Μενού Ροή
MANOS MANOUSAKIS.
Γιατί πρέπει να τρέξει τώρα ο Μανουσακης (ΑΔΜΗΕ) τις διασυνδέσεις στα νησιά - Οι ανάγκες του τουρισμου, η ΤUI και η δήλωση με νόημα Σκυλακάκη

Δράσεις για ανθεκτικό τουριστικό προορισμό που θα προστατεύει το Περιβάλλον, την Κοινωνία και την Οικονομία παρουσιάστηκαν με αιχμή τη Ρόδο, που πέρυσι επλήγη από τις πυρκαγιές σε εκδήλωση της πρωτοβουλίας, "The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination" η οποία επιδιώκει να συνδημιουργήσει λύσεις από κοινού με στόχο να γίνει η Ρόδος 1ος  ολιστικά Βιώσιμος Τουριστικός Προορισμός παγκοσμίως.

Κομβικά σημεία, δε, της όλης πρωτοβουλίας, που υλοποιεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με τον Όμιλο TUI, το ίδρυμα TUI Care Foundation σε συνεργασία με τον Δήμο Ρόδου τους εταίρους και την τοπική κοινωνία, είναι η ενεργειακή ασφάλεια και το “πρασίνισμα” του μίγματος κατανάλωσης ενέργειας, αλλά και η ενεργοποίηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου διαχείρισης υδάτων.

Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης   στην  εκδήλωση παρουσίασης  αναφέρθηκε στην κλιματική κρίση που έχουμε μπροστά η οποία είναι βέβαιο ότι θα πλήξει αν δεν αντιμετωπισθεί το σύνολο των τουριστικών προορισμών με έμφαση στην ανατολική Ελλάδα. Το κράτος πρέπει να κινητοποιηθεί και πρέπει να αλλάξουμε τον σχεδιασμό των πραγμάτων για να αντιμετωπίσουμε τα φαινόμενα συμπλήρωσε και αναφέρθηκε στο Ταμείο Απανθρακοποίησης για τα νησιά που ιδρύεται μετά από διαπραγματεύσεις με την ΕΕ

Ειδικότερα, ο κ. Σκυλακάκης τόνισε ότι στο Ανατολικό Αιγαίο είναι βέβαιο ότι θα έχουμε θέματα  ελλείψεων με το νερό όπως και με το πόσιμο νερό με τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα η ανατολική Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Εύβοια να αντιμετωπίσουν προβλήματα.

Σημείωσε με έμφαση ότι η πρόθεση του κράτους  είναι να χρηματοδοτήσει πρωτοβουλίες για τη μείωση της κατανάλωσης νερού στο τουριστικό τομέα.

Το νέο Ταμείο για τα νησιά  του Αιγαίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες το Ταμείο αναμένεται να ενισχυθεί με κεφάλαια ύψους 1,5  δις ευρώ και θα προέλθουν από την αξία  των ρύπων που βγαίνουν προς πώληση στην ελεύθερη αγορά. Ο υπουργός ΥΠΕΝ, μάλιστα, διαβεβαίωσε ότι τα νοικοκυριά όπως και καμία επιχείρηση δεν θα έχουν καμία οικονομική επιβάρυνση,  βεβαιώνοντας ότι τα κονδύλια θα προέλθουν από ευρωπαϊκούς πόρους.

Ενεργειακά έργα 

Από την πλευρά της η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κα Αλεξάνδρα Σδούκου προσδιόρισε  ότι η πολιτική ηγεσία τρέχει υβριδικό project στη Ρόδο, το οποίο να σημειωθεί  θα λειτουργήσει παράλληλα με τις μονάδες παραγωγής ενέργειας με την καύση  πετρελαίου. Το σχέδιο  προβλέπει την παραγωγή  πράσινης ενέργειας και την αποθήκευση σε μπαταρίες. Το μοντέλο έχει  εφαρμοστεί στην Τήλο σε μικρότερα μεγέθη αλλά λειτουργεί τόνισε η υφυπουργός σημειώνοντας ότι το κόστος αυτό αποτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ για τη Ρόδο ενώ στην Τήλο έφθασε μόλις τα 6 εκατ. ευρώ.  Επιπλέον σχεδιάζεται η ενεργειακή διασύνδεση της Ρόδου με την Ηπειρωτική Ελλάδα. Η  αρχή θα γίνει από την  Κόρινθο  με δύο καλώδια  τα οποία αρχικά  θα πάνε στην Κω και από εκεί στη Ρόδο. Το συνολικό κόστος του έργου αποτιμάται σε 2 δις  ευρώ . Στην παρούσα φάση υλοποιούνται οι μελέτες με την κα Σδούκου να εκτιμά ότι η προκήρυξη του έργου θα γίνει στις αρχές του 2025.  

