Αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης συζήτησαν για τη διαφοροποίηση των αποθεμάτων πετρελαίου και τη δημιουργία αποθέματος ασφαλείας για το ντίζελ και το πετρέλαιο κατά τη διάρκεια έκτακτης συνεδρίασης της ομάδας συντονισμού πετρελαίου του EE, σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters.
Η συνάντηση της Παρασκευής συγκλήθηκε από την Επίτροπο της ΕΕ για θέματα ενέργειας Kadri Simson για να αξιολογήσει τους πιθανούς κινδύνους εφοδιασμού σε περίπτωση που η σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς πυροδοτήσει μια ευρύτερη περιφερειακή σύγκρουση.
"Το πετρέλαιο είναι σημαντικό. Αν δεν υπάρχει αρκετό ντίζελ αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απεργίες. Δεν θέλουμε τα φορτηγά μας να κάνουν ουρές για ντίζελ", είπε ο αξιωματούχος, προσθέτοντας: "Είναι αυτή η στιγμή σαν το 1973 ή όχι;"
Η σύγκρουση στη Γάζα αναβίωσε τις μνήμες του πετρελαϊκού σοκ του 1973 κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Γιομ Κιπούρ, όταν ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ) έθεσε εμπάργκο πετρελαίου στους δυτικούς υποστηρικτές του Ισραήλ, προκαλώντας ελλείψεις καυσίμων.
Η συνεδρίαση της ομάδας συντονισμού πετρελαίου της ΕΕ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι κίνδυνοι είναι πολύ χαμηλότεροι από ό,τι πριν από 50 χρόνια, καθώς η Ευρώπη βασίζεται μόνο στο πετρέλαιο για περίπου το 30% του ενεργειακού της μείγματος, αν και η Σαουδική Αραβία είναι ένας από τους τρεις κορυφαίους προμηθευτές της, όπως επεσήμανε ο ευρωπαίος αξιωματούχος.
«Μια πιθανή κρίση θα είχε άμεσο αντίκτυπο στην τιμή, αλλά είναι λιγότερο επικίνδυνη για την ασφάλεια του εφοδιασμού, αν και η αγορά είναι πολύ σφιχτή λόγω των περικοπών του ΟΠΕΚ+, η στενότητα θα μειωθεί το 2024», πρόσθεσε ο αξιωματούχος.
"Η διαδρομή της Μέσης Ανατολής εξακολουθεί να είναι σημαντική για την Ευρώπη... 20 εκατομμύρια bpd (βαρέλια την ημέρα) διέρχονται από το Hormuz. "Κάθε μέρα, περίπου το ένα πέμπτο της ημερήσιας παγκόσμιας ζήτησης μεταφέρεται μέσω του Στενού του Ορμούζ. Η Δύση ανησυχεί για μια κλιμάκωση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποκλεισμό ή να αυξήσει τους κινδύνους από τη διέλευση μέσω του στενού περάσματος, όπου το Ιράν έχει επιτεθεί και έχει καταλάβει δεξαμενόπλοια στο παρελθόν.
Ενώ τα αποθέματα πετρελαίου της ΕΕ πληρούν σήμερα την απαίτηση 90 ημερών, είπε ο αξιωματούχος, είναι κυρίως σε αργό, ενώ η ευπάθεια της Ευρώπης είναι το ντίζελ και το πετρέλαιο. Περισσότερο από το 50% της μεταφοράς εμπορευμάτων του μπλοκ βασίζεται σε φορτηγά που χρησιμοποιούν ντίζελ. Σύμφωνα με οδηγία της ΕΕ, τα κράτη μέλη πρέπει να διαθέτουν αποθέματα πετρελαίου έκτακτης ανάγκης που ισοδυναμούν με 90 ημέρες καθαρών εισαγωγών ή 61 ημέρες κατανάλωσης.
Η ομάδα της ΕΕ συνεδρίασε τελευταία φορά τον Ιούνιο, αλλά συγκλήθηκε την Παρασκευή για να συζητήσει την ασφάλεια του πετρελαίου ενόψει του χειμώνα, δεδομένου ότι το μπλοκ των 27 μελών έχει ήδη χάσει σχεδόν όλες τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου και πετρελαίου.
«Το μήνυμα ήταν να έχουμε μια πιο διαφοροποιημένη σύνθεση αποθεμάτων και ένα buffer για το ντίζελ και το πετρέλαιο», είπε ο αξιωματούχος.
«Οι συνεχιζόμενες περικοπές στις εξαγωγές αργού πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ και τη Ρωσία, η σύγκρουση στο Αζερμπαϊτζάν και οι επιθέσεις της Χαμάς στο Ισραήλ και η πιθανή διάχυση του στην περιοχή θέτουν σε κίνδυνο τις παγκόσμιες προμήθειες πετρελαίου», δήλωσε η επίτροπος Σίμσον. «Επιπλέον, υπάρχουν ακόμη ορισμένα κράτη μέλη που εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο μέσω αγωγών και τα οποία μπορούν να τα καταστήσουν ευάλωτα σε περαιτέρω ρωσική χειραγώγηση», συμπλήρωσε.
Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι των κρατών μελών της ΕΕ, του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) και βιομηχανικών ενώσεων, συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων, των προμηθειών καυσίμων και των επιχειρήσεων αποθήκευσης.