Μενού Ροή
Πρώτα η απόφαση της Motor Oil για το FSRU της Διώρυγα GAS λέει η Ρ. Γκάλι και μετά ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ - Μπορεί να γίνει έργο με μηδενικό ενδιαφέρον της αγοράς;

Εκτενής αναφορά στις προσεγγίσεις που έχουν καταγραφεί δημόσια από τη Motor Oil και το ΔΕΣΦΑ σε σχέση με τον αγωγό Πάτημα – Λιβαδειά έκανε στην χτεσινή της συνέντευξη τύπου η Διευθύνουσα Σύμβουλος του Διαχειριστή κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι.

Όπως ανέφερε με παραπομπή στο δημοσιοποιημένο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ. θα λειτουργήσει το 2027. Θα κατασκευαστεί, δε, προκειμένου να εξυπηρετήσει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το FSRU Διώρυγα που σχεδιάζει να δημιουργήσει η Motor Oil και όπως τονίστηκε, θα έχει διεθνή αναφορά, αν και όπως τόνισαν οι ιθύνοντες του ΔΕΣΦΑ έχει αρχικά δηλωθεί στη ΡΑΑΕΥ ότι θα εξυπηρετήσει την εγχώρια αγορά.

“Πιο πολύ η κόντρα και οι τριβές είναι στα μάτια των ΜΜΕ” ανέφερε η κ. Γκάλι σχολιάζοντας αναφορές για διαφορετικές πρεοσεγγίσεις μεταξύ δυο πλευρών για το κόστος του αγωγού και την πορεία υλοποίησης.

Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος αγωγός του νότιου τμήματος του εθνικού συστήματος είναι προϋπολογισμού περίπου 150 εκατ. ευρώ και δεν έχει συμπεριληφθεί επί του παρόντος στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ από την οποία προκύπτουν και τα τέλη χρήσης δικτύου.

Το προαπαιτούμενο

Όπως σημείωσε η κ. Γκάλι προαπαιτούμενο για το έργο είναι να ληφθεί η επενδυτική απόφαση από τη Διώρυγα για την κατασκευή του FSRU. Όπως είπε χαρακτηριστικά για τον ΔΕΣΦΑ το έργο είναι θετικό καθώς ενισχύει τις επενδύσεις του,  αυξάνει την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση αλλά και τις ποσότητες αερίου που θα διακινούνται από το σύστημα γεγονός που άρα τα έσοδα του.

Σημειώνεται ότι η η ΡΑΑΕΥ αποφάσισε ότι το έργο θα γίνει μόνον εάν προχωρήσει το FSRU καθώς δεν μπορεί να επενδυθούν 150 εκατ. ευρώ, χωρίς σκοπιμότητα χρήσης, μια και θα πέσει το βάρος στους “ώμους” των καταναλωτών. Μάλιστα  η κ. γκάλι πρόσθεσε πως όλα αυτά είναι σε πλήρη γνώση της διοίκησης του σχήματος της Διώρυγας, ενώ αποκάλυψε ότι στην πρώτη φάση του market test που διενεργεί ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου να διαπιστώσει το ενδιαφέρον της αγοράς για τα έργα ανάπτυξης που προωθεί, το ενδιαφέρον από χρήστες του FSRU της Διώρυγας ήταν μηδενικό.

Οι ταρίφες

Σε ανοδική πορεία, μεν, αλλά σε πολύ χαμηλό επίπεδο, επί του συνολικού ποσού που πληρώνουν οι χρήστες για το φυσικό αέριο που καταναλώνουν, είναι οι ταρίφες του ΔΕΣΦΑ για το 2023 σε σχέση με το 2022. Βέβαια, στη συνεχεια, καταγράφεται αποκλιμάκωση των τιμών μέχρι το 2026, οπότε και οι τελευταίες θα βρεθούν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2022. Κι αυτό γιατί, παρά το μεγάλο όγκο επενδύσεων, ύψους 1,29 δσιεκ. που υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ τα επόμενα χρόνια, η χώρα εξελίσσεται σε κέντρο διαμετακόμισης, με πολλούς διεθνείς χρήστες του δικτύου, κάτι που επιφέρει επιμερισμό των βαρών, σε μεγαλύτερη “δεξαμενή”, των τελών χρήσης.

Με βάση, όσα είπε, μάλιστα, σε συνέντευξη τύπου, χθες, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του Διαχειριστή κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι, η τιμή χρέωσης για τη χρήση δικτύου έχει μηδαμινή συμμετοχή στον τελικό λογαριασμό ενός νοικοκυριού ή μιας βιομηχανίας (αντιπροσωπέυει το 2%).

Μάλιστα ανέφερε ότι ο ΔΕΣΦΑ υλοποιεί ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή που υποστηρίζεται από αυτό το έσοδο, από τα τέλη χρήσης, ενώ τόνισε ότι οι συγκεκριμένες χρεώσεις, όπως και οι επενδύσεις που πραγματοποιεί ο ΔΕΣΦΑ έχουν εγκριθεί από τη ΡΑΑΕΥ. “Η ΡΑΑΕΥ θα μπορούσε να αρνηθεί να εγκρίνει τις επενδύσεις, ή σημεία της αύξησης της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του ΔΕΣΦΑ, αλλά δεν το έκανε” υπογράμμισε η κ. Γκάλι.

Το WACC

Σημειώνεται ότι το WACC του ΔΕΣΦΑ θα παραμείνει σταθερό στο 7,85% για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, καθώς είναι μεν υψηλότερο το κόστος χρήματος λόγω αύξησης των επιτοκίων, αλλά έχει μειωθεί το ρίσκο της χώρας.

“Τα υπόλοιπα 3 χρόνια προγραμματίζεται το 85% επενδύσεων. Μάλιστα στο τέλος της περιόδου διπλασιάζονται οι επενδύσεις και πέφτουν οι ταρίφες γιατί αυξάνεται η διαμετακόμιση. Αυτό γίνεται προς όφελος των χρηστών κι έτσι ωφελούνται όλοι από την ύπαρξη του άλλου” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μιχάλης Θωμαδάκης Ανώτατος Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του Διαχειριστή, που εξήγησε, στην ίδια συνέντευξη τύπου χθες για την πορεία του Διαχειριστή, ότι αύξηση οφείλεται σε κάποιες αποκλίσεις στις εκτιμήσεις κατανάλωσης, επιτρεπόμενου εσόδου και άλλων σχετικών προβλέψεων. Όπως τόνισε, στις φετινές χρεώσεις γίνονται αναγκαίες προσαρμογές, που είναι αναγκαίες λόγω των αστοχιών που είχε ο προηγούμενος Κανονισμός Τιμολόγησης. Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο, ελήφθησαν υπόψη και οι υψηλές τιμές του αερίου αλλά και κόστη των έργων.

“Το 23 ήταν ιδιαίτερη χρονιά. Χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε μια χρονιά με βασικά μεγέθη με αναφορά στο 2018. Αυτά είχαν μπει στον κανονισμό τιμολόγησης που δεν είχαν σχέση με ό,τι συνέβη το 2022.  Η  αύξηση στα τέλη  οφείλεται σε επενδύσεις και σε ασάφεια κανονισμών” σημείωσε ο κ. Θωμαδάκης

Αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από τον ΔΕΣΦΑ το 2022 η μέση χρέωση που κλήθηκαν να πληρώσουν οι χρήστες του δικτύου ήταν 1,78 ευρώ/MWh. Το 2023 η τιμή αυξήθηκε στο επίπεδο των 2,10 ευρώ/MWh, το 2024 διαμορφώνεται σε 1,90 ευρώ/MWh, το 2025 1,77 ευρώ/MWh, το 2026 1,73 ευρώ/MWh και το 2027 οπότε και λήγει η τρέχουσα ρυθμιστική περίοδος αυξάνονται και πάλι σε 1,85 ευρώ/MWh.

Στο 50% το ποσοστό κοινωνικοποίησης της Ρεβυθούσας

Παράλληλα η κ. Γκάλι στάθηκε ιδιαίτερα στο ρόλο της Ρεβυθούσας αλλά και στο ότι η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε το ποσοστό κοινωνικοποίησης για τη Ρεβυθούσα να παραμείνει στο 50% . Αναγνώρισε η ΡΑΑΕΥ όπως είπε η κ. Γκάλι τη σημασία του σταθμού για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ευελιξία του συστήματος, δίνοντας στους προμηθευτές τη δυνατότητα οικονομικότερης εισαγωγής φυσικού αερίου στην αγορά.

Υπενθυμίζεται ότι από τη Ρεβυθούσα το πρώτο εξάμηνο του 2023 εισήχθη στη χώρα το 55,5% των συνολικών εισαγωγών, καταγράφοντας μάλιστα αύξηση κατά 7,87% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα εκφορτώθηκαν περίπου 17,3 TWh LNG από 26 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 6 διαφορετικές χώρες. Tο 41,38% των ποσοτήτων αυτών προήλθαν από τις ΗΠΑ (7,16 TWh). Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Ρωσία (3,17 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αίγυπτος (3,02 TWh), η Αλγερία (2,48 TWh), η Νορβηγία (0,97 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).

Η αγορά και το ΕΣΕΚ και ο κάυσωνας

Σε σχέση με τις προοπτικές χρήσης του αερίου η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ τόνισε ότι είναι θετικές.  “Για την απεξάρτηση είναι μακρύς ο δρόμος. Θα πάρει χρόνια, δεν περιμένουμε να πέσει η χρήση δικτύου, παρά την αύξηση ΑΠΕ. Έχουμε ανάγκη για χρήση. Δε θα είχαμε με τον καύσωνα τις επιλογές δροσιάς με τη χρήση κλιματισμού” τόνισε με έμφαση η κ. Γκάλι κάνοντας μια αναφορά στην τρέχουσα συγκυρία αναδεικνύοντας και τη σημασία του φυσικού αερίου για την οικονομία.

Ενδεικτικό της τάσης, όσο και του διεθνή προσανατολισμού που πλέον έχει το εθνικό μας δίκτυο, είναι ότι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που παρουσίασε χθες η διοίκηση της εταιρείας, σε δημοπρασίες που διενήργησε ο ΔΕΣΦΑ για  δέσμευση δυναμικότητας σε σημεία εισόδου του συστήματος, στη Νέα Μεσημβρία (αγωγός TAP), στην Αμφιτρίτη (FSRU Αλεξανδρούπολης) και στο Σιδηρόκαστρο (υφιστάμενο σύστημα αγωγού) οι τιμές που πρόσφεραν οι έμποροι φυσικού αερίου και οι ηλεκτροπαραγωγοί εκτινάχθηκαν στα ύψη

“Το εάν θα χρησιμοποιούμε λιγότερο αέριο είναι προς προβληματισμό. Δεν πάμε κόντρα στις εξελίξεις. Δουλεύουμε έντονα για να σχεδιάσουμε το μέλλον εταιρείας με μειωμένες ποσότητες αερίου. Η  μείωση που βλεπουμε στην κατανάλωση αντικαθίσταται από τις διελεύσεις. Βλέπουμε την ευρύτερη περιοχή, προετοιμαζόμαστε για το μελλον με ανανεώσιμα αέρια και είμαστε εκεί με παρακολούθηση των εξελίξεων και συμμετέχουμε στην έρευνα για την  παραγωγή υδρογόνου, με άλλους φορείς και δυνητικούς καταναλωτές και σκοπευουμε να αξιοποιήσουμε το βιοαέριο. Σε σχέση με την πράσινη μετάβαση δεν είμαστε εφησυχασμένοι. Παρακολουθουμε τα πάντα για να προωθήσουμε το ρόλο μας στο ενεργειακό τοπίο” τόνισε η κ. Γκάλι δίνοντας το στίγμα στρατηγικής του ΔΕΣΦΑ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας