Την ανάγκη ολοκλήρωσης του πλαισίου εκκαθαρίσεων για τις παροχές που εντάσσονται σε σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού (net metering) ανέδειξε με επιστολή του προς τη ΡΑΑΕΥ ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), προκειμένου να ρυθμιστεί το ζήτημα των οικονομικών επιπτώσεων που επωμίζονται οι προμηθευτές λόγω των υφιστάμενων στρεβλώσεων στην αγορά.
Σύμφωνα με την επιστολή, «η καθυστέρηση αυτή, επιφέρει τεράστια πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση για τους προμηθευτές – οι οποίοι έχουν συνάψει συμβάσεις ενεργειακού συμψηφισμού με πελάτες τους που υπάγονται στα ανωτέρω καθεστώτα – και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από τα Μέλη του Συνδέσμου μας».
Η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ όπως επισημαίνει ο ΕΣΠΕΝ θα έπρεπε να είχε υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ έως τις 16 Ιανουαρίου του 2024, ωστόσο 12 και πλέον μήνες μετά, οι εταιρείες δεν έχουν ακόμη λάβει κάποια ενημέρωση, με την καθυστέρηση να προκαλεί πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση. Οι προμηθευτές δεν μπορούν να ανακτήσουν το κόστος της διαφοράς μεταξύ εγχεόμενης και απορροφούμενης ενέργειας και σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ Αγοράζουν την ενέργεια σε υψηλές τιμές, αλλά αποζημιώνονται με χαμηλές τιμές κατά τις ώρες έγχυσης στο δίκτυο, προκαλώντας μια δομική στρέβλωση στην αγορά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής του ΕΣΠΕΝ προς τη ΡΑΑΕΥ:
«Αξιότιμες κυρίες/ Αξιότιμοι κύριοι,
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), σε συνέχεια της υπ’ αριθμ. 24030/27.09.2024 επιστολής του, επιθυμεί να επισημάνει εκ νέου: (α) την κατεπείγουσα ανάγκη συμπλήρωσης του πλαισίου εκκαθαρίσεων αναφορικά με τις παροχές που εντάσσονται σε σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, κατ’ εφαρμογή των προβλέψεων της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε70/2023 (ΦΕΚ 5091/ B’ /16.08.2023), και (β) την ανάγκη ρυθμιστικής επίλυσης του ζητήματος της ζημίας που επωμίζονται οι προμηθευτές στα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, εξαιτίας του ανισοζυγίου μεταξύ της αξίας της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας.
Στη βάση της εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ κατά τη Δημόσια Διαβούλευση η οποία προηγήθηκε της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 (ΦΕΚ 5091/B’/16.08.2023), και ειδικά για τις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, στο διατακτικό (αρ. 3 παρ. 2) της σχετικής Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023, προβλέπεται σαφώς ότι: «2. Καλείται ο Διαχειριστής του ΕΔΔΗΕ, στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του για την κατάρτιση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και των Εγχειριδίων Εφαρμογής του Κώδικα, να υποβάλει στη ΡΑΕ, εντός πέντε (5) μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ολοκληρωμένη πρόταση για την ορθολογική και αποτελεσματική διαχείριση των εκκαθαρίσεων στις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, όπως οι περιπτώσεις αυτές προβλέπονται σύμφωνα με το οικείο θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο (…)».
Βάσει των ανωτέρω προβλέψεων της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023, η εισήγηση του Διαχειριστή του ΔΕΔΔΗΕ θα έπρεπε να είχε υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ έως την 16.01.2024, ωστόσο δώδεκα (12) και πλέον μήνες μετά την παρέλευση της συγκεκριμένης προθεσμίας, τα Μέλη του Συνδέσμου μας δεν έχουν ακόμη λάβει γνώση της ως άνω εισήγησης της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. Η καθυστέρηση αυτή, επιφέρει τεράστια πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση για τους προμηθευτές – οι οποίοι έχουν συνάψει συμβάσεις ενεργειακού συμψηφισμού με πελάτες τους που υπάγονται στα ανωτέρω καθεστώτα – και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από τα Μέλη του Συνδέσμου μας.
Επιπρόσθετα, για όλες τις περιπτώσεις των σχημάτων ενεργειακού συμψηφισμού, συνεχίζει να μην εξασφαλίζεται η πλήρης ανάκτηση κόστους για τους προμηθευτές, λόγω της διαφοράς στην αξία μεταξύ της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας. Ο προμηθευτής αποζημιώνεται για την εγχεόμενη ενέργεια στις ισχύουσες τιμές κατά τις ώρες έγχυσης, οι οποίες είναι κυρίως μεσημβρινές οπότε και οι τιμές είναι χαμηλές, ενώ οφείλει -εκ του ρυθμιστικού πλαισίου- να απομειώνει αντιστοίχως την απορροφούμενη ενέργεια για την οποία τιμολογεί τον πελάτη κατά τις λοιπές ώρες, οπότε και οι τιμές τείνουν κατά κανόνα να είναι υψηλότερες.
Στο πλαίσιο αυτό, παρακαλούμε εκ νέου, για τις άμεσες και με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ενέργειες εκ μέρους της Αρχής σας, προκειμένου:
α. Να ολοκληρωθεί η διαδικασία τροποποίησης – συμπλήρωσης του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 3 παρ. 2 της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023, για την ορθολογική και αποτελεσματική διαχείριση των εκκαθαρίσεων στις περιπτώσεις: (α) ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, (β) εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, (γ) ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες.
Το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης θα πρέπει επίσης να τροποποιηθεί – συμπληρωθεί και για τα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού στις παροχές των Συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ). Εξυπακούεται ότι οι εν λόγω τροποποιήσεις του Εγχειριδίου θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να καταλαμβάνουν όλες τις χρονικές περιόδους για τις οποίες εκκρεμούν ακόμη Οριστικές Εκκαθαρίσεις.
β. Να επιλυθεί ρυθμιστικά το ζήτημα της ζημίας που επωμίζονται οι προμηθευτές στα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, εξαιτίας του ανισοζυγίου μεταξύ της αξίας της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού».