Μια σημαντική εκκρεμότητα, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του project ΔΙΩΡΥΓΑ GAS ολοκληρώθηκε από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Ενέργειας, την ώρα που η κόντρα μεταξύ της Motor Oil και του ΔΕΣΦΑ καλά κρατεί, καθώς υπάρχει σε εκκρεμότητα η αντιπαράθεση για την κατασκευή του αγωγού Πάτημα – Λιβαδειά προϋπολογισμού περίπου 140 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) επί του προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς (ΕΣΦΑ) 2023-2032 η Motor Oil έχει προτείνει να μην αποτελεί η λήψη της επενδυτικής απόφασης προαπαιτούμενο για την υλοποίηση του αγωγού, μήκους 100 χιλιομέτρων από τον ΔΕΣΦΑ που θα συνοδεύει το έργο, που αφορά τη δεύτερης πύλης εισόδου LNG στο νότιο τμήμα της χώρας.
Ειδικότερα, με τοποθέτηση που κατέθεσε η Motor Oil στην δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για το πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ζήτησε να συμπεριληφθεί το έργο που προβλέπει διπλασιασμό του κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα-Λειβαδιά στο πρόγραμμα ανάπτυξης ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για το πλωτό τερματικό LNG Διώρυγα Gas που αναπτύσσει η ίδια στην Κόρινθο, κάτι που ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί απαραίτητη προυπόθεση για να προχωρήσει, με την επικεφαλή του κ. Γκάλι να επικαλείται πρόσφατα τα συμφέροντα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Ασφάλεια εφοδιασμού
«Η κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ και αποτελεί μια μόνιμη εγκατάσταση που εξασφαλίζει τη ροή φυσικού αερίου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ, δηλαδή στο τμήμα εκείνο που συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης στην Ελλάδα. Το FSRU της Διώρυγα Gas ως το δεύτερο σημείο εισόδου στο νότιο τμήμα θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού στην περίπτωση συμφόρησης της Εγκατάστασης ΥΦΑ της Ρεβυθούσας ή και στην περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας φυσικού αερίου μέσω αγωγών, όπως ο TurkStream, ιδιαίτερα για τους Έλληνες καταναλωτές», αντιτείνει η Motor Oil.
Σημειώνει σχετικά ότι έτσι κι αλλιώς περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα αντίστοιχα έργα για τα οποία δεν έχει πραγματοποιηθεί market test, σε αντίθεση με το Διώρυγα Gas που έχει ολοκληρώσει τη δεσμευτική φάση του δικού του.
Δύο χρόνια νωρίτερα
Ταυτόχρονα, η Μότορ Όιλ ζητά να μεταφερθεί η ημερομηνία ένταξης στο σύστημα του παραπάνω έργου στο έτος 2025 από το 2027 ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του FSRU. Σε αντίθετη περίπτωση, προειδοποιεί ότι το τερματικό θα είναι έτοιμο για εμπορική λειτουργία, αλλά θα εκκρεμεί η σύνδεσή του με το σύστημα φυσικού αερίου.
Δεν δικαιολογείται ο διπλασιασμός του κόστους
Τέλος, η Μότορ Όιλ στάθηκε σε ένα ακόμη ζήτημα στα πλαίσια της διαβούλευσης: Ζητά να μειωθεί το εκτιμώμενο κόστος του Μ/Ρ σταθμού για τη σύνδεση με το Διώρυγα Gas. Θεωρεί ότι η αύξηση του κόστους υλικών δεν δικαιολογεί το διπλασιασμό του κόστους από 9,8 σε 19,5 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η Αρχή έθεσε μπροστά αυτή τη διαδικασία στις αρχές Απριλίου. Έτσι στη συνέχεια έγιναν γνωστές οι σοβαρές ενστάσεις από πλευράς της Motor Oil σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα για τον αγωγό φυσικού αερίου Πάτημα-Λειβαδιά. Ακολούθησε η «απάντηση» του ΔΕΣΦΑ ότι ο εν λόγω αγωγός έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032 του Διαχειριστή με κόστος περίπου 150 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί όμως μόνο αν η Διώρυγα Gas κατασκευάσει το νέο πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους.
Όπως μάλιστα είχε επισημάνει πρόσφατα η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, για να είναι έτοιμος ο αγωγός στο πρώτο τρίμηνο του 2027, ο όμιλος της Motor Oil θα πρέπει να έχει λάβει την επενδυτική απόφαση (FID) στις αρχές του φθινοπώρου.
Η έγκριση
Στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων και περιορισμών για το έργο «Κατασκευή & Λειτουργία Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), της ΔΙΩΡΥΓΑ GAS, στη θέση Σουσάκι, Π.Ε. Κορινθίας», προχώρησε η Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ.
Όπως αναφέρεται το εν λόγω έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) που περιλαμβάνει Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Φυσικού Αερίου (Floating Storage Regasification Unit – FSRU) χωρητικότητας έως και 210.000 m3 ΥΦΑ και διασύνδεση αυτού με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
To ΑΣΦΑ αποτελείται από:
- Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Φυσικού Αερίου (Floating Storage Regasification Unit – FSRU). -Λιμενική εγκατάσταση ως έργο επί πασσάλων.
- Αγωγό φυσικού αερίου.
- Χερσαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις, σε οικόπεδο πλησίον της λιμενικής εγκατάστασης.
- Χερσαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις, σε οικόπεδο πλησίον του νέου Μετρητικού Σταθμού του ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
- Ηλεκτρική διασύνδεση για την ηλεκτροδότηση του έργου από τον υφιστάμενο υποσταθμό Αγ. Θεοδώρων του ΑΔΜΗΕ.
Επίσης, το έργο περιλαμβάνει τις ακόλουθες λειτουργίες:
- Την παραλαβή ΥΦΑ από Πλοία Μεταφοράς ΥΦΑ (LNG Carrier) μέγιστης αποθηκευτικής ικανότητας έως 263.000 m3 . -Την μεταφορά του ΥΦΑ από πλοίο σε πλοίο (ship to ship transfer) μετά την αγκυροβόλησή του Πλοίου Μεταφοράς ΥΦΑ (LNG Carrier) παράλληλα στην μονάδα FSRU.
- Την αποθήκευση ΥΦΑ στις εγκατεστημένες δεξαμενές της μονάδας FSRU.
- Την επαναεριοποίηση του ΥΦΑ εντός της μονάδας FSRU και παροχέτευση φυσικού αερίου στον ΔΕΣΦΑ μέσω αγωγού.
Χρήση νερού
Όπως αναφέρεται, οι ανάγκες σε θαλασσινό νερό του έργου αφορούν τη διαδικασία αεριοποίησης και την παραγωγή γλυκού νερού.
Η ετήσια κατανάλωση κατά τη συνήθη λειτουργία του Έργου εκτιμάται στα 93,8 hm3 .
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για τις ανάγκες πυρόσβεσης η κατανάλωση μπορεί να είναι μεγαλύτερη.
Εκπομπές στην ατμόσφαιρα
Οι ατμοσφαιρικές εκπομπές (σημειακές και διάχυτες) από τη λειτουργία της εγκατάστασης υπό κανονικές συνθήκες προκύπτουν:
- Από την διακίνηση ΥΦΑ (διάχυτες εκπομπές).
- Από την συντήρηση του αγωγού φυσικού αερίου μέσω του συστήματος εξαερισμού (σημειακές εκπομπές).
Σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ενδέχεται να υπάρξουν εκπομπές στην ατμόσφαιρα:
- Από την καύση των Boil Off Gases στην μονάδα Καύσης Αερίων (Gas Combustion Unit) (σημειακές εκπομπές)
- Από την εκκένωση δεξαμενών, αγωγού και μονάδας αεριοποίησης μέσω του συστήματος εξαερισμού (σημειακές εκπομπές)
Υγρά απόβλητα
- Το θαλασσινό νερό που χρησιμοποιείται για την θέρμανση του διαλύματος γλυκόλης επιστρέφει στο θαλάσσιο περιβάλλον και έχει διαφορά θερμοκρασίας κατά μέγιστο 7°C χαμηλότερη του νερού που προσλαμβάνεται. Για την προστασία του εξοπλισμού από θαλάσσιους μικροοργανισμούς, υπάρχει κατάλληλο σύστημα το οποίο μέσω ηλεκτρόλυσης μετατρέπει το χλωριούχο νάτριο (NaCl) του θαλασσινού νερού σε υποχλωριώδες νάτριο (NaOCl). Το τελευταίο χρησιμοποιείται ως βιοκτόνο για την αποφυγή ανάπτυξης των μικροοργανισμών. Το θαλασσινό νερό που θα επιστρέφει στο θαλάσσιο περιβάλλον εκτιμάται ότι θα περιέχει υπολείμματα χλωρίου συγκέντρωσης μικρότερης των 0,2 ppm, τα οποία αναμένονται να διαλύονται κατευθείαν κατά επιστροφή του θαλασσινού νερού στο θαλάσσιο περιβάλλον.
- Τα υγρά απόβλητα που παράγονται κατά την φάση λειτουργίας στην πλωτή μονάδα, αποθηκεύονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία εντός αυτής.
Στοιχεία περιβαλλοντικής ευαισθησίας της περιοχής
Η συνολική έκταση του έργου βρίσκεται εκτός των ορίων περιοχών του εθνικού συστήματος προστατευόμενων περιοχών του Ν. 3937/2011 (A΄ 60), εκτός δικτύου Natura, εκτός Ε.Ζ.Δ, Ζ.Ε.Π και Καταφυγίων άγριας ζωής και εκτός περιοχών προστασίας της φύσης, Εθνικά Πάρκα ή Εθνικοί Δρυμοί, προστατευόμενα τοπία ή προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί. Η περιοχή της εγκατάστασης δεν εντάσσεται στις ειδικά προστατευόμενες περιοχές του Ν. 3937/2011 (A΄ 60) όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 19 του ν.1650/1986 (A΄ 160). 2.2.2.
Σύμφωνα με τους κυρωμένους δασικούς χάρτες και τα στοιχεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ο αγωγός θα διέλθει από δασικού χαρακτήρα εκτάσεις συνολικού εμβαδού 1,23 στρ. και συγκεκριμένα εμβαδού 0,67στρ. με μορφή ΔΔ και εμβαδού 0,56 στρ. με μορφή ΔΑ.
Το έργο αποτελεί επιτρεπτή επέμβαση σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3α του άρθρου 53 του ν. 998/1979 ως ισχύει, συνδυαστικά με τις παραγράφους 2 και 4 του άρθρου 45 του ιδίου νόμου. Για τις εκτάσεις με θεματικό περιεχόμενο του δασικού χάρτη ΔΑ, εφόσον τελούν σε νόμιμη αλλαγή χρήσης, εξαιρούνται του επιτρεπτού της επέμβασης καθόσον αποκλείεται η περαιτέρω αλλαγή χρήσης.