Μενού Ροή
Cyprus-FSRU
Κύπρος: Χωρίς «έξτρα» χρήματα μένει στη Σαγκάη το FSRU Προμηθέας

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας υποστήριξε πρόσφατα πως δεν είναι στις προθέσεις του κράτους ένα βελούδινο διαζύγιο με την κινεζική CPP, αλλά η πραγματικότητα, όπως διαμορφώνεται, οδηγεί στο συμπέρασμα πως η διακοπή της συνεργασίας των δύο πλευρών είναι η μόνη διέξοδος για να προχωρήσει η ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό και η έλευση φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως ξαναέγραψε ο Φιλελεύθερος, για τη διακοπή της συνεργασίας και την απεμπλοκή της ΕΤΥΦΑ από το αδιέξοδο είναι απαραίτητη η παραλαβή της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) από τη Σαγκάη και η πλεύσης της προς Κύπρο. Όμως, για να δώσει τη συγκατάθεση της η CPP να παραδοθεί το πλοίο σε κυπριακά χέρια απαιτεί την καταβολή 32 εκατ. ευρώ. Τα οποία, όμως, κατά την κυπριακή πλευρά, δεν δικαιολογούνται ούτε από το συμβόλαιο, ούτε από τις οικονομικές εκκρεμότητες μεταξύ των δύο πλευρών.

Δεδομένων των προνοιών της κυπριακής νομοθεσίας, η πληρωμή των 32 εκατ. ευρώ φαντάζει δύσκολο να γίνει χωρίς έγκριση από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ), όπως είχε γίνει και με τα 25 εκατ. που είχαν δοθεί προ τριετίας στους Κινέζους, όταν επικαλέστηκαν επιπρόθετα έξοδα λόγω αυξημένων πρώτων υλών κατά την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού. Στην περίπτωση του πλοίου Προμηθέας, όμως, η δικαιολόγηση της πρόσθετης πληρωμής 32 εκατομμυρίων φαίνεται δύσκολο να αιτιολογηθεί ενώπιον της ΚΕΑΑ.

Υπουργείο Ενέργειας και ΕΤΥΦΑ καταβάλλουν προσπάθειες ώστε να βρεθεί τρόπος να πληρωθεί ένα μέρος των αξιώσεων της CPP και να γίνει ένας τελικός συμψηφισμός των απαιτήσεων της ΕΤΥΦΑ και της CPP όταν καταλήξει σε απόφαση ο διαιτητής στο Λονδίνο.

Όπως επισημάναμε ξανά, η κυβέρνηση έχει στρέψει πλέον όλη την προσοχή της στην απόκτηση κατοχής του FSRU Προμηθέας και τη μεταφορά του στην Κύπρο ή σε κάποιο ναυπηγείο χώρας μέλους της ΕΕ, μέχρι να επαναρχίσουν τα έργα στην προβλήτα στο Βασιλικό, από υπεργολάβους που θα μισθώσει η ΕΤΥΦΑ. Η πιθανότητα να συνεχίσει τα έργα η CPP είναι πολύ απομακρυσμένη, έως απίθανη.

Σήμερα το πρωί, οι εξελίξεις αναφορικά με το τερματικό LNG αλλά και την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας θα συζητηθούν στη διάρκεια συνεδρίας της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας.
Την ενημέρωση προς τους βουλευτές θα κάνει κατά κύριο λόγο ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου.

Σε σχέση με το τερματικό στο Βασιλικό, ο κ. Παπαναστασίου είχε δηλώσει αρχές Ιουνίου ότι από τις επαφές που έχουν τα συμβαλλόμενα μέρη, αλλά και από δικές του προσωπικές επαφές σε διπλωματικό και πολιτικό επίπεδο με τον Πρέσβη της Κίνας «διαφαίνεται κάποιο φως στον ορίζοντα» όσον αφορά το τερματικό στο Βασιλικό. Οι πληροφορίες του «Φ», ωστόσο, αναφέρουν ότι το φως στον ορίζοντα αφορά κατά κύριο λόγο την προοπτική μιας κοινή συναινέσει διακοπής συμβολαίου με τη CPP και ολοκλήρωσης της προβλήτας από άλλες εταιρείες και όχι την επίτευξη συμφωνίας για επανέναρξη των εργασιών από την κινεζική εταιρεία. Μια συμφωνία για διαζύγιο θα πρέπει να περιλαμβάνει την παράδοση του FSRU Προμηθέας στην ΕΤΥΦΑ και την αναμονή της απόφασης της διαιτησίας στο Λονδίνο για τη διευθέτηση των οικονομικών διαφορών μεταξύ των δύο πλευρών.

Ο Παντελή στη Βουλή για τη διασύνδεση

Αναφορικά με τον Great Sea Interconnector, τα προκαρκτικά αποτελέσματα της μελέτης κόστους-οφέλους του έργου, που εκπόνησε ο οίκος EXEGIA για λογαριασμό του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) εμφανίζουν μεν σημαντική εξοικονόμηση στο κόστος ηλεκτρισμού μετά τη λειτουργία της διασύνδεσης, αλλά το Υπουργείο Ενέργειας έχει ξεκαθαρίσει πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα ενισχύσει οικονομικά το έργο με χορηγία 100 εκατ. ευρώ και δεν θα αποκτήσει μετοχές στην εταιρεία ειδικού σκοπού για την εκτέλεση του έργου αν δεν παραδοθεί η τελική μελέτη και αν αυτή δεν αξιολογηθεί από ξένο οίκο. Αξιολόγηση της μελέτης θα γίνει και από άλλες κρατικές αρχές, περιλαμβανομένης της ΑΗΚ.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συμμετοχή στη σημερινή συνεδρία του Γιώργου Παντελή, γενικού διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο φέρεται να διατηρεί αρκετές ανησυχίες για τη βιωσιμότητα του έργου και την ωφελιμότητά του στην κυπριακή ηλεκτροπαραγωγή, δεδομένων άλλων δαπανηρών επενδύσεων που έγιναν ή προωθούνται.

Πηγή: philenews.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας