Ισχυρή αστάθεια, που μπορεί να εξελιχτεί σε "βαρύ βαρομετρικό" εξελίσσεται εδώ και μερικές μέρες στην Ευρωπαική αγορά φυσικού αερίου, με τους ειδικούς να βλέπουν πολλούς έκτακτους παράγοντες πίσω από την αύξηση των τιμών, αλλά στο ..βάθος καταγράφεται αυξημένη κινεζική ζήτηση.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυξήθηκαν περισσότερο από 40% στα 33 ευρώ ανά μεγαβατώρα τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουνίου, καθώς οι ανησυχίες για χαμηλότερες προμήθειες αντιστάθμισαν τα άφθονα επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου και την ασθενέστερη ζήτηση.
Οι αιτίες αποδίδονται στις μειωμένες αποστολές φυσικού αερίου LNG από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη, καθώς η προσφορά διοχετεύεται στην Ασία, όπου οι τιμές είναι πιο ανταγωνιστικές τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της μεγαλύτερης ζήτησης για ψύξη.
Την ίδια στιγμή, ο τερματικός σταθμός LNG της Γαλλίας Montoir θα είναι κλειστός για συντήρηση έως τις 10 Ιουνίου και η νορβηγική Equinor έχει αναβάλει την επανεκκίνηση του εργοστασίου της στο Hammerfest LNG για τις 14 Ιουνίου λόγω τεχνικών δυσκολιών.
Επιπλέον, ο αγωγός φυσικού αερίου Turkstream, ο οποίος μεταφέρει αέριο από τη Ρωσία μέσω της Μαύρης Θάλασσας στην Τουρκία, δεν λειτουργεί έως τις 12 Ιουνίου για εργασίες συντήρησης. Επί του παρόντος, η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι πλήρης κατά 70,4% και η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει να επιτύχει στόχο αποθεμάτων αποθήκευσης 90% έως την 1η Νοεμβρίου.
Ο χειμώνας του επόμενου έτους "μοιάζει πως θα είναι πιο επικίνδυνος", δήλωσε ο Νικ Κάμπελ, διευθυντής στη συμβουλευτική Inspired Energy. Θα είναι πολύ νωρίς για να επωφεληθεί κάποιος από τις επιπλέον ροές LNG από τις ΗΠΑ - που έχουν προγραμματιστεί για το 2026 - και ο καιρός δεν μπορεί να παραμείνει ήπιος για πάντα. Ένας κρύος χειμώνας φέτος θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τα αποθέματα ενόψει του επόμενου καλοκαιριού, είπε.
Ο παράγοντας Κίνα
Η αύξηση της ζήτησης LNG της Κίνας παραμένει ισχυρή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P Global Waterborne, οι κινεζικές εισαγωγές LNG αυξήθηκαν 16% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο του 2023, σπάζοντας το μακρύ σερί συνεχούς πτώσης από τον Ιανουάριο του 2022.
Πολλοί παράγοντες συνέβαλαν στην υγιή ανάπτυξη τον Μάρτιο.
Πρώτον, το αποτέλεσμα χαμηλής βάσης. Οι εισαγωγές LNG τον Μάρτιο του 2022 μειώθηκαν κατά 17% σε ετήσια βάση, σε σύγκριση με μείωση 11% τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο του 2022.
Δεύτερον, το κλίμα της αγοράς μετά την άρση της πολιτικής «μηδενικού COVID».
Οι εισαγωγές LNG πραγματοποιήθηκαν ως επί το πλείστον κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2022-Ιανουαρίου 2023, όταν μόλις έληξε η πολιτική "μηδενικού COVID" και η αγορά εξακολουθούσε να ανησυχεί για το ποσοστό μόλυνσης και τον αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη. Μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου και αρχές Φεβρουαρίου 2023, αυτή η ανησυχία σταδιακά εξαφανίστηκε καθώς το πρώτο κύμα μόλυνσης από τον COVID-19 φαινομενικά πέρασε αρκετά γρήγορα, ωθώντας τους εισαγωγείς LNG να επωφεληθούν από την πτώση των τιμών για να εφοδιαστούν ξανά με φορτία Μαρτίου.
Τρίτον, χαμηλές εισαγωγές αγωγών — Οι εξαγωγές αγωγών Κεντρικής Ασίας προς την Κίνα ήταν ιδιαίτερα αδύναμες κατά τη χειμερινή περίοδο 2022/23. Στην πραγματικότητα, οι όγκοι του Ουζμπεκιστάν σταμάτησαν εντελώς το πρώτο τρίμηνο του 2023 για να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση φυσικού αερίου της χώρας το χειμώνα. Ως αποτέλεσμα, χρειάστηκαν περισσότερες εισαγωγές LNG για να καλυφθεί μέρος του κενού τον Μάρτιο.