Μενού Ροή
Η πράσινη μεθανόλη δείχνει τον δρόμο στην πράσινη ναυτιλία

Τ ο πρώτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 2.100 TEU, με δυνατότητα χρήσης πράσινης μεθανόλης ως καυσίμου φέρει το όνομα «Laura Maersk». Το όνομα στο πλοίο το έδωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε τελετή στην Κοπεγχάγη στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Το «Laura Maersk» εχει dual fuel engine, δηλαδή η μηχανή του έχει τη δυνατότητα καύσης μεθανόλης και πετρελαίου diesel (MGO), ενώ η ταχύτητά του είναι 17 κόμβοι. Στο παρθενικό του ταξίδι από την Κορέα, στην οποία ναυπηγήθηκε, μέχρι την Κοπεγχάγη χρησιμοποίησε πράσινη μεθανόλη. Η Maersk έχει 24 επιπλέον πλοία μεθανόλης υπό παραγγελία, με παράδοση μεταξύ 2024 και 2027 και πολιτική της είναι να παραγγέλνει μόνο νέα πλοία που να μπορούν να καίνε πράσινο καύσιμο.

Μιλήσαμε με τον κ. Χαρίλαο Ν. Ψαραύτη, καθηγητή στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας, ο οποίος επισκέφθηκε το πλοίο και του ζητήσαμε να μας λύσει τις απορίες που προκύπτουν από το εγχείρημα αυτό.

-Τι είναι η πράσινη μεθανόλη;

Κατ’ αρχάς η μεθανόλη (CH3OH), γνωστή και ως μεθυλική αλκοόλη ή ξυλόπνευμα, είναι οργανική χημική ένωση άνθρακα, οξυγόνου και υδρογόνου. Οταν καεί, και επειδή ακριβώς το μόριό της περιέχει ένα άτομο άνθρακα, παράγει διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και νερό. Το ανθρακικό της αποτύπωμα, όμως, δηλαδή πόσο CO2 παράγει ανά μονάδα καυσίμου, είναι χαμηλότερο περίπου κατά 11% από το αντίστοιχο ανθρακικό αποτύπωμα του χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο πετρελαίου (VLSFO) και περίπου 8% πιο κάτω από εκείνο του πετρελαίου diesel (MGO).

– Αρα οι λεγόμενες Tank to Wake (TTW) εκπομπές CO2 της μεθανόλης είναι μεν χαμηλότερες από εκείνες των συμβατικών καυσίμων, αλλά σίγουρα δεν είναι μηδενικές.

Το ΤΤW σημαίνει εκπομπές οφειλόμενες μόνο στην καύση του καυσίμου και δεν περιλαμβάνουν εκπομπές οφειλόμενες στη διαδικασία προτού το καύσιμο φτάσει στη δεξαμενή του πλοίου, όπως παραγωγή και μεταφορά του καυσίμου. Αυτές είναι οι λεγόμενες Well to Tank (WTT) εκπομπές και πρέπει να ληφθούν υπόψη εάν θέλει κάποιος να έχει μια σφαιρική εικόνα. Μπορεί ένα καύσιμο με μηδενικές εκπομπές ΤΤW, όπως υδρογόνο ή αμμωνία, να έχει μη αμελητέες εκπομπές WTT. Mη θεώρηση των εκπομπών WTT είναι δυνατό να οδηγήσει σε εσφαλμένη εικόνα για το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός καυσίμου. Οπως κάθε καύσιμο, οι WTT εκπομπές της μεθανόλης εξαρτώνται από τον τρόπο παραγωγής της. H συμβατική και συνήθης παραγωγή της γίνεται από το φυσικό αέριο. Εάν παράγεται έτσι, τότε προσθέστε 0,45 τόνους WTT εκπομπές για κάθε τόνο TTW εκπομπών. Αυτό καθιστά τη μεθανόλη χειρότερη (κατά περίπου 12%) από το MGO αν προσθέσουμε τις εκπομπές TTW+WTT και κάπου παραπλήσια χειρότερη από το VLSFO. Αν, όμως, η μεθανόλη παράγεται πράσινα, τότε κατά τη Maersk το συνολικό ανθρακικό αποτύπωμα μπορεί να μειωθεί σημαντικά μέχρι τουλάχιστο 70%.

Η ολλανδική εταιρεία που παράγει την πράσινη μεθανόλη για τη Maersk το κάνει σε μια εγκατάσταση στις ΗΠΑ.

Βέβαια, η παραγωγή στις ΗΠΑ αυξάνει το αποτύπωμα WTT του καυσίμου, μια και πρέπει να μεταφερθεί στην Ευρώπη όπου προορίζεται να λειτουργεί το «Laura Maersk».

-Σε ποιες ποσότητες μπορεί να παραχθεί για εμπορικούς λό­­γους η πράσινη μεθανόλη;

Δεν είναι ακόμη σαφές σε ποια κλίμακα θα μπορέσει να παραχθεί και να είναι διαθέσιμη η πράσινη μεθανόλη. Επίσης, το κόστος της δεν είναι γνωστό. Είναι βέβαιο όμως ότι είναι σημαντικά ανώτερο από το αντίστοιχο των συμβατικών καυσίμων. Με ποιον τρόπο η ψαλίδα του κόστους θα μπορέσει να κλείσει δεν είναι σαφές. Κατά τη γνώμη μου, όμως ,αυτό θα μπορέσει να γίνει μόνο εάν μπει ένας σημαντικός φόρος στις εκπομπές CO2. Σε επίπεδο ΙΜΟ η συζήτηση για το θέμα αυτό έχει ξεκινήσει, αλλά το νωρίτερο που μπορεί να δούμε έναν τέτοιο φόρο, αν τον δούμε, είναι το 2027. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, το ETS (σύστημα εμπορίας εκπομπών) έρχεται το 2024, αλλά το πώς ακριβώς θα λειτουργήσει στην πράξη είναι άγνωστο.

Πηγή: newmoney.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας