Στην τελευταία του φάση μπαίνει το “σήριαλ” με την επιστροφή στη βιομηχανία των υπερβαλλόντων τελών χρήσης δικτύου από τις εταιρείες Διανομής Φυσικού Αερίου της Αττικής, της Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και τη ΔΕΔΑ.
Ήδη, επιδόθηκαν αφού δημοσιεύτηκαν την Τετάρτη 20/6 οι αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (1895/20.06.2023, 1896.20.06.2023, 1897/20.06.2023 & 1901/20.06.2023), οι οποίες και απορρίπτουν τις προσφυγές των διαχειριστών των δικτύων διανομής φυσικού αερίου κατά των αποφάσεων της ΡΑΕ που ενέκριναν αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ των χρηστών που επιβαρύνθηκαν με το προσωρινό τέλος διανομής φυσικού αερίου του Ν. 4336/2015.
Με βάση, δε, πηγές της ΕΒΙΚΕΝ, που είχε προσφύγει στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών τροχοδρομούνται οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να υλοποιηθεί η απόφαση και οι διαχειριστές της ΔΕΠΑ Υποδομών, που πλέον βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Italgas, να προχωρήσουν στην έκδοση ενταλμάτων πληρωμής στην περίπτωση που δεν επέλθει άμεσα συμφωνία για την επιστροφή των 8,5 εκατ. ευρώ από την καταβολή του τέλους των 4 ευρώ/MWh, που είχε επιβληθεί κατά τη χρονική περίοδο από τον Αύγουστο του 2015 ως τον Νοέμβριο 2016. Μάλιστα αναφέρεται ότι έχουν αποσταλεί οι σχετικές προειδοποιητικές επιστολές για την επιστροφή των ποσών, που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024.
Βέβαια, υπάρχει η δυνατότητα να ασκηθεί αίτηση αναίρεσης από τους Διαχειριστές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οπότε και πάλι θα υπάρξει συνέχεια στη δικαστική διαδικασία. Ωστόσο από την πλευρά της ΕΒΙΚΕΝ αναφέρεται ότι θα πρέπει να καταβληθούν έντοκα οι οφειλές από τον Οκτώβριο του 2020, όταν εκδόθηκαν οι σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ .
Σύμφωνα, δε, με τις αποφάσεις της ΡΑΕ η ΔΕΔΑ θα πρέπει να επιστρέψει στις επιχειρήσεις συνολικά 4 εκατ. ευρώ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης -Θεσσαλίας 3,2 εκατ. ευρώ και η ΕΔΑ Αττικής 1,4 εκατ. ευρώ.
Η υπόθεση
Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση του προσωρινού τέλους διανομής φυσικού αερίου αφορά στη συμβατότητα της νομοθετικής διάταξης του Ν. 4336/2015 που θέσπισε το προσωρινό τέλος διανομής φυσικού αερίου με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/73.
Το προσωρινό τέλος διανομής φυσικού αερίου ύψους 4 ευρώ/MWh, θεσπίστηκε με το Ν. 4336/2015 και είχε οριζόντια εφαρμογή για όλες τις κατηγορίες χρηστών του δικτύου διανομής φυσικού αερίου από την 14.08.2015 έως την 30.11.2016.
Ο Ν. 4336/2015 εισήγαγε αύξηση 500% στο τέλος διανομής φυσικού αερίου και οι χρήστες επιβαρύνθηκαν με επιπλέον ποσά.
Η ΕΒΙΚΕΝ υπέβαλε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη ορθή εφαρμογή της Οδηγίας 2009/73 από την Ελλάδα, προβάλλοντας ότι:
- το προσωρινό τέλος διανομής είχε θεσπιστεί με νομοθετική ρύθμιση, ενώ αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΕ, σύμφωνα με την Οδηγία 2009/73.
- το προσωρινό τέλος διανομής ήταν οριζόντιο και δεν λάμβανε υπόψη το προφίλ κατανάλωσης των χρηστών, επομένως δεν πληρούσε τις απαιτήσεις της μη διακριτικής και αναλογικής τιμολόγησης, που θέτει η Οδηγία 2009/73.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχθηκε επί της ουσίας την καταγγελία και διατύπωσε εγγράφως τις απόψεις της προς τη ΡΑΕ.
Στη συνέχεια, η ΡΑΕ ενέκρινε αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ των χρηστών που επιβαρύνθηκαν με το προσωρινό τέλος διανομής των 4 ευρώ/MWh και προσδιόρισε τα επιστρεπτέα ποσά