Μενού Ροή
FSRU-Alexandroupolis
Η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη του FSRU Αλεξανδρούπολης - Οι ενισχυτικές κινήσεις και το αντίβαρο στην Τουρκία

Για τα καλά έχει ξεκινήσει η «αντίστροφη μέτρηση» για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης την επόμενη εβδομάδα (1η Οκτωβρίου) και στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται μια σειρά κινήσεων, ενισχυτικών για τις προοπτικές του έργου που προωθεί την διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου στην  Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, ανοίγοντας μια  πύλη εισόδου LNG στη Βόρεια Ελλάδα. Ενισχύει δε την γεωπολιτική θέση της Ελλάδας στην περιοχή και διεκδικεί να λειτουργήσει ως «αντίβαρο» αφενός στο comeback του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Turk Stream, αφετέρου στην φιλοδοξία της Τουρκίας να διαδραματίσει ρόλο κρίσιμού κόμβου διαμετακόμισης στην Ευρώπη μέσω αυξημένων εισαγωγών «Turkish blend»….υψηλής περιεκτικότητας ρωσικού αερίου.

Λίγες μέρες μετά τη συμφωνία που υπέγραψε η παραγωγός LNG από τις ΗΠΑ Venture Global για την δέσμευση δυναμικότητας επανεριοποίησης LNG 1 εκατ. τόνων ανά έτος για τα επόμενα πέντε χρόνια στο FSRU της Αλεξανδρούπολης -δίνοντας μακροπρόθεσμη «ορατότητα» για την αξιοποίησή του και στέλνοντας ένα ισχυρό σήμα εμπιστοσύνης…made in USA στους παράγοντες της αγοράς, ακολούθησε η στρατηγική συμφωνία του ICGB -που διαχειρίζεται τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB - με τον ΔΕΣΦΑ  για το σημείο διασύνδεσης στην Κομοτηνή. Ένα σημαντικό βήμα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο IGB διευκολύνει την μεταφορά των ποσοτήτων φυσικού αερίου που έρχονται μετά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU της Αλεξανδρούπολης. Ο IGB είναι ήδη συνδεδεμένος με τον αγωγό Trans-Adriatic Pipeline (TAP) που μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη και η  νέα συμφωνία διασύνδεσης θα επιτρέψει στους ενδιαφερόμενους που έχουν δεσμεύσει χωρητικότητα από το FSRU, να μεταφέρουν φυσικό αέριο μέσω του αγωγού δημιουργώντας μια νέα διαδρομή για παραδόσεις φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική και την Κεντρική Ευρώπη.

Η θέση σε εμπορική λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης συνιστά ένα μεγάλο βήμα μπροστά για την αύξηση της δυναμικότητας εισαγωγών LNG στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και «κουμπώνει» με τον σχεδιασμό του ICGB για την αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού IGB σε 5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως (από 3 που είναι σήμερα), παρά τα «χλιαρά» αποτελέσματα του market test.

H Tουρκία

Η ενεργοποίηση του FSRU Αλεξανδρούπολης έρχεται τη στιγμή που η Τουρκία διεκδικεί να ενισχύσει τον ρόλο της ως εξαγωγέα φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, όπως επιβεβαίωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Υπουργός Ενέργειας της γειτονικής χώρας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, που τόνισε ότι η εισαγωγική δυναμικότητα του εθνικού συστήματος αγωγών που διαχειρίζεται η κρατική Botas και των πέντε τερματικών LNG είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που απαιτείται για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών σε φυσικό αέριο. «Καταναλώνουμε περί τα 50 δις. κυβικά μέτρα φυσικό αέριο ετησίως, όμως έχουμε τη δυνατότητα να υποδεχθούμε 75-80 bcm/έτος», δήλωσε ο κ. Μπαϊρακτάρ. «Εφόσον υπάρχει δυνατότητα για εξαγωγές και συνάψουμε συμφωνίες με πελάτες στην Ευρώπη, μπορούμε να προμηθεύσουμε LNG από πολλές διαφορετικές πηγές», σημείωσε, με τις πρόσφατες μακροχρόνιες συμφωνίες προμήθειας LNG που υπέγραψε πρόσφατα η Botas με τις αμερικανικές ExxonMobil και Shell  και την γαλλική Total Energies να μπαίνουν στο κάδρο της στρατηγικής αυτής.

Ο κ. Μπαϊρακτάρ είπε  επίσης ότι η παραγωγή φυσικού αερίου της Τουρκίας από το κοίτασμα Sakarya στη Μαύρη Θάλασσα αποτελεί δυνητική πηγή προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη, σημειώνοντας ότι αναφέρεται στο μείγμα αερίου από τις διαφορετικές πηγές στο σύστημα της Botas ως «τουρκικό μείγμα» αερίου (Turkish blend), το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη των αναγκών χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με την Τουρκία να προσβλέπει -και αυτή- στην χρήση του Διαβαλκανικού Αγωγού που έως το 2020 μετέφερε ρωσικό αέριο στην Τουρκία μέσω Ουκρανίας, Μολδαβίας, Ρουμανίας και Βουλγαρίας και τώρα επιδιώκεται -σε αντίστροφη ροή- να χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά φορτίων LNG με αφετηρία την Ελλάδα σε Ουγγαρία, Ουκρανία και Μολδαβία μέσω Ρουμανίας και Βουλγαρίας.
 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας