Αναπτυξιακή ώθηση στο Αμύνταιο και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας στοχεύει να δώσει η επένδυση (θα αγγίξει τα 70 εκατ. ευρώ, ανοίγοντας 400 θέσεις εργασίας) της Hellenic Hydrogen (κοινοπραξία μεταξύ της Motor Oil και της ΔΕΗ) για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
Σε πρώτη φάση το υδρογόνο θα χρησιμοποιηθεί στη μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού-Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης που αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται από τη ΔΕΗ στην Καρδιά, και είναι 20% Hydrogen-ready. Παράλληλα, η χρήση του υδρογόνου στα επόμενα στάδια ανάπτυξης περιλαμβάνει τη διάθεσή του στις βαριές μεταφορές καθώς και στις εξαγωγές.
Το σχέδιο της Hellenic Hydrogen που φιλοδοξεί να αναζωογονήσει την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας η οποία έχει πληρώσει το μάρμαρο της απολιγνιτοποίησης ξεδιπλώνει, μιλώντας στο energymag.gr, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος.
Ο CEΟ της εταιρείας στέκεται στη σημασία του υδρογόνου για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. «Η διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα υλοποιείται με ραγδαίους ρυθμούς, θέτοντας τη θεμέλιο λίθο για ανταγωνιστική παραγωγή υδρογόνου στην Ελλάδα», σημειώνει ενώ κρίνει αναγκαία «την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών όσο και την πολιτική στήριξη μέσω της ανάπτυξης ρυθμιστικού/κανονιστικού πλαισίου».
Σε ποια φάση βρίσκεται το North Project στο Αμύνταιο; Ποιο το ύψος της επένδυσης, ποιο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και πόσες οι θέσεις εργασίας που θα ανοίξουν στην περιοχή;
Η πρώτη επένδυση της Hellenic Hydrogen, η μονάδα ηλεκτρόλυσης «North-1 Project», αναπτύσσεται στην περιοχή του Αμυνταίου στη Δυτική Μακεδονία. Θα έχει αρχική εγκατεστημένη ισχύ 50 MWe, με προγραμματισμένη σταδιακή επέκταση έως τα 200 MW ενώ ευελπιστούμε πως θα είμαστε σε θέση να παράξουμε τους πρώτους τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου εντός του 2027. Το ύψος της επένδυσης ανέρχεται στα 60-70 εκ. ευρώ για την υλοποίηση της Α’ φάσης (50 MWe) ενώ αναμένεται να απασχοληθούν 400 εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια της κατασκευής της μονάδας και 30-40 εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια της λειτουργίας.
«Η επένδυσή μας θα προσελκύσει και άλλες επενδύσεις στην περιοχή»
Ποια τα οφέλη από την υλοποίηση της επένδυσης για την ευρύτερη περιοχή; Ποια η ευρύτερη σημασία του εγχειρήματος για την ελληνική ενεργειακή αγορά;
Οι επιπτώσεις της απολιγνιτοποίησης στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας τόσο στην τοπική οικονομία όσο και την απασχόληση είναι έκδηλες. Μέσω της επένδυσης μας θεωρούμε πως θα δώσουμε νέα πνοή στην περιοχή αναδεικνύοντας ένα νέο παραγωγικό μοντέλο με όχημα το ανανεώσιμο υδρογόνο. Πέραν του περιορισμού των εκπομπών CO2 (~200.000 τόνους ανά έτος) και τη δημιουργία νέων, παραγωγικών θέσεων εργασίας , θεωρούμε πως η επένδυσή μας θα προσελκύσει και άλλες επενδύσεις στην περιοχή που θα εκμεταλλευτούν τόσο το υδρογόνο ως ενεργειακό φορέα όσο και τα παραπροϊόντα της ηλεκτρόλυσης (Οξυγόνο, Απορριπτόμενη Θερμική Ενέργεια).
Η σημασία της επένδυσης αυτής όμως δεν περιορίζεται μόνο σε τοπικό επίπεδο. Τα οφέλη σε Εθνικό επίπεδο είναι εξίσου σημαντικά. Αποδεδειγμένα οι χώρες που έχουν σημαντικό ηλιακό και αιολικό δυναμικό και ταχεία διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό τους μίγμα, όπως η Ελλάδα, θα έχουν τη δυνατότητα να παράξουν υδρογόνο σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα κόστους καθιστώντας τες πιθανούς εξαγωγείς υδρογόνου σε χώρες όπου το μεσοσταθμικό κόστος του είναι υψηλό, όπως και η ζήτησή του.
Τέλος, τεράστιας σημασίας είναι και το όφελος της ενεργειακής ασφάλειας που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει μεγάλη αξία. Η παραγωγή του ανανεώσιμου υδρογόνου απαιτεί ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ και νερό, χωρίς καμία απολύτως εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα που εισάγονται από άλλες χώρες.
Πού θα χρησιμοποιείται το υδρογόνο που θα παράγεται στο Αμύνταιο;
Ο κύριος καταναλωτής μας στην πρώτη φάση ανάπτυξης της μονάδας και ένας από τους βασικούς λόγους που αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε από αυτό το έργο, είναι η μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού-Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης που αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται από τη ΔΕΗ στην Καρδιά, και είναι 20% Hydrogen-ready. Παράλληλα, η χρήση του υδρογόνου στα επόμενα στάδια ανάπτυξης περιλαμβάνει τη διάθεσή του στις βαριές μεταφορές καθώς και στις εξαγωγές, δεδομένης της εγγύτητας της μονάδας μας με τα σχεδιαζόμενα δίκτυα μεταφοράς υδρογόνου.
«Το υδρογόνο θα έχει μια πολύ σημαντική θέση στο ενεργειακό μίγμα της ΕΕ»
Είναι το υδρογόνο το καύσιμο του μέλλοντος; Πολλοί ισχυρίζονται πως η Ελλάδα δεν έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την παραγωγή του. Θα μπορεί το υδρογόνο, και αν ναι, ποιος ο χρονικός ορίζοντας, να καλύπτει τις ενεργειακές μας ανάγκες;
Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση της ΕΕ, ιδιαίτερα σε τομείς όπου η απευθείας χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι τεχνοοικονομικά εφικτή (βαριές μεταφορές, η χαλυβουργία, η παραγωγή αμμωνίας και πλαστικών, ναυσιπλοΐα, αεροπλοΐα κτλ.).
Σήμερα, η χρήση του στην ΕΕ ανέρχεται σε 7,3 εκατομμύρια τόνους, με το 96% αυτού να προέρχεται από το φυσικό αέριο, καλύπτοντας το 2% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης.
Η ΕΕ στοχεύει στην παραγωγή 10 Mt ανανεώσιμου υδρογόνου ετησίως έως το 2030 και στην εισαγωγή επιπλέον 10 Mt ενώ προσβλέπει το υδρογόνο να καλύπτει 10% της ενεργειακής της ζήτησης έως το 2050. Επομένως είναι σίγουρο πως το υδρογόνο θα έχει μια πολύ σημαντική θέση στο ενεργειακό μίγμα της ΕΕ και των χωρών της αλλά και σε άλλες γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη μας.
Η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις χώρες που έχουν την δυνατότητα να παράξουν υδρογόνο με οικονομικά αποδοτικό τρόπο, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και αυτό γιατί πέραν του ευνοϊκού αιολικού και ηλιακού δυναμικού της χώρας, η διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα υλοποιείται με ραγδαίους ρυθμούς, θέτοντας τη θεμέλιο λίθο για ανταγωνιστική παραγωγή.
Κάτι τέτοιο αποδεικνύεται και από τα αποτελέσματα του Πιλοτικού Διαγωνισμού της Ευρωπαϊκής Τράπεζας υδρογόνου όπου η Ελλάδα είχε το χαμηλότερο μεσοσταθμικό κόστος παραγωγής στην Ευρώπη, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως αρκετές χώρες της βόρειας και κεντρικής Ευρώπης παρουσίασαν ακόμα και 2-2.5 φορές μεγαλύτερο κόστος παραγωγής από αυτό της Ελλάδας.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως για να αποκτήσει το υδρογόνο τη θέση του στον ενεργειακό χάρτη, είναι καθοριστική τόσο η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών όσο και η πολιτική στήριξη μέσω της ανάπτυξης ρυθμιστικού/κανονιστικού πλαισίου που αντισταθμίζει τις δυσκολίες της οικονομίας αυτής στα αρχικά της στάδια.