Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένονται εξελίξεις στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών καθώς από μέρα σε μέρα θα ανοίξουν οι δύο δεσμευτικές προσφορές που έχουν υποβληθεί από την ιταλική Italgas, διαχειρίστρια του δικτύου φυσικού αερίου της Ιταλίας, και την τσέχικη επενδυτική εταιρεία EP Investment Advisors.
Οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για σχεδόν σίγουρη κατάθεση βελτιωμένων προσφορών και από τους δύο διεκδικητές της ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά από σχετικό αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ αν υπάρξει διαφορά μεταξύ τους έως και 15%, ενώ σε περίπτωση που η διαφορά ξεπερνάει και αυτό το ποσοστό τότε βελτιωμένη πρόταση θα ζητηθεί από τον επενδυτή με την υψηλότερη προσφορά. .
Οι οικονομικές προσφορές της ιταλικής Italgas και του τσέχικου ενεργειακού ομίλου EPH θα ανοίξουν στη συνεδρίαση του ΤΑΙΠΕΔ την ερχόμενη Πέμπτη.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να ζητήσει βελτιωμένη προσφορά ακόμα και αν η μεταξύ τους διαφορά είναι μεγαλύτερη του 15%.
Τα νούμερα που μπορούν να αντλήσουν το ΤΑΙΠΕΔ και τα ΕΛΠΕ (ελέγχουν το 35%) από την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών δεν είναι αμελητέα. Μπορούν να φτάσουν και τα 600 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, που κατέληξε σε δύο τελικά δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ Υποδομών αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον εννέα εταιρείες, που αργότερα μειώθηκαν σε έξι.
Ο Τσέχος και η φερόμενη σχέση
Μεγάλη συζήτηση και πολλές αντικρουόμενες πληροφορίες υπάρχουν για έναν εκ των διεκδικητών την Τσέχικη εταιρεία EPH, που σύμφωνα με διεθνή μέσα θεωρείται ο μεγαλύτερος ενεργειακός όμιλος στην Κεντρική Ευρώπη. Ανήκει στον δισεκατομμυριούχο Τσέχο επιχειρηματία Daniel Křetínský, που εκτός από τις πολυσχιδείς επιχειρηματικές δραστηριότητες είναι ο βασικός μέτοχος της ποδοσφαιρικής ομάδας Σπάρτακ Πράγας.Ο εν λόγω επιχειρηματίας φέρεται να συνεργάζεται με τον επενδυτικό όμιλο Emma Delta του δισεκατομμυριούχου Γ. Σμετς, ο οποίος αποτελεί τον βασικό μέτοχο του ΟΠΑΠ.Η διαδικασία
Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο τα εννέα σχήματα που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον ήταν τα ακόλουθα:
- ANTIN INFRASTRUCTURE PARTNERS SAS
- CHINA RESOURCES GAS (HONG KONG) INVESTMENT LIMITED
- EP INVESTMENT ADVISORS
- FIRST STATE INVESTMENTS (European Diversified Infrastructure Fund II)
- ISQUARED CAPITAL ADVISORS (UK) LLP
- ITALGAS SpA
- KKR (KKR Global Infrastructure Investors III L.P.)
- MAQOUARIE (MEIF 6 DI HOLDINGS)
- ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ SINO-CEE FUND & SHANGHAI DAZHONG PUBLIC UTILITIES (GROUP) Co., Ltd
- EP INVESTMENT ADVISORS
- FIRST STATE INVESTMENTS (European Diversified Infrastructure Fund II)
- ITALGAS SpA
- KKR (KKR Global Infrastructure Investors III L.P.)
- MACQUARIE (MEIF 6 DI HOLDINGS)
- ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ SINO-CEE FUND & SHANGHAI DAZHONG PUBLIC UTILITIES (GROUP) Co., Ltd
Το μήνυμα, όμως, που έστελνε τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και τα ΕΛΠΕ, τα οποία έχουν στην κατοχή τους το 35% της εταιρείας ήταν ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον παρέμενε ιδιαίτερα υψηλό και ότι αυτό θα φαίνονταν και στο τελευταίο στάδιο της διαδικασίας πώλησης.
Μάλιστα σε δηλώσεις του, στα τέλη Ιουνίου, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ κ. Αν. Σιάμισιης, είχε τονίσει ότι εκτιμώμενη αξία για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών φθάνει στα 700 εκατ. ευρώ και το τίμημα αυτό αποτελεί το μίνιμουμ για την απόκτησή της εταιρείας.
Απαντώντας σε ερώτηση, μετά τη ΓΣ των ΕΛΠΕ, ο κ. Σιάμισιης είχε υποστηρίξει ότι η λογιστική αξία για το 35% που κατέχουν τα ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ κυμαίνεται στα 250 - 300 εκατ. ευρώ. Εάν επομένως ο όμιλος έχει εγγράψει στα βιβλία του μεταξύ 250 και 300 εκατ. ευρώ για το 35% της εταιρείας στις υποδομές, τότε είναι προφανές ότι μια μετριοπαθή εκτίμηση για το σύνολο της προς πώληση εταιρείας κινείται πέριξ των 700 εκατ. ευρώ.
Και με δεδομένο ότι τα μεγέθη αυτά αφορούν μόνο τη λογιστική και όχι την πραγματική αξία της εταιρείας, είναι πιθανό τα τελικά τιμήματα που θα καταβληθούν κάπου στις αρχές φθινοπώρου να κινηθούν υψηλότερα. «Ελπίζω σε υψηλότερες προσφορές, αφού το φυσικό αέριο τα επόμενα χρόνια θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διάρκεια της ενεργειακής μετάβασης», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σιάμισιης.