Μενού Ροή
Οι αμερικανικές κυρώσεις εμποδίζουν τις ρωσικές προσπάθειες για επισκευή διυλιστηρίων μετά από πλήγματα ουκρανικών drone
 Όταν οι μηχανικοί στη ρωσική εταιρεία πετρελαίου Lukoil ανακάλυψαν ότι μια τουρμπίνα είχε σπάσει στο μεγαλύτερο διυλιστήριό τους στις 4 Ιανουαρίου, γρήγορα συνειδητοποίησαν ότι το πρόβλημα δεν ήταν καθόλου ασήμαντο.
 
Υπήρχε μόνο μία εταιρεία που ήξερε πώς να επισκευάζει τη μονάδα παραγωγής βενζίνης στο διυλιστήριο NORSI, που βρίσκεται στον ποταμό Βόλγα, περίπου 430 χιλιόμετρα (270 μίλια) ανατολικά της Μόσχας. Το πρόβλημα ήταν ότι η εταιρεία είναι αμερικανική, σύμφωνα με πέντε πηγές που γνωρίζουν το περιστατικό. Η εταιρεία, η πολυεθνική UOP, είχε αποσυρθεί από τη Ρωσία μετά την εισβολή της χώρας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.
 
«Οι μηχανικοί έσπευσαν να βρουν ανταλλακτικά και δεν βρήκαν τίποτα», είπε μια πηγή που βρίσκεται κοντά στη Lukoil, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί επειδή δεν του επιτρέπεται να μιλήσει στα μέσα ενημέρωσης. «Τότε σταμάτησε ολόκληρη η μονάδα».
 
Τέσσερις άλλες πηγές δήλωσαν ότι η μονάδα - μια καταλυτική πυρόλυση που χρησιμοποιείται για τη μετατροπή βαρύτερων υδρογονανθράκων σε βενζίνη - έχει τεθεί εκτός παραγωγής από τον Ιανουάριο και δεν ήταν σαφές πότε θα μπορούσε να επισκευαστεί λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας στη Ρωσία. Η μονάδα KK-1 είναι μία από τις δύο καταλυτικές κροτίδες στο εργοστάσιο.
 
Ως αποτέλεσμα, το διυλιστήριο NORSI - το τέταρτο μεγαλύτερο στη Ρωσία - μείωσε την παραγωγή βενζίνης κατά 40%, σύμφωνα με δύο από τις πηγές. Η Lukoil δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια για αυτήν την ιστορία.
 
Το διυλιστήριο Lukoil είναι ένα παράδειγμα των ευρύτερων προβλημάτων στον ενεργειακό τομέα της Ρωσίας, όπου ορισμένες πετρελαϊκές εταιρίες αγωνίζονται κόντρα στις κυρώσεις της Δύσης να επισκευάσουν τα διυλιστήρια τους, που κατασκευάστηκαν με τη βοήθεια αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών μηχανικών, σύμφωνα με τουλάχιστον 10 πηγές της ρωσικής βιομηχανίας.
 
Οι δυσκολίες έχουν επιδεινωθεί από τις επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Ουκρανίας που έπληξαν τουλάχιστον δώδεκα ρωσικά διυλιστήρια φέτος, ανέφεραν πηγές του κλάδου. Οι επιθέσεις ανάγκασαν τα ρωσικά διυλιστήρια να κλείσουν περίπου το 14% της παραγωγικής τους ικανότητας το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters.
 
«Εάν η ροή των drones συνεχιστεί με αυτόν τον ρυθμό και η ρωσική αεράμυνα δεν βελτιωθεί, η Ουκρανία θα είναι σε θέση να περικόψει τις ρωσικές διύλισεις πιο γρήγορα από ό,τι οι ρωσικές εταιρείες θα μπορούν να τις επισκευάσουν», δήλωσε ο Σεργκέι Βακουλένκο, ειδικός στην ενεργειακή βιομηχανία της Ρωσίας και μέλος του Carnegie Endowment for International Peace, μια δεξαμενή σκέψης διεθνών υποθέσεων.
 
Ο κορυφαίος ενεργειακός αξιωματούχος της Ρωσίας, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι κατεστραμμένες εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου  NORSI θα πρέπει να επαναλειτουργήσουν εντός ενός ή δύο μηνών, καθώς οι ρωσικές εταιρείες εργάζονται για την παραγωγή των ανταλλακτικών που χρειάζονται. 
 
Είπε επίσης ότι άλλα ρωσικά διυλιστήρια έχουν ενισχύσει την παραγωγή μετά τις επιθέσεις με drone και δεν υπάρχει έλλειψη στην τοπική αγορά καυσίμων.
 
Το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο. Ο υπουργός Νικολάι Σουλγκίνοφ δήλωσε την Τετάρτη ότι όλα τα διυλιστήρια θα επισκευαστούν μέχρι τον Ιούνιο, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
 
Το διυλιστήριο NORSI, κοντά στην πόλη Νίζνι Νόβγκοροντ, έχει χωρητικότητα 405.000 μετρικούς τόνους βενζίνης το μήνα, το 11% του συνόλου της Ρωσίας.
 
Η τρέχουσα διακοπή θα κοστίσει στη Lukoil σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια σε χαμένα έσοδα το μήνα, με βάση τη μέση τιμή της ρωσικής βενζίνης 587 δολαρίων ανά μετρικό τόνο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters.
 
Η Honeywell International Inc, η μητρική εταιρεία της UOP, δήλωσε σε δήλωση στο Reuters ότι δεν παρείχε εξοπλισμό, ανταλλακτικά, προϊόντα ή υπηρεσίες στο διυλιστήριο στο Nizhny Novgorod από τον Φεβρουάριο του 2022, ούτε στο διυλιστήριο Slavyansk ECO που διαχειρίζεται ανεξάρτητα. Το διυλιστήριο του Slavyansk είχε χτυπηθεί από επίθεση ουκρανικού drone στις 18 Μαρτίου και πήρε φωτιά.
 
«Εργαζόμαστε ενεργά για να εντοπίσουμε και να διακόψουμε οποιαδήποτε πιθανή εκτροπή των προϊόντων μας στη Ρωσία μέσω τρίτων», δήλωσε η Honeywell στο Reuters μέσω email. Η εταιρεία είπε ότι συμμορφώνεται με όλες τις ισχύουσες απαιτήσεις αδειών εξαγωγής, τους νόμους και τους κανονισμούς κυρώσεων.
 
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους έχουν επιβάλει κυρώσεις σε χιλιάδες ρωσικούς στόχους από την εισβολή στην Ουκρανία και περίπου 1.000 εταιρείες έχουν ανακοινώσει την αποχώρησή τους από τη χώρα όμως η οικονομία των 2,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που επικεντρώνεται στις εξαγωγές της Ρωσίας έχει αποδειχθεί πιο ανθεκτική στα δύο χρόνια των άνευ προηγουμένου κυρώσεων από ό,τι ανέμενε η Μόσχα ή η Δύση.
 
Δυτικές εταιρείες όπως η UOP και ο ελβετικός όμιλος μηχανικών ABB έχουν προμηθεύσει τεχνολογία και λογισμικό και στα 40 μεγαλύτερα διυλιστήρια στη Ρωσία τις τελευταίες δύο δεκαετίες, σύμφωνα με περισσότερες από 10 πηγές της ρωσικής βιομηχανίας. Κάθε διυλιστήριο διαθέτει συνδυασμό ρωσικού και ξένου εξοπλισμού.
 
Η ABB επιβεβαίωσε στο Reuters ότι σταμάτησε να λαμβάνει νέες παραγγελίες στη Ρωσία μόλις ξέσπασε ο πόλεμος τον Φεβρουάριο του 2022 και δεν σχεδιάζει να επιστρέψει στη Ρωσία μόλις εκπληρώσει τις υπάρχουσες συμβατικές της υποχρεώσεις. Η εταιρεία δεν παρείχε λεπτομέρειες για αυτές τις υποχρεώσεις.
 
Καμία από τις πέντε πηγές δεν υπέδειξε ότι η βλάβη του στροβίλου τον Ιανουάριο στο NORSI ήταν αποτέλεσμα επιθέσεων με drone. Ωστόσο, οι πηγές είπαν ότι τα προβλήματα στο εργοστάσιο έγιναν χειρότερα μετά το χτύπημα του NORSI για πρώτη φορά από ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη τον Φεβρουάριο, όταν άλλα κομμάτια του εξοπλισμού υπέστησαν ζημιές, ασκώντας επιπλέον πίεση σε ολόκληρο το διυλιστήριο.
 
Όπως και στις Ηνωμένες Πολιτείες, η τιμή της βενζίνης είναι ένα πολιτικά ευαίσθητο θέμαέτσι και στη Ρωσία οι αρχές προσπαθούν να περιορίσουν τις αυξήσεις των τιμών. Τα πρόσφατα μέτρα περιελάμβαναν την επιβολή απαγόρευσης των εξαγωγών βενζίνης για 6 μήνες τον Φεβρουάριο.
 
Η Ουκρανία λέει ότι επιτίθεται σε ρωσικά διυλιστήρια επειδή θέλει να υπονομεύσει την πολεμική μηχανή του Κρεμλίνου μειώνοντας τα κρατικά έσοδα και περικόπτοντας τα καύσιμα για τον στρατό.
 
«Τα drones είναι δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες φορές φθηνότερα από το κόστος των επισκευών, κάτι που είναι σημαντικό σε έναν πόλεμο φθοράς», είπε ο Βακουλένκο, ο οποίος ήταν πρώην επικεφαλής στρατηγικής στη ρωσική εταιρεία ενέργειας Gazprom Neft. Έφυγε από την εταιρεία και τη Ρωσία λίγες μέρες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
 
Η Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο. Στέλνει το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών αργού πετρελαίου και προϊόντων της στην Ασία και την Αφρική από τότε που οι δυτικές χώρες επέβαλαν κυρώσεις στη Μόσχα.
Σε περίπτωση που η Μόσχα αντιμετωπίσει απότομη πτώση της παραγωγής των διυλιστηρίων, θα αναγκαστεί να μειώσει τις εξαγωγές καυσίμων υπέρ του αργού, σύμφωνα με περισσότερους από 10 Ρώσους εμπόρους πετρελαίου. Η Ρωσία προμηθεύει αργό σε λίγους μόνο μεγάλους αγοραστές, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία, αλλά το χαρτοφυλάκιο αγοραστών καυσίμων της είναι συγκριτικά ευρύτερο καθώς μπορεί να αποστέλλει σε μικρότερους καταναλωτές χωρίς μεγάλα συστήματα διύλισης στην Αφρική και τη Νότια Αμερική.
 
Η βιομηχανία διύλισης της Ρωσίας χρονολογείται από τη δεκαετία του 1940, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες παρείχαν εξοπλισμό στο πλαίσιο του προγράμματος δανεισμού-μίσθωσης κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, οι ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες επένδυσαν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε αναβαθμίσεις με τη βοήθεια εταιρειών όπως η UOP και η ABB. Η UOP βοήθησε στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων Norsi και Slavyansk ECO. Δεν διευκρίνισε ποια άλλα ρωσικά διυλιστήρια έχει εξυπηρετήσει, απαντώντας σε ερωτήσεις του Reuters.
 
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει κυρώσεις σε εταιρείες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, για να αποτρέψουν τη μεταφορά τεχνολογίας στη Ρωσία. Χώρες υπό δυτικές κυρώσεις, όπως η Ρωσία και το Ιράν, έχουν καταφέρει εδώ και καιρό να βρουν παραθυράκια για να προμηθευτούν ανταλλακτικά για εξοπλισμό δυτικής κατασκευής, όπως αεροπλάνα ή αυτοκίνητα. Όμως ο εξοπλισμός διύλισης είναι πολύ πιο σπάνιος και πιο εξειδικευμένος. Οι δυτικές εταιρείες έχουν αυστηρότερους ελέγχους για να εμποδίσουν τη Ρωσία να εισάγει ανταλλακτικά μέσω τρίτων χωρών, ανέφερε μία από τις πέντε πηγές.
 
Δύο από τις πηγές ανέφεραν ότι η Lukoil είχε ζητήσει από κινεζικές εταιρείες να επισκευάσουν τη μονάδα KK-1 στο Norsi. Οι πηγές δεν κατονόμασαν τις κινεζικές εταιρείες. Η Lukoil αρνήθηκε να σχολιάσει όταν ρωτήθηκε εάν είχε προσεγγίσει την Κίνα.
"Η Κίνα έχει αποκτήσει την τεχνολογία. Αλλά πολύ συχνά αυτό θα σήμαινε μια πλήρη δαπανηρή αντικατάσταση της μονάδας αντί για μια κανονική, φθηνή, τακτική επισκευή", είπε μια από τις πηγές.
Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας