Μενού Ροή
Τι τρέχει με τον ΔΕΣΦΑ; – Ασφυκτική πίεση στην διοίκηση Γκάλι από την μηδενική κοινωνικοποίηση και τις μειώσεις φορτίων

Να διαχειριστεί την δύσκολη κατάσταση που διαμορφώνεται για τον ΔΕΣΦΑ, καλείται η διοίκηση Μαρίας Ρίτα Γκάλι, καθώς την περίοδο των «παχαίων αγελάδων» της κρίσης έχει διαδεχτεί η μείωση των φορτίων που έρχονται στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και ο μηδενισμός της κοινωνικοποίησης του κόστους από τις αρχές του 2025. Και τα δύο μαζί με την συνολική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στερούν τον ΔΕΣΦΑ από βασικά έσοδα, μετά την έκρηξη μεγεθών που κατεγράφη την προηγούμενη διετία.

Ιδιαίτερα το τελευταίο θέμα έχει βρεθεί στο επίκεντρο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ της διοίκησης της εταιρείας και της ΡΑΑΕΥ, ενώ σε ρόλο πυροσβέστη μεταξύ των δύο πλευρών επιχειρεί να παρέμβει η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αιτία της σύγκρουσης η απόφαση Ε-69/2023 που δημοσιεύτηκε πέρυσι και προέβλεπε τον μηδενισμό του ποσοστού κοινωνικοποίησης για την περίοδο 2025-2027. Το παράδοξο ήταν ότι τότε δεν είχε προκαλέσει εκείνη η απόφαση της ΡΑΑΕΥ, καμία σοβαρή αντίδραση από τον ΔΕΣΦΑ. Το θέμα ήρθε στο προσκήνιο το τελευταίο δίμηνο, όταν η κ. Γκάλι, σε σειρά συναντήσεων επιχείρησε την ανατροπή της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας είναι η Ρεβυθούσα να λειτουργήσει όπως προβλέπεται με το πλήρες κόστος της, δεδομένου ότι βάσει των προβολών που έχουν γίνει τα έσοδα της επαρκούν, χωρίς να χρειάζεται η κοινωνικοποίηση. Αν στην πορεία προκύψει κίνδυνος μη ανάκτησης του κόστους της, τότε αφήνεται να εννοηθεί ότι θα εξεταστεί σχετικό αίτημα του ΔΕΣΦΑ, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει εκ των προτέρων.

Την ίδια στιγμή ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας καταγράφει την μια απώλεια μετά την άλλη. Για μεγάλο διάστημα την προηγούμενη διετία, ως μοναδική πύλη της χώρας για την υποδοχή φορτίων LNG και το εθνικό δίκτυο μεταφοράς αναδείχθηκαν συνδυαστικά την προηγούμενη διετία σε εναλλακτικό διάδρομο διέλευσης αερίου για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και της ευρύτερης περιοχής, φέρνοντας παράλληλα σημαντικά έσοδα για τον ΔΕΣΦΑ.

Τα νούμερα ήταν ασύλληπτα: οι εξαγωγές προς την ευρύτερη γειτονιά μας σημείωσαν αύξηση-ρεκόρ της τάξης του 300%, στη Ρεβυθούσα εκφορτώθηκαν 78 φορτία υγροποιημένου αερίου (+123% σε αριθμό φορτίων και +55% σε ποσότητες ΥΦΑ), με τη δυναμικότητα αποθήκευσης της να αυξάνεται πάνω από 60%, καθώς προστέθηκε από τον Ιούνιο του 2022 και το FSU. Τα ρυθμιζόμενα έσοδα του διαχειριστή, αυξήθηκαν το 2022 κατά 75,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα μη ρυθμιζόμενα κατά 65%. Η ίδια η κ. Γκάλι, εκτιμούσε με σχόλιό της στις οικονομικές καταστάσεις του 2022 ότι «το επίπεδο των εξαγωγών αναμένεται να συνεχιστεί ή ακόμα και να αυξηθεί».

Η κατάσταση ανετράπη πλήρως τον περασμένο χειμώνα, όταν και λόγω του ήπιου χειμώνα, πολλά φορτία που θα έφταναν στην Ρεβυθούσα, ακυρώθηκαν, καθώς οι ποσότητες αερίου που μετέφεραν κρίθηκαν περιττές.

Τις τελευταίες εβδομάδες, το πρόβλημα μεγάλωσε, μετά την παροχή άφθονου ρωσικού αερίου μέσω αγωγών στην περιοχή της Βαλκανικής, που οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό των φορτίων LNG. Όπως είχε αναφέρει στο energymag ο Μιχάλης Μαθιουλάκης Αναλυτής Ενεργειακής Στρατηγικής, Ακαδημαϊκός Διευθυντής του Greek Energy Forum και Επιστημονικός Συνεργάτης του ΕΛΙΑΜΕΠ, «το πρόβλημα μας είναι ότι η Ρωσία εσκεμμένα όλο αυτό το διάστημα κρατάει τις τιμές πάρα πολύ χαμηλά με αποτέλεσμα να αρχίζει να βγάζει ασύμφορες - και αυτό σκοπεύει να κάνει η Ρωσία - όλες τις ανταγωνιστικές της υποδομές. Ανταγωνιστικές υποδομές σε αυτή την περίπτωση είναι και το LNG Terminal που έχουμε στη Ρεβυθούσα, που είναι ο κύριος φορέας εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη χώρα και πλέον η καινούργια υποδομή του αγωγού στην Αλεξανδρούπολη.»

Στην ελληνική αγορά η προμήθεια LNG τον Απρίλιο ήταν μηδενική ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ ο τερματικός της Ρεβυθούσας είχε πληρότητα την 1η Ιουνίου 37,7%, έναντι 88,4% την 1η Μαίου και 50,1% την 1η Ιουνίου 2023. Τον Ιούνιο πρόκειται να καταπλεύσουν φορτία 178.286 κυβικών μέτρων, έναντι 369.275 του αρχικού πλάνου, δηλαδή 52% λιγότερα από τον προγραμματισμό.

 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας