Ενδείξεις «αλλαγής κλίματος» όσον αφορά στην θέση που θα καταλάβει το φυσικό αέριο στο τελικό σχέδιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) διαφαίνονται μετά τους «κραδασμούς» που προκάλεσαν στον κλάδο οι παραδοχές που παρουσίασε το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) στο πλαίσιο της διαδικασίας αναθεώρησης του ΕΣΕΚ σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΝ την περασμένη εβδομάδα.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, δεν ήταν καθόλου τυχαία η αναφορά του υπουργού Περιβάλλοντος Θόδωρου Σκυλακάκη από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών για το ρόλο του φυσικού αερίου για την πράσινη μετάβαση και την ανάγκη να μην απαξιωθούν οι τεράστιες υποδομές που υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη. Ούτε η αναφορά της υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρας Σδούκου από το ίδιο βήμα για την μεγάλη σημασία του έργου του Καθέτου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου για την ασφάλεια εφοδιασμού της Κεντρικής και Νοτιανατολικής Ευρώπης και για τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων. Την ίδια στιγμή, από το Βίλνιους της Λιθουανίας όπου έλαβε χώρα η Σύνοδος Κορυφής της Πρωτοβουλίας της Τριών Θαλασσών o Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει το φυσικό σημείο εισόδου για την ενέργεια -είτε πρόκειται για φυσικό αέριο είτε για ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές- από το Νότο στο Βορρά.
Στο κάδρο αυτό εντάσσονται και οι επισημάνσεις που πραγματοποίησε η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι στο περιθώριο του DEF για την ανάγκη να υπάρξει μεγαλύτερη εστίαση σε άλλους τομείς πέραν του εξηλεκτρισμού του ενεργειακού μείγματος στο πλαίσιο του νέου ΕΣΕΚ. Η κ. Γκάλι τόνισε ότι ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου υποστηρίζει πλήρως τις προσπάθειες του ΥΠΕΝ για την πράσινη μετάβαση. Αναφερόμενη στην παρουσίαση της άσκησης προσομοίωσης του ΚΑΠΕ τόνισε πως δεν λαμβάνει τομείς εκτός του πλαισίου του εξηλεκτρισμού όπως το φυσικό αέριο, το υδρογόνο, μελλοντικά το βιομεθάνιο και το «πρασίνισμα» των μεταφορών (σ.σ. μέσω της χρήσης ανανεώσιμων αερίων, πέραν της ηλεκτροκίνησης), αλλά εστιάζει κυρίως σε διαφορετικά σενάρια για την μείωση των εκπομπών CO2 αξιοποιώντας διαφορετικά σενάρια μείξης τεχνολογιών. Η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ ανέδειξε τη σημασία της χρήσης LNG στις μεταφορές και στη ναυτιλία, τεχνολογίες που ήδη είναι σε πλήρη ανάπτυξη στην Ευρώπη και δεν απαιτούν επιπλέον επενδύσεις για την ανάπτυξη και χρήση της. Υπενθύμισε τέλος ότι δεν πρόκειται για το τελικό σχέδιο του ΕΣΕΚ παρά μια άσκηση σε εξέλιξη που απαιτεί περαιτέρω μελέτη και σκέψη. Και πολύ περισσότερο καθώς η ξεκάθαρη κατεύθυνση για το νέο ΕΣΕΚ είναι ότι πρέπει να περιγράφει τον οδικό χάρτη για μια ρεαλιστική και οικονομική μετάβαση, ενώ τυχόν ταχύτερη εξάλειψη του φυσικού αερίου από το ενεργειακό μείγμα θα οδηγούσε σε πολύ μεγάλη αύξηση των Χρεώσεων Χρήσης του Συστήματος -με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους καταναλωτές-, καθώς ο ΔΕΣΦΑ θα έπρεπε να ανακτήσει το κόστος των επενδύσεων σε μικρότερο χρονικό διάστημα και σε περιβάλλον μειούμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου.
Όσον αφορά στις νέες τεχνολογίες όπως το υδρογόνο, για το οποίο φαίνεται ότι «χαμηλώνει ο πήχης» στο νέο ΕΣΕΚ, από πλευράς ΔΕΣΦΑ αναγνωρίζεται ότι δεν συνιστά ώριμη ούτε ανταγωνιστική τεχνολογία σήμερα, ωστόσο «πρέπει να προετοιμάσουμε από τώρα το έδαφος για τις συνθήκες των επόμενων δεκαετιών», με ενθάρρυνση πιλοτικών έργων -που έχουν λελογισμένες ανάγκες χρηματοδότησης-, την διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου και φυσικά τη λήψη υπόψη του γεγονότος ότι αναπτύσσονται πρωτοβουλίες διασυνοριακού χαρακτήρα, όπως ο αγωγός υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας που εντάχθηκε στη λίστα των έργων PCI.