του Γιώργου Αλεξάκη,
Προειδοποιητικές βολές ετοιμάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, για 10 εταιρίες – παρόχους ρεύματος στη λιανική. Αιτία τα χρέη που συσσωρεύουν προς τους διαχειριστές, αλλά και για παραβάσεις της νομοθεσίας σε σχέση με την προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών όταν προχωρούν σε συμβάσεις προμήθειας.
Έτσι, η Αρχή αναμένεται να επιβάλει κάποιες κυρώσεις με στόχο να «μαζέψει» την αγορά πριν αρχίζουν τα προβλήματα να διογκώνονται, ειδικά στο μέτωπο των οφειλών προς τους Διαχειριστές.
Υπενθυμίζεται ότι πριν μερικές εβδομάδες σε συνέντευξη τύπου ο επικεφαλής της Αρχής Αθ, Δαγούμας είχε εμφανιστεί καθησυχαστικός για τις οφειλές των παρόχων προς τους Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΑΠΕΕΠ).
Σημειώνονται ότι πρόκειται για ποσά από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δικτύου μεταφοράς, διανομής, ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ), που εισπράττονται μέσω λογαριασμών ρεύματος και πρέπει να αποδίδονται στους Διαχειριστές.
Πιο συγκεκριμένα το Σεπτέμβριο ο κ. Δαγούμας είχε σημειώσει ότι δεν υπάρχουν σοβαρά ζητήματα με χρέη, αναγγέλλοντας, ωστόσο και την εισαγωγή μηχανισμού εγγυητικών επιστολών ως διασφάλιση φερεγγυότητας και αποπληρωμής των προαναφερόμενων ποσών.
Ωστόσο εκκρεμεί η απόφαση, που φαίνεται να επίκειται καθώς ήδη έχει ολοκληρωθεί ένας κύκλος διαλόγου με την αγορά.
Αναμένεται, δε, μια δεύτερη φάση συζητήσεων, αλλά και ένα πλαίσιο διακανονισμών με τους Διαχειριστές, που θα κρίνει και την κλιμάκωση ή όχι των κυρώσεων από την Αρχή.
Εν τω μεταξύ, όμως, φαίνεται ότι με τη δύσκολη συγκυρία με τη ρευστότητα πολλών, ειδικά μη καθετοποιημένων παρόχων, το πρόβλημα έχει διογκωθεί και έτσι η Ολομέλεια της ΡΑΕ σήμερα αναμένεται να λάβει αποφάσεις.
Οι λογαριασμοί
Επίσης ένα άλλο ζήτημα που έχει μπει στο μικροσκόπιο της ΡΑΕ είναι η τήρηση της νομοθεσίας κατά τη διαδικασία με την προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών
Υπενθυμίζεται ότι σε μερίδα που διοργάνωσε η ΕΚΠΟΙΖΩ υπό την αιγίδα της ΡΑΕ με θέμα “Τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας και προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών” είχε γίνει λόγος για υ μεγάλο έλλειμμα ενημέρωσης και εκπαίδευσης των καταναλωτών, ενώ είχε τονιστεί ότι η αγορά εμφανίζει σοβαρές δυσλειτουργίες και στρεβλώσεις που πλήττουν τελικά όλους τους χρήστες της, τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις,
Επιγραμματικά και μόνο ενδεικτικά η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. επισήμανε τα ακόλουθα προβλήματα:
- Τα τιμολόγια των διαφόρων προγραμμάτων που προσφέρουν οι προμηθευτές εμφανίζουν πολυπλοκότητα που κατά την κρίση μας δεν δικαιολογείται από εμπορικές ανάγκες των προμηθευτών και καταλήγουν απλά και μόνο να δυσχεραίνουν την κατανόησή τους από τους καταναλωτές.
- Ο καταναλωτής δεν λαμβάνει ενημέρωση σχετικά με τις δυσμενείς συνέπειες που μπορεί να έχει το πρόγραμμα, ιδίως σχετικά με τις ρήτρες αναπροσαρμογής.
- Προγράμματα προμήθειας εμφανίζονται ως έχοντα σταθερό πλαίσιο τιμής, δίχως αυτό να αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.
- Οι χαρακτηρισμοί που χρησιμοποιούνται για διάφορες επιμέρους χρεώσεις είναι ασαφείς και παραπλανητικοί.
- Αδικαιολόγητες ποινές υπονομεύουν το δικαίωμα των καταναλωτών να αλλάξουν προμηθευτή.
- Οι προμηθευτές προβαίνουν μονομερώς σε τροποποίηση βασικών στοιχείων της σύμβασης, δίχως αυτό να δικαιολογείται με βάση νόμιμους όρους της σύμβασης.
- Οι συμβάσεις είναι δυσνόητες, δυσανάγνωστες, πολυσέλιδες με κατά κυριολεξία “ψιλά γράμματα”, με πλήθος αδιαφανών ή καταχρηστικών όρων.
- Οι συμβάσεις για σταθερή τιμολόγηση διαμορφώνονται σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα.
- Σε συμβάσεις με κυμαινόμενη τιμολόγηση προμηθευτές κάνουν χρήση καταχρηστικών όρων για να προσαυξάνουν τα κέρδη τους.
- Υπήρξαν περιπτώσεις άμεσης ή έμμεσης αδικαιολόγητης χρέωσης για τους έγχαρτους λογαριασμούς.
- Επικρατεί η ελλιπής, αν όχι η ανύπαρκτη, προσυμβατική ενημέρωση (Η ΕΚΠΟΙΖΩ πραγματοποίησε μυστική έρευνα σε επτά προμηθευτές ενέργειας και κανένας από αυτούς δεν έδωσε γραπτή ενημέρωση κατά παράβαση του Κωδικα Προμήθειας).
- Ακολουθούνται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές/παραπλανητικές διαφημίσεις αφού τα στοιχεία που προτάσσονται ή με τα οποία προσεγγίζονται οι καταναλωτές αποδεικνύονται ανακριβή (η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει προσφύγει στο ΣΕΕ για παραπλανητικές διαφημίσεις και έχουμε δικαιωθεί).
- Η εξυπηρέτηση των πελατών είναι πλημμελής/κακή.
- Οι ρυθμίσεις για τους καταναλωτές που βρίσκονται αποδεδειγμένα σε αδυναμία είναι ανελαστικές.