Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός απροόπτου να βγει προς διαβούλευση το σχέδιο κανονισμού τιμολόγησης για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου στη Νότια Καβάλα μετά και την χτεσινή συνάντηση που είχαν ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστας Σκρέκας με τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Αθ. Δαγούμα.
Στη συνέχεια μετά την ολοκλήρωση του κύκλου αυτού της διαβούλευσης για τον κανονισμό τιμολόγησης θα ακολουθήσει και η διαβούλευση για το βαθμό κοινωνικοποίησης του έργου
Διαχωρισμός
Παράλληλα τα θέματα των συμπληρωματικών έργων για την εν λόγω αποθήκη , όπου υπήρχαν σοβαρές ενστάσεις της ΡΑΕ για τη συμπερίληψή τους σε πρόγραμμα χρηματοδότησης από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, (δηλαδή να πληρωθούν από τους καταναλωτές τα έργα), σύμφωνα με πληροφορίες, θα αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο των αναγκών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και τις εκτιμήσεις για τα επόμενα χρόνια, αλλά και των αναγκών για στρατηγικές εφεδρείες της χώρας.
Με βάση αυτό το πλαίσιο, όπως εκτιμάται, διαχωρίζεται η διαδικασία για την παραχώρηση της Υπόγειας Αποθήκης καθώς τα συμπληρωματικά έργα θα ενταχθούν στο σχεδιασμό ανάπτυξης του ΕΣΦΑ ενώ θα προωθηθεί ανεξάρτητα και η διαδικασία για την ΥΑΦΑ.
Βέβαια με βάση πληροφορίες λόγω της σημασίας της τήρησης στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας δεν αποκλείεται το ελληνικό δημόσιο να αναλάβει μέρος του κόστους της επένδυσης στα έργα για την ΥΑΦΑ, εφόσον δηλαδή επιδιώξει να δεσμεύσει χώρο στην αποθήκη.
Διαφορετικές προσεγγίσεις
Υπενθυμίζεται ότι ΡΑΕ και ΔΕΣΦΑ έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις για το σχεδιασμό της επένδυσης στην υπόγεια αποθήκη, ειδικά στο βαθμό κοινωνικοποίησης του κόστους του έργου.
Η ΡΑΕ έχει εκφράσει αντιρρήσεις για το κατά πόσο είναι απαραίτητες εργασίες κατασκευής νέων αγωγών για την κάλυψη της αποθήκη. Με βάση αρχικά σχέδια είχε τεθεί επί τάπητος σχέδιο κάλυψης της επένδυσης κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δηλαδή από την κατανάλωση), 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή.
Τώρα με την πρόταξη των στρατηγικών αποθεμάτων μπορεί το δημόσιο να αναλάβει μέρος των δαπανών μειώνοντας τη συμμετοχή των χρηστών.
Αρχικώς, επίσης, από την πλευρά του ο ΔΕΣΦΑ, θεωρείτο ότι τα παραπληρωματικά έργα είναι απαραίτητα για την ασφάλεια του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και γι αυτό πρέπει να ενταχθούν σε διαδικασίες απόσβεσης μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων, δηλαδή να καλυφθούν ως επί το πλείστον από τους καταναλωτές.
Προβληματισμοί
Πάντως το όλο ζήτημα έχει μεγάλες πολιτικές και συνολικά επιχειρηματικές συνιστώσες καθώς αγορά και την εμπλοκή κατασκευαστικών εταιριών αλλά και βέβαια τους καταναλωτές που θα κληθούν να καταβάλουν αντίτιμο για τα έργα αυτά.
Γιαυτό και η πολιτική ηγεσία παρακολουθεί, ενεργά τις όλες διαδικασίες σε ένα σχέδιο επενδύσεων που ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από κατασκευαστικούς ομίλους.
Σημαντικό, επίσης ζήτημα, που απασχολεί ειδικά τους ενδιαφερόμενους για την υπόγεια αποθήκη είναι το κόστος «γεμίσματος» της αποθήκης η ορθή αποτίμησή του στις τρέχουσες συνθήκες. . Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι με τις τρέχουσες τιμές, με πρόχειρες εκτιμήσεις, για να γεμίσει η αποθήκη θα χρειαστούν περί τα 800 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για τις Αποθήκες Καβάλας είναι οι ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Oil & Gas.