Ο ΑΔΜΗΕ

Στο μεταξύ χθες ο ΑΔΜΗΕ εξήγγειλε την προκήρυξη διαγωνισμού για τη σύναψη συμφωνίας-πλαισίου για όλα τα καλωδιακά σκέλη των δύο μεγάλων διασυνδέσεων, αντί για ξεχωριστούς διαγωνισμούς για κάθε σκέλος που ήταν η πρακτική που ακολουθούνταν μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για μια επιλογή που ακολουθείται και από άλλους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Ευρώπη. Και τούτο διότι η διαθεσιμότητα τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά είναι εξαιρετικά περιορισμένη, λόγω της μεγάλης αύξησης της ζήτησης για καλώδια λόγω των πολλών υποθαλάσσιων διασυνδέσεων που δρομολογούνται ή κατασκευάζονται διεθνώς. 

Η διαγωνιστική διαδικασία αφορά την ανάδειξη αναδόχων για το έργο «Μελέτη, Προμήθεια και Εγκατάσταση υποβρύχιων και υπόγειων καλωδίων στο πλαίσιο έργων διασύνδεσης νήσων με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας», οκταετούς διάρκειας, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά από οικονομικής άποψης. 

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, το έργο της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, προϋπολογισμού 2,048 δισ. ευρώ και με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029 (σύμφωνα με το σχέδιο Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034), προβλέπει την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης), της Καρπάθου (και της Κάσου), της Σύμης, των Κω - Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου, της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου). 

Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2030 και αποτελεί συνέχεια της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων. 

Εξειδικεύοντας να σημειώσουμε ότι με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Έτσι, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Η διασύνδεση Κόρινθος – Κως αποτελεί βασικό πυλώνα του έργου όπου θα “πατήσει” η διασύνδεση όλης της Δωδεκανήσου. Για την υλοποίησή της, προβλέπεται η πόντιση δύο υποβρύχιων καλωδίων συνεχούς ρεύματος συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), συνολικής ισχύος 900 MW και μήκους 380 χιλιομέτρων.  Επίσης, στα δύο άκρα της διασύνδεσης (δηλαδή σε Κόρινθο και Κω) θα κατασκευαστούν δύο Σταθμοί Μετατροπής, ενώ θα εγκατασταθούν και υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος – από τα σημεία προσαιγιάλωσης των υποβρύχιων καλωδίων, μέχρι τους δύο Σταθμούς. 

Η πρωτοβουλία

Η πρωτοβουλία "The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination" εστιάζει μεταξύ άλλων ότι ο τουρισμός είναι  πηγή ανάπτυξης και πλούτου, ωστόσο απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση ώστε να αντιμετωπίζονται και τα προβλήματα που μπορεί να προκαλεί. ΝΑ σημειωθεί ότι Μάλιστα, ο Sebastian Ebel διευθύνων σύμβουλος του TUI Group του μεγαλύτερου tour operator στον κόσμο, στην  εκδήλωση παρουσίασης της πρωτοβουλίας, "The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination". Στόχος είναι να επιτύχουμε ισορροπία μεταξύ τουριστικής ανάπτυξης και τοπικής κοινωνίας, τόνισε. Όλοι μαζί, η Πολιτεία, οι φορείς, η επιχειρηματικότητα και η κοινωνία ενώνουμε δυνάμεις στον εθνικό και παγκόσμιο στόχο για “ένα βιώσιμο μέλλον για όλους”, είναι το «μότο» της πρωτοβουλίας.

Όπως είπε στην εκδήλωση ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος έχουμε σχέδιο, που δείχνει ωριμότητα και σοβαρότητα και καταδικάζει μια περίοδο που έλεγε ότι είμαστε παρατηρητές. Θέλουμε συνέχισε ένα  ανθεκτικό και βιώσιμο προορισμό. Το πρόγραμμα είναι 5ετές και συμμετέχουν σε αυτό πάνω από 100 φορείς.

Η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη επεσήμανε ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία που μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην προσπάθεια μετάβασης των ελληνικών τουριστικών προορισμών προς την βιωσιμότητα και την αειφορία. Η Υπουργός κα Κεφαλογιάννη τόνισε πως θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική τη δράση του Rhodes Co-Lab, καθώς θα θέσει τις βάσεις για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή πολιτικών και την μέτρηση αποτελεσμάτων, σε όλα τα στάδια μετασχηματισμού της τουριστικής προσφοράς της Ρόδου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας