Η μια δυσάρεστη -για το δημόσιο συμφέρον- ανατροπή διαδέχεται την άλλη αναφορικά με τον διαγωνισμό της ΔΕΦΑ για αγορά συμβουλευτικών και άλλων υπηρεσιών για το σύστημα προμήθειας φυσικού αερίου, που θα ενώνει τις θαλάσσιες και χερσαίες υποδομές στο Βασιλικό με τους ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς της ΑΗΚ, της PEC και της Paramount.
Μετά την απόφαση την περασμένη εβδομάδα της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών να ακυρώσει τη νέα απόφαση της ΔΕΦΑ για κατακύρωση της προσφοράς στην κοινοπραξία KPMG – Asprofos, με την οποία δημιουργήθηκαν οι συνθήκες για κατακύρωση πλέον του διαγωνισμού στην κοινοπραξία Hill – Asprofos , οι KPMG – Asprofos κατέφυγαν στο Διοικητικό Δικαστήριο για να αποτρέψουν εις βάρος τους τετελεσμένα και σε πρώτη φάση τα κατάφεραν.
Οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι KPMG – Asprofos εξασφάλισαν από το Διοικητικό Δικαστήριο προκαταρκτικό απαγορευτικό διάταγμα, το οποίο εμποδίζει τη ΔΕΦΑ να πάρει άλλη απόφαση για τον διαγωνισμό και ιδιαίτερα την εμποδίζει να κατακυρώσει τη μελέτη στους Hill – Asprofos.
Την περασμένη Παρασκευή έγινε ενώπιον του Διοικητικού η πρώτη ακρόαση για την υπόθεση. Αν και δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση για την εξέλιξη της διαδικασίας, οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι το δικαστήριο θα συνεχίσει την εξέταση της προσφυγής και όρισε την 14η Μαρτίου 2024 ως ημερομηνία εκδίκασης ή έναρξης της εκδίκασης.
Πιθανότατα αυτό σημαίνει ότι η έκδοση απαγορευτικού διατάγματος εις βάρος της ΔΕΦΑ έχει επισημοποιηθεί και θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι 14/3 τουλάχιστο και ίσως απαιτηθεί επιπλέον χρόνος για να εξεταστεί η ουσία της προσφυγής, δηλαδή το αίτημα της κοινοπραξίας KPMG – Asprofos να ακυρωθεί η απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών να ακυρώσει την ανάληψη του έργου από αυτήν.
Η εκδίκαση της υπόθεσης από το Διοικητικό Δικαστήριο συνεπάγεται απώλεια σημαντικού πρόσθετου χρόνου, ο οποίος είναι δύσκολο να εκτιμηθεί σε αυτή τη φάση. Η εξέλιξη αυτή ίσως οδηγήσει ή υποχρεώσει τελικά τη ΔΕΦΑ σε απόφαση να ακυρώσει συνολικά τον διαγωνισμό, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να τον επαναπροκηρύξει, οπότε η καθυστέρηση θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Πάνε όλα πίσω
Υπό αυτά τα δεδομένα, η πραγματοποίηση της πολύ σημαντικής μελέτης και της παραχώρησης συμβουλευτικών υπηρεσιών για το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου μετατίθεται σε άγνωστο μελλοντικό σημείο. Εκ των πραγμάτων αναβάλλετται και η ετοιμασία όρων για προκήρυξη προσφοράς για τα κατασκευαστικά έργα της υποδομής των σωληνώσεων για τη μεταφορά του φυσικού αερίου στους ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς. Θα καθυστερήσει, συνεπώς, και η ίδια η χρήση του φυσικού αερίου για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως έγραψε μερικές φορές ο Φιλελεύθερος, η χρήση φυσικού αερίου από την ΑΗΚ είναι αδύνατο να ξεκινήσει μέσα στο 2024 και μάλλον αδύνατο να καταστεί εφικτή και μέσα στο 2025!
Πέραν των σοβαρών καθυστερήσεων για την αναγκαία υποδομή αγωγών μεταφοράς, συνεχίζονται οι καθυστερήσεις και όσον αφορά την παράδοση της προβλήτας στην οποία θα δένει η πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης Προμηθέας. Μετά από αρκετές αναβολές, η κινεζική CPP είχε υποσχεθεί να παραδώσει τις υποδομές Ιούλιο του 2024, αλλά η ΔΕΦΑ και η θυγατρική ΕΤΥΦΑ εκτιμούν πως ούτε αυτό είναι εφικτό. Το δ.σ. της ΕΤΥΦΑ αποφάσισε να στείλει αυστηρή επιστολή στην κινεζική εταιρεία, με την οποία να ζητά τον καθορισμό νέου χρονοδιαγράμματος παράδοσης του έργου, με την ανάληψη σχετικών εγγυήσεων από τον εργολάβο.
Σε εκκρεμότητα παραμένει και η παράδοση στην ΕΤΥΦΑ της πλωτής μονάδας (FSRU) Προμηθέας, καθώς η Κυπριακή Δημοκρατία απαιτεί να προηγηθεί πιστοποίηση του πλοίου από διεθνή οίκο αξιολόγησης.
Πηγή: philenews.com