2 δισεκατομμύρια δολάρια παρέμειναν στους λογαριασμούς των τουρκικών εταιρειών, μετά την αύξηση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων με έκπτωση, σύμφωνα με υπολογισμό του Reuters .
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Τουρκία έγινε ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικής ενέργειας στο δυτικό ημισφαίριο. Αν και η Κίνα και η Ινδία έχουν εισαγάγει μεγαλύτερους όγκους από τη Ρωσία από την Τουρκία, η εγγύτητα της Άγκυρας στα ρωσικά λιμάνια σημαίνει ότι εξοικονομεί περισσότερα από άλλους αγοραστές χάρη στα φθηνότερα φορτία. Οι αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου Urals στην Τουρκία αυξήθηκαν στο ιστορικό υψηλό των 400.000 βαρελιών την ημέρα τον Νοέμβριο του 2023, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 14% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG και τους υπολογισμούς του Reuters.
Το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας αρνήθηκε να σχολιάσει. Το Υπουργείο Ενέργειας της Τουρκίας, το Tüpraş και το διυλιστήριο STAR δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια.Εκτός από τις αυξανόμενες προμήθειες αργού, οι εισαγωγές της Τουρκίας σε ρωσικό πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης, καύσιμα αεριωθουμένων και ναυτιλίας αυξήθηκαν κατά 200% τον Ιανουάριο-Νοέμβριο 2023 σε περίπου 0,29 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Σύμφωνα με εμπόρους, η Τουρκία έχει πληρώσει μεταξύ 25 και 150 δολαρίων λιγότερα για έναν τόνο (3,30-20 δολάρια ανά βαρέλι) ρωσικού ντίζελ φέτος σε σύγκριση με τις τιμές για παρόμοιες ποιότητες στη Μεσόγειο. Για το αργό, είχε εκπτώσεις μεταξύ 5-20 δολάρια ανά βαρέλι. Οι φθηνότερες εισαγωγές ενέργειας βοήθησαν την Άγκυρα να μειώσει το εμπορικό της χάσμα και να μειώσει την πίεση στην τουρκική λίρα.Η Τουρκία αύξησε επίσης τις εξαγωγές ντίζελ κατά την ίδια περίοδο κατά 120% σε 6,03 εκατομμύρια τόνους από 2,75 εκατομμύρια τον Ιανουάριο-Νοέμβριο 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του LSEG.
Ωστόσο, η Τουρκία δεν είναι μοναδική στο να απολαμβάνει μεγάλες οικονομίες στις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Η Ινδία, η οποία επίσης αρνήθηκε να ενταχθεί σε κυρώσεις κατά της Μόσχας, έχει αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 77% μέχρι στιγμής φέτος. Έχει εξοικονομήσει περίπου 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στους πρώτους 9 μήνες του 2023, σύμφωνα με υπολογισμούς που βασίζονται σε κυβερνητικά στοιχεία. Ωστόσο, η Ινδία εισήγαγε πολύ μεγαλύτερους όγκους ρωσικού πετρελαίου της τάξης των 1,7 εκατομμυρίων bpd, που σημαίνει ότι η εξοικονόμηση ανά βαρέλι για την Τουρκία ήταν πολύ μεγαλύτερη.
Οι έμποροι είπαν ότι η εξοικονόμηση θα μπορούσε να γίνει στους ναύλους, καθώς εκτιμούν ότι επί του παρόντος κοστίζει 6 εκατομμύρια δολάρια για να φέρει ένα τάνκερ με ρωσικό πετρέλαιο στην Τουρκία σε σύγκριση με 9 εκατομμύρια δολάρια στην Ινδία. Ο αναλυτής της Kpler Viktor Katona είπε ότι τα διυλιστήρια της Τουρκίας έχουν γίνει μερικά από τα πιο κερδοφόρα εργοστάσια στη Μεσόγειο από την επιβολή των ρωσικών κυρώσεων τον Φεβρουάριο του 2022. Η Katona είπε ότι το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Τουρκίας, το Tüpraş, είχε μικτό περιθώριο κέρδους 30 $ ανά βαρέλι το περασμένο έτος, 6 $ ανά βαρέλι υψηλότερο από το μέσο περιθώριο κέρδους για ένα σύνθετο διυλιστήριο στη Μεσόγειο.
Η Μόσχα και η Άγκυρα συζήτησαν επίσης τη δημιουργία κόμβου για το ρωσικό φυσικό αέριο στην Τουρκία, αφού η ΕΕ μείωσε δραστικά τις αγορές ρωσικού φυσικού αερίου. Το σχέδιο συμβάλλει στη μακροχρόνια επιθυμία της Άγκυρας να γίνει σημαντικός κόμβος διανομής ενέργειας για τη νότια Ευρώπη. Οι προμήθειες στην Τουρκία αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω τους επόμενους μήνες αφού η ιδιωτική ρωσική εταιρεία παραγωγής πετρελαίου Lukoil υπέγραψε συμφωνία με την κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν SOCAR για διύλιση έως και 200.000 βαρελιών πετρελαίου την ημέρα στο τουρκικό διυλιστήριο STAR της Socar, ανέφεραν εμπορικές πηγές.