Μια νέου τύπου κρίση χτυπάει την παγκόσμια αγορά ενέργειας. Οι προσπάθειες ενεργειακής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων επενδύσεων στην παραγωγή υδρογονανθράκων, συνέβαλαν στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου και στην αυξημένη εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα. Τη ίδια στιγμή υπεράκτια αιολικά έργα ακυρώνονται, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ επιβραδύνονται και η βιομηχανία των φωτοβολταικών αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από φθηνά κινεζικά πάνελ, υπογραμμίζοντας τις προκλήσεις στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Παρά τις σαφείς οπισθοδρομήσεις, οι κυβερνήσεις παραμένουν προσηλωμένες στους στόχους τους για την ενεργειακή μετάβαση, οδηγώντας δυνητικά σε ακόμη υψηλότερο ενεργειακό κόστος τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ.
Η εξέλιξη ωστόσο που καθόρισε την εβδομάδα, ήταν η αύξηση από την Goldman Sachs της τιμής στόχου του πετρελαίου στα 100 δολάρια. Η επενδυτική τράπεζα ανέφερε τη χαμηλότερη παραγωγή του ΟΠΕΚ σε συνδυασμό με την υψηλότερη ζήτηση.
Η ενεργειακή μετάβαση αποτυγχάνει.
Στο πρόσφατο Παγκόσμιο Συνέδριο Πετρελαίου στο Κάλγκαρι, στελέχη πετρελαίου και κυβερνητικοί αξιωματούχοι προειδοποίησαν για τη συνεχιζόμενη ώθηση για αποθάρρυνση των επενδύσεων στην παραγωγή νέων υδρογονανθράκων.
«Φαίνεται να υπάρχει ευσεβής πόθος ότι θα γυρίσουμε έναν διακόπτη από το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα στο σημείο που θα είμαστε αύριο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Exxon κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
«Ανεξάρτητα από το πού φτάνει η ζήτηση, εάν δεν διατηρήσουμε κάποιο επίπεδο επενδυτικής βιομηχανίας, θα καταλήξουμε να έχουμε μικρότερη προσφορά που οδηγεί σε υψηλότερες τιμές», είπε επίσης ο Ντάρεν Γουντς.
Αυτό ακριβώς βλέπουμε σήμερα στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Λόγω της μεταβατικής ώθησης, οι παραγωγοί πετρελαίου είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με την αύξηση της παραγωγής. Επίσης, δίνουν προτεραιότητα στις επιστροφές χρημάτων στους μετόχους, αντί για νέες επενδύσεις.
Φόροι υπερκερδών
Στην Ευρώπη, οι εταιρείες κολοσσοί συμπιέζονται από απροσδόκητους φόρους κερδών, πίεση ακτιβιστών και ολοένα και πιο περιοριστική νομοθεσία, με αποτέλεσμα να στρέφονται αλλού. Η Shell αξιοποιεί δισεκατομμύρια πιθανά βαρέλια στη Ναμίμπια και η Total εξετάζει τη δέσμευση 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εξερεύνηση πετρελαίου στο Σουρινάμ.
Εν τω μεταξύ, οι οδηγοί σε όλη την Ευρώπη παλεύουν με υψηλότερο κόστος καυσίμων και υψηλότερους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς η ΕΕ εξαρτάται όλο και περισσότερο από διαλείπουσα αιολική και ηλιακή ενέργεια που χρειάζονται εφεδρεία από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμα υδρογονανθράκων. Αυτά τα εργοστάσια φορολογούνται βαριά για τις εκπομπές άνθρακα τους, γεγονός που έχει ωθήσει το κόστος της παραγωγής τους —και τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας— υψηλότερα.
Όλα αυτά θα χειροτερέψουν πριν βελτιωθούν. Επειδή παρά τον αυξανόμενο αριθμό ενδείξεων ότι η μετάβαση δεν πηγαίνει σύμφωνα με το σχέδιο, όσοι βρίσκονται στη θέση του οδηγού διπλασιάζουν κάθε δέσμευση.
Η υπεράκτια βιομηχανία αιολικής ενέργειας βρίσκεται ουσιαστικά στο κρεββάτι του πόνου , ωστόσο δεν έχει αλλάξει στάση από τις κυβερνήσεις. Το πιο πιθανό πράγμα που θα έκαναν για τα προβλήματά του θα ήταν πιθανώς ακόμη περισσότερες επιδοτήσεις αντί να επανεξετάσουν το ρόλο που θα έπαιζε η υπεράκτια αιολική ενέργεια στη μετάβαση.
Στα ηλεκτρικά οχήματα, οι αντιπρόσωποι παλεύουν με την αύξηση των αποθεμάτων στις ΗΠΑ και η Ford είπε πρόσφατα ότι επρόκειτο να καταγράψει ζημιά 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην επιχείρησή της για ηλεκτρικά ηλεκτρικά. Στην Ευρώπη οι πωλήσεις αυξάνονται έντονα, αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν για τα κινεζικά EV, τα οποία είναι εξίσου καλά με τα δικά τους αλλά φθηνότερα.
Η ηλιακή ενέργεια πηγαίνει θαυμάσια στις ΗΠΑ, σημειώνοντας αύξηση ρεκόρ 32 GW φέτος, «βοηθούμενη από επενδυτικά κίνητρα βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού», ανέφερε πρόσφατα το Reuters. Φαίνεται ότι κανείς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για το τι συμβαίνει όταν ο ήλιος δύει πάνω από όλα αυτά τα γιγαβάτ. Η αποθήκευση μπαταριών είναι πολύ πίσω από άποψη χωρητικότητας.