Μενού Ροή
Χρήστες συστήματος αερίου: Νέα βάρη ύψους 130 εκατ για την ασφάλεια εφοδιασμού - Η συμφωνία με τους Γάλλους και η αποθήκη στην Ιταλία

Στα 130 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος που θα βαρύνει νοικοκυριά και επιχειρήσεις για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας σε φυσικό αέριο με βάση όσα ενέκρινε η Ολομέλεια της ΡΑΕ. Το κόστος ουσιαστικά θα βαρύνει τους χρήστες του συστήματος φυσικού αερίου, δηλαδή, τους εισαγωγείς, τους ηλεκτροπαραγωγούς, τις μεγάλες βιομηχανίες αλλά στη συνέχεια θα μετακυλιστεί στους τελικούς καταναλωτές μέσω των τιμολογίων χρήσης συστήματος και δικτύου.

Αναλυτική καταγραφή, βέβαια, για το κόστος ασφάλειας εφοδιασμού ανά κατηγορία πελατών φυσικού αερίου, θα καθοριστεί με σχετική απόφαση της ΡΑΕ η οποία και αναμένεται.

Το, δε, κόστος αυτό που προσδιορίστηκε στα 130 εκατ. αφορά την αποθήκη LNG (FSU), που εγκαταστάθηκε στη Ρεβυθούσα, στην διακράτηση αποθεμάτων ασφαλείας από τους ηλεκτροπαραγωγούς χωρίς δυνατότητα εναλλακτικού του φυσικού αερίου καυσίμου, στην Ιταλία και τη Βουλγαρία και τη σύμβαση της ΔΕΠΑ με την TotalEnergies, την υποκατάσταση καυσίμων για ρεύμα με ντίζελ. Βέβαια, όπως προαναφέρθηκε το έξτρα αυτό κόστος για την ενέργεια, θα περάσει σε όλη την αλυσίδα αξίας, που ήδη έχει να αντιμετωπίσει πέρα από τα κόστη ενέργειας per se και άλλες παράπλευρες χρεώσεις, από τα "παραδοσιακά" τέλη χρήσης, τα ΥΚΩ για το ρεύμα κτλ.

Η νέα αποθήκη στη Ρεβυθούσα

Στην παλέτα του σχεδίου κεντρική θέση κατέχει η  νέα  πλωτή δεξαμενή της εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Είναι από τον Ιούνιο στη Ρεβυθούσα (FSU – Floating Storage Unit) για να «φιλοξενήσει» 0,57 τεραβατώρες (TWh) στρατηγικών αποθεμάτων για την ηλεκτροπαραγωγή.

Μάλιστα, κάθε κάτοχος άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο, ο οποίος έχει επιλέξει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης τη διατήρηση αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης  και όχι τη δυνατότητα καύσης εναλλακτικού καυσίμου (και διατήρηση του σχετικού αποθέματος ντίζελ) βαρύνεται με τις εξής υποχρεώσεις:

- Διατήρηση επαρκούς αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης για αδιάλειπτη λειτουργία της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής για τουλάχιστον πέντε ημέρες σε πλήρες φορτίο.

- Επίσης προβλέπεται μέριμνα  για την εγκατάσταση των απαιτούμενων συστημάτων τροφοδοσίας υγρού καυσίμου και δεξαμενών αποθήκευσης πετρελαίου ντίζελ, με χωρητικότητα επαρκή για την αδιάλειπτη λειτουργία του σταθμού για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρες φορτίο.

Ειδικότερα, οι κάτοχοι μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο που έχουν επιλέξει διατήρηση αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης, πρέπει  να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες για τη  διατήρηση αποθέματος αερίου στην εγκατάσταση ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα και συγκεκριμένα  την αποθήκευσή του πριν την 1η Νοεμβρίου 2022, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα φυσικού αερίου,  σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας ρωσικού αερίου,  έως 570.000 MWh.

Όσον αφορά στο κόστος, αποζημιώνεται για τη χρήση της εγκατάστασης, το κόστος μεταφοράς αερίου για τη είσοδο στην Αγία Τριάδα (σημείο εξόδου της Ρεβυθούσας) και το κεφαλαιουχικό κόστος διατήρησης αποθεμάτων.  Για το κόστος προμήθειας αερίου και τυχόν άλλα κόστη που συνεπάγεται η διατήρηση του   αποθέματος βαρύνουν αποκλειστικά τον εκάστοτε υπόχρεο ηλεκτροπαραγωγό και ανακτώνται στο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε περίπτωση που ο ηλεκτροπαραγωγός προτείνει ισοδύναμη λύση αποθήκευσης (εναλλακτική της δεξαμενής της Ρεβυθούσας) και γίνει αποδεκτή από τη ΡΑΕ, τότε  θα αποζημιωθεί κατόπιν τεκμηρίωσης του κόστους, έως το ποσό που αναλογεί στο αντίστοιχο κόστος για την υπηρεσία εποχικής αποθήκευσης στη Ρεβυθούσα. Μηχανισμός ανάκτησης κόστους  προβλέπεται μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού.

Η Ιταλία

Επίσης, σε   αποθήκη της Ιταλίας να διατηρηθούν μόνο τα εμπορικά αποθέματα των προμηθευτών αερίου 1,14 TWh.

Την υποχρέωση διατήρησης αποθέματος φυσικού αερίου έχουν οι κάτοχοι άδειας προμήθειας σε τελικούς πελάτες, οι οποίοι εισήγαγαν φυσικό αέριο στο ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) τα πέντε προηγούμενα έτη και είναι χρήστες του (εμπορική αποθήκευση). Οι υπόχρεοι προμηθευτές πρέπει να δεσμεύσουν χώρο και να αποθηκεύσουν ποσότητα φυσικού αερίου σε υπόγειες αποθήκες γειτονικών κρατών-μελών έως την 1η Νοεμβρίου 2022.  Η απόληψη και χρήση της αποθηκευμένης ποσότητας θα είναι διαθέσιμη στους υπόχρεους και στην ελληνική αγορά (στο Βάθρο Εμπορίας) κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες (ακόμα και αν δεν υλοποιηθεί το δυσμενές σενάριο διακοπής τροφοδοσίας φυσικού αερίου) κατά τους μήνες Νοέμβριο 2022 – Μάρτιο 2023.

Τη συγκεκριμένη περίοδο, οι υπόχρεοι αποθήκευσης  φυσικού αερίου στην Ιταλία   θα «εισάγουν» το φυσικό αέριο που έχουν αποθηκεύσει στο ΕΣΦΑ, στο Σημείο Εισόδου Νέα Μεσημβρία, μέσω εικονικής ανάστροφης ροής από τον αγωγό ΤΑΡ.  Η συνολική ποσότητα αποθήκευσης προσδιορίζεται στις 1,14 TWh.

Το ύψος του αποθέματος που οφείλει να τηρεί ξεχωριστά ο κάθε προμηθευτή στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης της Ιταλίας θα προσδιορίζεται ανάλογα με το μερίδιό των εισαγωγών του  στην ελληνική αγορά και τη δυναμικότητα αποθήκευσης στη γειτονική χώρα.  Το εκτιμώμενο κόστος για το μεταφορικό κόστος και κόστος αποθήκευσης κυμαίνεται μεταξύ 8 – 17 εκατ. ευρώ και οι υπόχρεοι θα αποζημιώνονται μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού (ΤΑΕ – θα το εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ από όλους τους χρήστες  ανά μονάδα ποσότητας φυσικού αερίου που θα παραλαμβάνουν από το ΕΣΦΑ, το οποίο θα ανακτάται από τους πελάτες φυσικού αερίου).  Το κόστος προμήθειας αερίου δεν θα αποζημιώνεται καθώς θα χρησιμοποιηθεί από τους προμηθευτές για την κάλυψη των πελατών τους κατά την περίοδο του χειμώνα.

Η συμφωνία με τους Γάλλους

Επίσης με βάση, τη συμφωνία που υπεγράφη στα τέλη Σεπτεμβρίου, προβλέπεται η προμήθεια φορτίων LNG συνολικής ισχύος 10 TWh για το διάστημα Νοέμβριος 2022- Μάρτιος 2023.

Στα 130 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος που θα βαρύνει νοικοκυριά και επιχειρήσεις για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας σε φυσικό αέριο με βάση όσα ενέκρινε η Ολομέλεια της ΡΑΕ. Το κόστος ουσιαστικά θα βαρύνει τους χρήστες του συστήματος φυσικού αερίου, δηλαδή, τους εισαγωγείς, τους ηλεκτροπαραγωγούς, τις μεγάλες βιομηχανίες αλλά στη συνέχεια θα μετακυλιστεί στους τελικούς καταναλωτές μέσω των τιμολογίων χρήσης συστήματος και δικτύου.

Αναλυτική καταγραφή, βέβαια, για το κόστος ασφάλειας εφοδιασμού ανά κατηγορία πελατών φυσικού αερίου, θα καθοριστεί με σχετική απόφαση της ΡΑΕ η οποία και αναμένεται.

Το, δε, κόστος αυτό που προσδιορίστηκε στα 130 εκατ. αφορά την αποθήκη LNG (FSU), που εγκαταστάθηκε στη Ρεβυθούσα, στην διακράτηση αποθεμάτων ασφαλείας από τους ηλεκτροπαραγωγούς χωρίς δυνατότητα εναλλακτικού του φυσικού αερίου καυσίμου, στην Ιταλία και τη Βουλγαρία και τη σύμβαση της ΔΕΠΑ με την TotalEnergies, την υποκατάσταση καυσίμων για ρεύμα με ντίζελ. Βέβαια, όπως προαναφέρθηκε το έξτρα αυτό κόστος για την ενέργεια, θα περάσει σε όλη την αλυσίδα αξίας, που ήδη έχει να αντιμετωπίσει πέρα από τα κόστη ενέργειας per se και άλλες παράπλευρες χρεώσεις, από τα "παραδοσιακά" τέλη χρήσης, τα ΥΚΩ για το ρεύμα κτλ.

Η νέα αποθήκη στη Ρεβυθούσα

Στην παλέτα του σχεδίου κεντρική θέση κατέχει η  νέα  πλωτή δεξαμενή της εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Είναι από τον Ιούνιο στη Ρεβυθούσα (FSU – Floating Storage Unit) για να «φιλοξενήσει» 0,57 τεραβατώρες (TWh) στρατηγικών αποθεμάτων για την ηλεκτροπαραγωγή.

Μάλιστα, κάθε κάτοχος άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο, ο οποίος έχει επιλέξει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης τη διατήρηση αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης  και όχι τη δυνατότητα καύσης εναλλακτικού καυσίμου (και διατήρηση του σχετικού αποθέματος ντίζελ) βαρύνεται με τις εξής υποχρεώσεις:

- Διατήρηση επαρκούς αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης για αδιάλειπτη λειτουργία της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής για τουλάχιστον πέντε ημέρες σε πλήρες φορτίο.

- Επίσης προβλέπεται μέριμνα  για την εγκατάσταση των απαιτούμενων συστημάτων τροφοδοσίας υγρού καυσίμου και δεξαμενών αποθήκευσης πετρελαίου ντίζελ, με χωρητικότητα επαρκή για την αδιάλειπτη λειτουργία του σταθμού για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρες φορτίο.

Ειδικότερα, οι κάτοχοι μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο που έχουν επιλέξει διατήρηση αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης, πρέπει  να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες για τη  διατήρηση αποθέματος αερίου στην εγκατάσταση ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα και συγκεκριμένα  την αποθήκευσή του πριν την 1η Νοεμβρίου 2022, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα φυσικού αερίου,  σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας ρωσικού αερίου,  έως 570.000 MWh.

Όσον αφορά στο κόστος, αποζημιώνεται για τη χρήση της εγκατάστασης, το κόστος μεταφοράς αερίου για τη είσοδο στην Αγία Τριάδα (σημείο εξόδου της Ρεβυθούσας) και το κεφαλαιουχικό κόστος διατήρησης αποθεμάτων.  Για το κόστος προμήθειας αερίου και τυχόν άλλα κόστη που συνεπάγεται η διατήρηση του   αποθέματος βαρύνουν αποκλειστικά τον εκάστοτε υπόχρεο ηλεκτροπαραγωγό και ανακτώνται στο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε περίπτωση που ο ηλεκτροπαραγωγός προτείνει ισοδύναμη λύση αποθήκευσης (εναλλακτική της δεξαμενής της Ρεβυθούσας) και γίνει αποδεκτή από τη ΡΑΕ, τότε  θα αποζημιωθεί κατόπιν τεκμηρίωσης του κόστους, έως το ποσό που αναλογεί στο αντίστοιχο κόστος για την υπηρεσία εποχικής αποθήκευσης στη Ρεβυθούσα. Μηχανισμός ανάκτησης κόστους  προβλέπεται μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού.

Η Ιταλία

Επίσης, σε   αποθήκη της Ιταλίας να διατηρηθούν μόνο τα εμπορικά αποθέματα των προμηθευτών αερίου 1,14 TWh.

Την υποχρέωση διατήρησης αποθέματος φυσικού αερίου έχουν οι κάτοχοι άδειας προμήθειας σε τελικούς πελάτες, οι οποίοι εισήγαγαν φυσικό αέριο στο ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) τα πέντε προηγούμενα έτη και είναι χρήστες του (εμπορική αποθήκευση). Οι υπόχρεοι προμηθευτές πρέπει να δεσμεύσουν χώρο και να αποθηκεύσουν ποσότητα φυσικού αερίου σε υπόγειες αποθήκες γειτονικών κρατών-μελών έως την 1η Νοεμβρίου 2022.  Η απόληψη και χρήση της αποθηκευμένης ποσότητας θα είναι διαθέσιμη στους υπόχρεους και στην ελληνική αγορά (στο Βάθρο Εμπορίας) κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες (ακόμα και αν δεν υλοποιηθεί το δυσμενές σενάριο διακοπής τροφοδοσίας φυσικού αερίου) κατά τους μήνες Νοέμβριο 2022 – Μάρτιο 2023.

Τη συγκεκριμένη περίοδο, οι υπόχρεοι αποθήκευσης  φυσικού αερίου στην Ιταλία   θα «εισάγουν» το φυσικό αέριο που έχουν αποθηκεύσει στο ΕΣΦΑ, στο Σημείο Εισόδου Νέα Μεσημβρία, μέσω εικονικής ανάστροφης ροής από τον αγωγό ΤΑΡ.  Η συνολική ποσότητα αποθήκευσης προσδιορίζεται στις 1,14 TWh.

Το ύψος του αποθέματος που οφείλει να τηρεί ξεχωριστά ο κάθε προμηθευτή στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης της Ιταλίας θα προσδιορίζεται ανάλογα με το μερίδιό των εισαγωγών του  στην ελληνική αγορά και τη δυναμικότητα αποθήκευσης στη γειτονική χώρα.  Το εκτιμώμενο κόστος για το μεταφορικό κόστος και κόστος αποθήκευσης κυμαίνεται μεταξύ 8 – 17 εκατ. ευρώ και οι υπόχρεοι θα αποζημιώνονται μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού (ΤΑΕ – θα το εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ από όλους τους χρήστες  ανά μονάδα ποσότητας φυσικού αερίου που θα παραλαμβάνουν από το ΕΣΦΑ, το οποίο θα ανακτάται από τους πελάτες φυσικού αερίου).  Το κόστος προμήθειας αερίου δεν θα αποζημιώνεται καθώς θα χρησιμοποιηθεί από τους προμηθευτές για την κάλυψη των πελατών τους κατά την περίοδο του χειμώνα.

Η συμφωνία με τους Γάλλους

Επίσης με βάση, τη συμφωνία που υπεγράφη στα τέλη Σεπτεμβρίου, προβλέπεται η προμήθεια φορτίων LNG συνολικής ισχύος 10 TWh για το διάστημα Νοέμβριος 2022- Μάρτιος 2023.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας