Με μια σειρά κινήσεων, που προωθεί η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας το επόμενο διάστημα σχεδιάζει να ενισχύσει τη διαφάνεια στην αγορά και βέβαια να επιφέρει βελτίωση στις τελικές επιβαρύνσεις που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές.
Αίτημα στον ΔΕΣΦΑ
Πρώτον, η Αρχή ζήτησε από το ΔΕΣΦΑ το διαχωρισμό των ρυθμιζόμενων από τις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες, όπως ισχύει για ανάλογους Διαχειριστές, σε ώριμες αγορές.
Με βάση όσα ανέφερε ο επικεφαλής της ΡΑΕ κ. Αθ. Δαγούμας κατά την πρόσφατη συνέντευξη ο ΔΕΣΦΑ μέσα στο επόμενο 18μηνο θα προχωρήσει στη νέα εταιρική δομή, προκειμένου να υπάρχει διαχωρισμός των κερδών από τη συμμετοχή του σε επενδύσεις που δεν σχετίζονται άμεσα με μονοπωλιακές δραστηριότητες.
Ως τέτοια εκλαμβάνεται ο σταθμός FSRU της Αλεξανδρούπολης όπου ο Διαχειριστής κατέχει το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της Gastrade, υπό την «οπρέλα» της οποίας αναπτύσσεται το έργο.
Ανάλογη σύσταση έχει γίνει και στους άλλους Διαχειριστές, κάτι που ήδη ο ΑΔΜΗΕ πράττει σε σχέση με την επέκτασή του στις τηλεπικοινωνίες.
Βασικός στόχος αυτής της δράσης είναι να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές με ρυθμιζόμενες χρεώσεις που πηγαίνουν για επενδύσεις που αφορούν άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Βέβαια, υπάρχει και η επιλογή για του Διαχειριστές, εφόσον τηρούν αυστηρά την αρχή της αναλογικότητας, να παραμείνουν σε ενιαία εταιρικά σχήματα, έστω κι αν στην Ευρώπη κυριαρχεί το μοντέλο του διαχωρισμού.
Δηλαδή σε περίπτωση που οι Διαχειριστές κάνουν επενδύσεις πέρα από το πλαίσιο που αφορά τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητές του, τα κέρδη να αξιοποιούνται αναλογικά για ελαφρύνσεις στις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύων. Βέβαια εκεί ενέχεται κι ένα ρίσκο.
Οι καταναλωτές
Δεύτερον, πέρα από το εργαλείο σύγκρισης των παρεχόμενων τιμολογίων στη λιανική, το energycost.g και τον πληροφοριακό χάρτη για τις τιμές ενέργειας στην Ευρώπη, που ήδη λειτουργούν, η ΡΑΕ προωθεί την ανάδειξη περαιτέρω, της διαδικασία υποβολής παραπόνων καταναλωτών, μέσω της ειδικής πλατφόρμας Myrae.
«Η Αρχή δεν έχει αρμοδιότητα για την επίλυση αστικών διαφορών μεταξύ καταναλωτών και Προμηθευτών/Διαχειριστών. Οι πιο πολλές Ρυθμιστικές Αρχές στην Ευρώπη (π.χ. OFGEM, CRE) δεν δέχονται καν παράπονα, αλλά παραπέμπουν στον Συνήγορο του Καταναλωτή. Στη ΡΑΕ θεωρήσαμε ότι η αυτοματοποίηση υποβολής παραπόνων και η εποπτεία τους βελτιώνει την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και το ρυθμιστικό έργο της Αρχής» ανέφερε ο κ. Δαγούμας.
Επίλυση διαφορών
Τρίτον, σε εξέλιξη είναι η πρωτοβουλία της Αρχής για τη θέσπιση Ενεργειακού Διαμεσολαβητή για επίλυση διαφορών.
Δηλαδή σε περίπτωση που ένας καταναλωτής δεν ικανοποιηθεί από την απάντηση του Προμηθευτή/Διαχειριστή σε ένα παράπονο, τότε πρακτικά έχει 2 επιλογές:
- Καταγγελία στη ΡΑΕ για θέματα όμως αμιγώς ρυθμιστικά π.χ. παραβίαση άρθρου του Κώδικα Προμήθειας (όχι αστικών διαφορών)
- Διευθέτηση αστικής διαφοράς σε δικαστήρια/διαμεσολάβηση.
«Διερευνούμε τη θεσμοθέτηση Ενεργειακού Διαμεσολαβητή υπό την αιγίδα της ΡΑΕ, όπου ένας Καταναλωτής θα μπορεί (χωρίς κόστος) να προσφύγει για επίλυση διαφοράς» σημείωσε ο κ. Δαγούμας σημειώνοντας ότι κρίσιμα θέματα προς διερεύνηση είναι το κόστος για τη λειτουργία του Διαμεσολαβητή (και η κάλυψη του) και η εθελοντική συμμετοχή των Προμηθευτών και Διαχειριστών
Χονδρεμπορική
Τέταρτον, ομοίως με τη χονδρεμπορική αγορά, με βάση τη ΡΑΕ, θα δρομολογηθεί η ανάπτυξη εργαλείου Παρακολούθησης της Λιανικής.
Οι ρήτρες
Πέμπτον, η Αρχή προωθεί την κατάργηση των ρητρών πρόωρης αποχώρησης, όπου βέβαια υπάρχει, ήδη, αντίδραση των παρόχων από προηγούμενη σχετική διαβούλευση.
Όπως αναφέρθηκε υπάρχει γνωμοδότηση στο ΥΠΕΝ για το ζήτημα των ρητρών πρόωρης αποχώρησης, δηλαδή, έχει ήδη σταλεί Γνωμοδότηση για το άρθρο 42 του ΚΠΗΕ, για κινητικότητα των Πελατών, παρακολούθηση και επισήμανση οφειλών ενός Πελάτη.
Αρμοδιότητες
Έκτον, η αρχή έχει αιτηθεί την εκχώρηση της αρμοδιότητας του Κώδικα Προμήθειας στη ΡΑΕ, καθώς αποτελεί τον μόνο από τους 10 περίπου Κώδικες που δεν έχει τη σχετική αρμοδιότητα, όπως σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.