Νέα παράταση παίρνει το σήριαλ της οριστικοποίησης της μεταβίβασης της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Ιταλική Italgas, που πάει από σε μήνα.
Επιβεβαιώνοντας το χτεσινό δημοσίευμα του energymag ότι το «κατενάτσιο» που παίζει η Ιταλική εταιρεία έχει συγκεκριμένους στόχους, ο επικεφαλής της Πάολο Γκάλο, μιλώντας μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εξαμήνου σε οικονομικούς αναλυτές, τόνισε ότι «η υπόθεση της ΔΕΠΑ Υποδομών πιθανότατα θα κλείσει στις αρχές Σεπτεμβρίου».
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη και νέες συζητήσεις με την ελληνικής πλευρά, παρά το γεγονός πως στην Αθήνα εκφράζεται η βεβαιότητα ότι οι εκκρεμότητες ολοκληρώθηκαν με την νομοθετική παρέμβαση που περιόρισε τις αρμοδιότητες της ΡΑΕ.
«Υπάρχουν κάποιες συνεχείς συζητήσεις με τον πωλητή, οι οποίες θα πρέπει να επιλυθούν στις αρχές Σεπτεμβρίου», είπε δίνοντας τροφή για κάθε λογής εκτιμήσεις, καθώς από την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και την ελληνική κυβέρνηση διαψεύδεται οποιαδήποτε συζήτηση είτε για το τίμημα είτε για πιο γρήγορη απόσβεση της επένδυσης από πλευράς της Ιταλικής εταιρείας.
Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΠΑ Υποδομών, περιλαμβάνονταν στον επενδυτικό σχεδιασμό της ITALGAS της περιόδου 2022-2028, που παρουσιάστηκε πριν από έναν μήνα, με επενδύσεις συνολικού ύψους 1,8 δις. ευρώ. Στο περιθώριο εκείνης της παρουσίασης ο κ. Γκάλο είχε εκφράσει την απογοήτευσή του για την μη ολοκλήρωση της μεταβίβασης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Είχε εκφράσει μάλιστα την βεβαιότητα ότι το θέμα θα κλείσει εντός του καλοκαιριού.
Σημειώνεται ότι στις 9 Σεπτεμβρίου συμπληρώνεται ακριβώς ένας χρόνος από την κατακύρωση της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Ιταλική Italgas έναντι του εντυπωσιακού τιμήματος των 733 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον η εταιρεία είχε αναλάβει να αγοράσει το 49% που κατέχει η επίσης Ιταλική ENI στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ έναντι 180 εκ. ευρώ.
Το πολιτικό παρασκήνιο
Πηγές από την αγορά της ενέργειας εξέφραζαν την εκτίμηση ότι πίσω από την Ιταλική κωλυσιεργία δεν βρίσκεται μια απλή δεύτερη σκέψη για το ύψος του τιμήματος, στο οποίο κατακυρώθηκε η αποκρατικοποίηση, με δεδομένη την αλλαγή των αντικειμενικών συνθηκών εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.
Οι λόγοι είναι πολλοί βαθύτεροι και έντονα πολιτικοί, καθώς συνδέονται με την συγκυρία ακυβερνησίας και πρόωρων εκλογών στην γειτονική χώρα.
Υπενθυμίζεται ότι μια από τις βασικές διαφωνίες στον απερχόμενο ιταλικό κυβερνητικό συνασπισμό που υποστήριζε τον παραιτηθέντα πλέον Μάριο Ντράγκι, ήταν η τοποθέτηση των διοικήσεων στις κρατικών συμφερόντων μεγάλων Ιταλικών εταιρείων, όπως η Enel, η Eni, η Terna και η Poste Italiane.
Ο Ντράγκι επιδίωκε να τοποθετήσει στελέχη της αγοράς. Ο Τζουζέπε Κόντε επικεφαλής του Κινήματος των Πέντε Αστέρων επιθυμούσε με κάθε τρόπο να την ανανέωση της θητείας προσώπων που θεωρούσε δικούς του ανθρώπους και κάπου εκεί επήλθε η σύγκρουση. Ο Ντράγκι στο μεσοδιάστημα είχε καταφέρει να ανανεώσει τις θητείες δύο ανθρώπων με τεχνοκρατικό προφίλ των επικεφαλής των ενεργειακών SNAM και ITALGAS.
Επικεφαλής της δεύτερης είναι Πάολο Γκάλο. Ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε και υλοποίησε όσο του επιτρέπονταν την απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και των θυγατρικών της ΕΔΑ Αττικής, ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ.
Φαντάζεται κανείς μετά την αποχώρηση Ντράγκι από το πολιτικό προσκήνιο αλλά και την ενεργειακή συγκυρία που οι περισσότερες ανάλογες εταιρείες στην Ευρώπη ή κρατικοποιούνται ή αναζητούν κρατική βοήθεια, ότι ο κ. Γκάλο έχει την δυνατότητα να ολοκληρώσει μια εξαγορά σε άλλη χώρα με κόστος κοντά στο ένα δισεκατομμύριο; Οι ειδικοί λένε ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί μια τέτοιου είδους συναλλαγή πριν τις εκλογές και τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης, κάτι που δεν πρόκειται να γίνει στην καλύτερη περίπτωση πριν τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο. Άρα τουλάχιστον μέχρι τότε η μεταβίβαση δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί.
Το «μπαλάκι» πλέον πέφτει στην ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίες θα πρέπει να διαχειριστούν πως θα αντιδράσουν στις συνεχείς αναβολές ή σε πιθανή ματαίωση μιας αποκρατικοποίησης που χαρακτηρίστηκε και δικαίως ως επενδυτικό success story για την χώρα μας..