Τα διυλιστήρια στην Ευρώπη βρίσκονταν εδώ και αρκετά έτη σε πορεία συρρίκνωσης, καθώς οι εταιρείες ενέργειας στρέφονταν μακριά από τη Γηραιά Ήπειρο, προκειμένου να συμμορφωθούν με τους φιλόδοξους στόχους ενεργειακής μετάβασης.
Ωστόσο, δημοσίευμα των Financial Times υποστηρίζει πως το status quo έχει πλέον μεταβληθεί, με εταιρείες να ανταγωνίζονται για τον έλεγχο των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων εν μέσω της συνέχισης του πολέμου στην Ουκρανία και καθώς οι γεωπολιτικές αναταραχές στη Μέση Ανατολή εντείνονται.
Πλέον, εταιρείες όπως οι Vitol και Trafigura ανταγωνίζονται για την απόκτηση διυλιστηρίων στη Γηραιά Ήπειρο. Την ίδια ώρα, τα περιθώρια κέρδους για τα διυλιστήρια στην Ευρώπη αυξάνονται, απότοκο της περιορισμένης παραγωγικής ικανότητάς τους, η οποία αναμένεται να έχει μειωθεί κατά 7% το 2026 σε σύγκριση με το 2020. Συνεπώς, τα διυλιστήρια καθίστανται εκ νέου μια πολλά υποσχόμενη επένδυση.
Παράλληλα, η Ευρώπη εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τις εισαγωγές διυλισμένων προϊόντων. Έτσι, η θέση της παραμένει επισφαλής, όπως έχει αποδείξει η πρόσφατη ιστορία με τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η αναβίωση των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων είναι μια (απαραίτητη) δικλίδα ασφαλείας για την ενεργειακή επάρκεια στην Ευρώπη. Τα σημάδια δείχνουν πως η βιομηχανία διύλισης πετρελαίου έχει λαμπρό μέλλον στην Ευρώπη για την επόμενη δεκαετία.
Πηγή: Ναυτικά Χρονικά