Μενού Ροή
Bloomberg: Η Ευρώπη απειλείται με σοκ στον εφοδιασμό ντίζελ

Μπροστά σε τεράστιο ρίσκο να ξεμείνει από καύσιμα και ειδικά από diesel βρίσκεται η Ευρώπη. Το εμπόριο ντίζελ της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Ρωσία, μια ζωτικής σημασίας γραμμή ανεφοδιασμού για το μπλοκ επιπέδου 200 εκατ. βαρελιών, πρόκειται να διακοπεί τους επόμενους μήνες.

Από τις αρχές Φεβρουαρίου, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου -συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ- από τη Ρωσία, τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή της Γηραιάς Ηπείρου.

Όπως επισημαίνει το Bloomberg, καθώς η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και ενώ η αγορά διανύει περίοδο ακραίας στενότητας, οι traders θα πρέπει να κάνουν δραματικές περικοπές μέχρι την οριστική ημερομηνία διακοπής των προμηθειών.

Οι συνδυασμένες εισαγωγές ντίζελ στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο -το οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές παραδόσεις- μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa που επικαλείται το Bloomberg. Τώρα όμως αναμένεται να αυξηθούν και πάλι, κατά περίπου 500.000 βαρέλια την ημέρα.

Εάν αυτός ο ρυθμός συνεχιστεί για τον υπόλοιπο Οκτώβρη, οι εισαγωγές θα πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερα από 5.000 βαρέλια την μέρα από την 1η Νοεμβρίου μέχρι και την καταληκτική ημερομηνία του Φεβρουαρίου. Οποιαδήποτε επιβράδυνση σε αυτό το χρονοδιάγραμμα θα καταστήσει την οριστική διακοπή το 2023 ακόμη πιο οδυνηρή.

Η απαλλαγή από τις ρωσικές προμήθειες δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Η Γαλλία, από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους εισαγωγείς, πρόσφατα μείωσε τη δική της παραγωγή ντίζελ λόγω απεργιών στα διυλιστήρια πετρελαίου της. Η εγχώρια παραγωγή στη Γερμανία, όπου η ζήτηση ντίζελ είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, κινδυνεύει επίσης, καθώς το διυλιστήριο Schwedt πρόκειται να χάσει την πρόσβαση στο αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.

Τα δεδομένα δείχνουν ότι η Ελλάδα ήταν και παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της Ρωσίας σε απόλυτους αριθμούς των βαρελιών που εισάγει καθημερινά.

Η ΕΕ αναμένεται να αντισταθμίσει τις απώλειες των ρωσικών προμηθειών, αυξάνοντας τις εισαγωγές της από κράτη της Μέσης Ανατολής. Αυτό συμβαίνει ήδη, με τις εισαγωγές -από κράτη εκτός της Ρωσίας- στο ευρωπαϊκό μπλοκ και στο Ηνωμένο Βασίλειο να κινούνται αυτό τον μήνα προς τα υψηλότερά τους επίπεδα τουλάχιστον από τις αρχές του 2016, ξεπερνώντας το 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Θα μπορούσαν να αυξηθούν περαιτέρω, με την ανάπτυξη του γιγαντιαίου διυλιστηρίου Al-Zour του Κουβέιτ και του Jazan της Σαουδικής Αραβίας. Η Κίνα επιτρέπει επίσης περισσότερες εξαγωγές καυσίμων, ενισχύοντας ενδεχομένως τη συνολική προσφορά. Συνολικά οι αποστολές μπορεί εντέλει να αποδειχθούν αρκετές για να αναπληρώσουν τα "κομμένα" ρωσικά βαρέλια.

Οι κυρώσεις θα αναγκάσουν επίσης τη Μόσχα να βρει νέους, εκτός ΕΕ, αποδέκτες για τα καύσιμά της.

Η Ρωσία εξάγει εκατομμύρια βαρέλια νάφθας -μιας πρώτης ύλης για την πετροχημική βιομηχανία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την παραγωγή βενζίνης- καθώς και μαζούτ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στη ναυτιλία. Η διοχέτευση όλων αυτών των καυσίμων στην αγορά μπορεί να γίνει περίπλοκη. Η ασφάλιση των πλοίων μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη, ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος έλλειψης των ειδικών σκαφών που χρησιμοποιούνται στη παγωμένη Βαλτική για τη μεταφορά των καυσίμων.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας