Μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων κίνησης σηματοδοτεί το τέλος του μήνα, αφού, όπως ξεκαθάρισε προχθές ο ΠτΔ, τερματίζεται οριστικά η οριζόντια μείωση του φόρου κατανάλωσης, την ίδια ώρα που το Υπουργείο Οικονομικών επιθυμεί την ίδια ακριβώς περίοδο να επιβάλει και την πράσινη φορολογία.
Συγκεκριμένα, τέλος Μαρτίου τερματίζεται η ανακούφιση του μειωμένου φόρου κατανάλωσης, εξέλιξη που αναμένεται να αυξήσει τις τιμές των καυσίμων κίνησης, της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης κατά 8,3 σεντ, στα οποία δεν αποκλείεται να προστεθούν άλλα 5 σεντ τουλάχιστον, λόγω της πράσινης φορολογίας.
Όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο για την επιβολή φόρου άνθρακα στα καύσιμα, το οποίο τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, στόχος του Υπουργείου Οικονομικών είναι η προτεινόμενη πράσινη φορολογία στα καύσιμα να τεθεί σε ισχύ από την 1η Απριλίου.
Η συγκεκριμένη ημερομηνία, όπως πληροφορείται ο «Φ», αποτελεί την τελευταία δέσμευση της χώρας για εισαγωγή φόρου άνθρακα στα καύσιμα βάσει του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Θεωρείται, όμως δύσκολο να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος, καθώς το νομοσχέδιο μόλις χθες τέθηκε σε διαβούλευση, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 19 του μήνα, οπόταν ο διαθέσιμος χρόνος για έγκριση του νομοσχεδίου από το Υπουργικό και από τη Βουλή είναι μόλις 10 μέρες περίπου.
Αν όχι 1η Απριλίου, η πράσινη φορολογία που σε πρώτη δόση θα επιβαρύνει τις τιμές των καυσίμων κίνησης κατά πέντε σεντ το λίτρο (συν ΦΠΑ), θεωρείται σίγουρο πως θα επιβληθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Εάν όμως επιβληθεί την 1η Απριλίου, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στα καύσιμα όχι κατά 8,3 σεντ, όπως αναμένεται λόγω του τερματισμού του μειωμένου φόρου κατανάλωσης, αλλά τουλάχιστον κατά 14 με 15 σεντ τουλάχιστον. Την ίδια ώρα, δεν αποκλείεται να υπάρξουν αυξήσεις και στο μεσοδιάστημα, όπως τουλάχιστον προειδοποίησαν οι πρατηριούχοι δημοσίως, λόγω της παραλαβής ακριβότερων φορτίων καυσίμων.
Σημειώνεται ότι χθες το απόγευμα η μέση παγκύπρια τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων ανερχόταν στο 1,386 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στο 1,512 ευρώ το λίτρο. Όπως προκύπτει πάντως, όσον αφορά την τιμή της βενζίνης, ακόμα και εάν τον Απρίλιο επιβληθούν η πράσινη φορολογία και τα 8,3 σεντ από την επαναφορά του φόρου κατανάλωσης στα 43 σεντ το λίτρο από 36 σεντ σήμερα, αυτή θα αυξηθεί μεν σημαντικά αλλά δεν αναμένεται να προσεγγίσει το ρεκόρ που κατέγραψε τον Ιούλιο του 2022, όταν έφτασε το 1,83 σεντ το λίτρο.
Η επίτευξη, πάντως, νέου ρεκόρ όσον αφορά την τιμή της βενζίνης και γενικότερα των καυσίμων κίνησης θεωρείται δεδομένη τα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς ο πράσινος φόρος θα αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο.
Όπως προκύπτει από τον περί της Επιβολής Φόρου Άνθρακα σε Ενεργειακά προϊόντα Νόμο του 2023 που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, ο φόρος άνθρακα στα καύσιμα κίνησης από 5 σεντ φέτος, θα αυξηθεί στα 7 σεντ το λίτρο το 2025 και στα 10 σεντ το 2026, ενώ προβλέπεται έως το 2033 να αγγίξει τα 25 σεντ, στα οποία θα επιβάλλεται και ΦΠΑ. Φόρος άνθρακας βάσει του ίδιου νομοσχεδίου θα επιβαρύνει και τα καύσιμα παραγωγής και θα επιβάλλεται σε ρυπογόνες βιομηχανίες και θα ανέλθει φέτος στα 7 σεντ το λίτρο και θα αυξάνεται καθεχρονικά έως το 2033.
Σε διαβούλευση και το τέλος των 2,5 ευρώ για διανυκτερεύσεις
Σε συνέχεια της παρουσίασης που έγινε την περασμένη Παρασκευή για την πράσινη φορολογία από το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου, το οποίο ανέλαβε το γενικότερο έργο της φορολογικής μεταρρύθμισης, σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε χθες και το νομοσχέδιο για επιβολή του τέλους διαμονής.
Πρόκειται για τον περί της Επιβολής Τέλους Διαμονής Νόμο του 2023, που επίσης ετοιμάστηκε από την περσινή χρονιά. Στο νομοθέτημα διευκρινίζεται πως το τέλος διαμονής «σημαίνει το τέλος των 2,50 ευρώ ανά δωμάτιο ή κατάλυμα ή χώρου διαμονής» αλλά και πως αυτό θα επιβάλλεται όχι μόνο σε δωμάτια ξενοδοχείων αλλά και τουριστικών καταλυμάτων, καθώς και σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα στη Δημοκρατία.
«Με την επιβολή του εν λόγω τέλους, ο παρών νόμος έχει σκοπό την εσωτερίκευση ορισμένων από τις αρνητικές εξωτερικές επιπτώσεις του τουρισμού, της διαχείρισης απορριμμάτων και της παραγωγής απορριμμάτων», αναφέρεται. Αμφότερα τα νομοσχέδια έχουν αναρτηθεί στην κυβερνητική πλατφόρμα e-consultation, με το ΥΠΟΙΚ να καλεί χθες όλους τους ενδιαφερομένους να καταθέσουν τις απόψεις και εισηγήσεις τους μέχρι τις 19/3/2024.
Πηγή: Φιλελεύθερος