόστος της διασύνδεσης ανέβηκε στο 1,94 δισ. ευρώ, από 1,6 δισ. ευρώ που είχε υπολογιστεί το 2017, με έγκριση από τη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΕ Ελλάδος.
Η χθεσινή εξέλιξη συνιστά ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της υλοποίησης του μεγαλεπήβολου σχεδιασμού για άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, της μόνης χώρας της ΕΕ που βιώνει αυτή την απομόνωση, με τεράστιο οικονομικό κόστος ετησίως, λόγω του εγκλωβισμού της σε ηλεκτροπαραγωγή από ακριβά και ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα.
Η δανειοδότηση από ΕΤΕπ
Ωστόσο, η υπογραφή της τελικής σύμβασης με τη Nexans δεν διαγράφει όλα τα εμπόδια για την υλοποίηση του έργου. Όπως προαναφέραμε, η κυπριακή εταιρεία υπολογίζει σήμερα το συνολικό κόστος στο 1,9 δισ. ευρώ, από τα οποία είναι θεωρητικά εξασφαλισμένα τα 757 εκατ. Ειδικότερα, τα 657 εκατ. θα παραχωρηθούν σταδιακά (αναλόγως της ικανοποίησης συγκεκριμένων οροσήμων) από τον μηχανισμό Ενώνοντας την Ευρώπη, της ΕΕ, και τα 100 εκατομμύρια από το κυπριακό κράτος, μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης. Το υπόλοιπο 1,2 δισ. πρέπει να εξευρεθεί μέσω δανειοδότησης ή άλλων επενδύσεων. Ήδη, ο Διαχειριστής Μεταφοράς της Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ) έχει υπογράψει Letter of Intent με την EuroAsia Interconnector για το 25% του μετοχικού κεφαλαίου, κάτι που σημαίνει ανάλογη συμμετοχή στη χρηματοδότηση του έργου.
Οι πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι ο EuroAsia Interconnector υπέβαλε εδώ και καιρό αίτημα στην (προηγούμενη) Κυβέρνηση για παραχώρηση εγγυήσεων ύψους 600 εκατ. ευρώ, προκειμένου η εταιρεία να εξασφαλίσει ισόποσο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Οι εγγυήσεις αυτές δεν παραχωρήθηκαν, αλλά το αίτημα επαναλήφθηκε μετά την αλλαγή Κυβέρνησης και σήμερα τυγχάνει επανεξέτασης από τους υπουργούς Οικονομικών και Ενέργειας. Ωστόσο, από κυβερνητικής πλευράς εξετάζονται και άλλοι τρόποι πιθανής στήριξης του EuroAsia Interconnector, με το μικρότερο δυνατό ρίσκο, αφού ο στόχος της διασύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο της Ελλάδας (και αργότερα του Ισραήλ) θεωρείται επισήμως στρατηγικής σημασίας.
Η χθεσινή υπογραφή των συμβολαίων EuroAsia Interconnector και Nexans ενδεχομένως να υποβοηθήσει τη λήψη κυβερνητικής απόφασης για κυβερνητική στήριξη της επένδυσης με κάποιο τρόπο, χωρίς να αποκλείεται και η κρατική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο και τη διοίκηση της EuroAsia Interconnector, λόγω της σημασίας του έργου για τη χώρα.
Όπως γράψαμε σε προηγούμενα ρεπορτάζ, η ΕΕ πιέζει έντονα ώστε το κράτος να λάβει αποφάσεις που να διασφαλίζουν την ταχεία προώθηση του έργου, διαφορετικά προειδοποίηση πως η χορηγία των 657 εκατ. ευρώ θα δοθεί σε άλλα ωρομότερα έργα στον ευρωπαϊκό χώρο.
Παρέμβαση
Ο Πετρίδης ζητά εξηγήσεις
Στο θέμα παρενέβηκε χθες, μέσω του λογαριασμού του στο twitter, ο τέως υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο οποίος έγραψε τα εξής: «Η διαβεβαίωση (σ.σ. προφανώς εννοεί από τον ιδιωτικό φορέα EuroAsia Interconnector) ήταν πως η χρηματοδότηση του έργου θα προερχόταν από επενδυτές (που είχαν εξευρεθεί) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Αν δεν εγκρίθηκε από ΕΤΕπ και ούτε επενδυτές βρέθηκαν, χρειάζονται εξηγήσεις και διαφάνεια, πριν πληρώσει ο φορολογούμενος».
Από τις μέχρι τώρα πληροφορίες, δεν προκύπτει συμφωνία μεταξύ του ιδιωτικού φορέα και της ΕΤΕπ για δανειοδότηση. Από το περιβάλλον της εταιρείας γίνεται λόγος για δυνατότητα δανειοδότησης από ταμείο που είναι συνδεδεμένο με τη νορβηγική εταιρεία Nexans, με την οποία συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για κατασκευή και τοποθέτηση του καλωδίου, έναντι περίπου 1,4 δισ. ευρώ.
Πηγή: philenews.com