Με το λαθρεμπόριο να αποτελεί μια βασική “μαύρη τρύπα” για τα δημόσια έσοδα η ΑΑΔΕ ενισχύει τη “δύναμη κρούσης” της με δύο νέα ελεγκτικά κέντρα. Συγκεκριμένα, με ετήσιο προϋπολογισμό περί τις 500.000 ευρώ, από τις 16 Δεκεμβρίου ξεκινούν τη λειτουργία τους δύο νέες ειδικές, αποκεντρωμένες υπηρεσίες, επιπέδου Διεύθυνσης: το Τελωνειακό Ελεγκτικό Κέντρο Αττικής και το Τελωνειακό Ελεγκτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, τα δύο Ελεγκτικά Κέντρα αναλαμβάνουν κεντρικό ρόλο στην εκτίμηση των τάσεων παραβατικότητας, βάσει των αποτελεσμάτων ελέγχου, στην υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και στην υποστήριξη του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων και Ανάλυσης Κινδύνου (Risk Analysis).
Να σημειωθεί ότι στο σχεδιασμό της Αρχής σε σχέση με την πάταξη του λαθρεμπορίου είναι μια σειρά από δράσεων, όπως η επεξεργασία των υπό έλεγχο υποθέσεων για την εκτίμηση των πιθανών κινδύνων, η αναζήτηση συμπληρωματικών πληροφοριών και στοιχείων μέσω των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ , οι φυσικοί έλεγχοι όταν κρίνεται αναγκαίο, η ανταλλαγή πληροφοριών με τα κατά τόπους τελωνεία για επαλήθευση των παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, η βεβαίωση των προβλεπόμενων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων.
Έτσι, οι δυο μονάδες στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα θα εστιάσουν σε διαδρομές διέλευσης λαθραίων, στην αναζήτηση πληροφοριών για πηγές προέλευσης των διακινούμενων φορτίων και νέων μεθόδων των κυκλωμάτων, αλλά και των νέων αγορών όπου καταλήγουν τα λαθραία. Κάτι για το οποίο πολλοί κλάδοι που πλήττονται έχουν ενημερώσει σχετικά, όπως π.χ. ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος.
Υπενθυμίζεται ότι στόχος της ΑΑΔΕ είναι να έχουν γίνει ως το τέλος του χρόνου, πάνω από 110.000 τελωνειακοί έλεγχοι και να καταλογιστούν τουλάχιστον 160 εκ ευρώ από μικρές ή μεγαλύτερες παραβάσεις.
Η τελευταία ‘ψαριά” και οι εκτιμήσεις για τα καύσιμα
Να σημειωθεί ότι όλο το προηγούμενο διάστημα η ΑΑΔΕ, αλλά και το ΣΔΟΕ έχουν στο ενεργητικό τους σημαντικές επιτυχίες σε σχέση με “ψαριές” λαθραίων, είτε τσιγάρων, είτε καυσίμων, είτε αλκοολούχων.
Στο μεταξύ με βάση δημοσίευμα της Καθημερινής της Κυριακής ανησυχητικά είναι τα δείγματα παραβατικότητας στον κλάδο των καυσίμων, με βάση τα συμπεράσματα έρευνας του ΕΜΠ για τις προβληματικές παραδόσεις πρατηρίων στην περιοχή της Αττικής.
Όπως αναφέρεται, το 27% των πρατηρίων, σύμφωνα με την έρευνα είναι παραβατικά, με τις ποσότητες που παραδίδουν στους πελάτες τους να είναι ελλειμματικές σε ποσοστό που φτάνει μέχρι και 24% και για το μεγαλύτερο μέρος του δείγματος στο 10%.
Παρατηρείται μάλιστα μια διαχρονική αύξηση και ενίσχυση της παραβατικότητας τα τελευταία χρόνια τόσο σε αριθμό πρατηρίων όσο και σε ελλειμματικές παραδόσεις. Το ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων από 4% το 2011 έφτασε στο 15% το 2016, στο 19% το 2019, στο 20% το 2021 και εκτινάχθηκε στο 27% το 2023, καταγράφοντας αύξηση 35% στο διάστημα των δύο τελευταίων ετών.
Αντίστοιχα, το ποσοστό των ελλειμματικών παραδόσεων από 2-7% το 2011 έφτασε έως και 10% το 2016 , έως 17% το 2019, έως 20% το 2021 και έως 24% το 2023, καταγράφοντας αύξηση 30% μέσα στα τρία τελευταία χρόνια. Η έρευνα προχωρά και σε μια εκτίμηση για τα ποσά που χάνουν οι καταναλωτές με την μέθοδο της ¨πειραγμένης αντλίας”.
Με την παραδοχή ότι μόνο 300 από το σύνολο των 5.600 πρατηρίων της χώρας είναι παραβατικά και οι μέσες ετήσιες πωλήσεις ανά παραβατικού πρατηρίου είναι 2.500 μετρικοί τόνοι, οι καταναλωτές χάνουν ετησίως 120 εκατ. ευρώ. Για κάθε επιπλέον 50 παραβατικά πρατήρια, οι καταναλωτές χάνουν 20 εκατ. ευρώ και για κάθε μεταβολή των πωλήσεων των παραβατικών πρατηρίων κατά 500 μετρικούς τόνους , χάνουν άλλα 24 εκατ. ευρώ.
Αυστηρό πλαίσιο
Σημειώνεται ότι με βάση τα νέα νομοθετικά δεδομένα (δέουσα επιμέλεια) για το λαθρεμπόριο καυσίμων προβλέπονται βαριές κυρώσεις για όλη την αλυσίδα αξίας σε περιπτώσεις παραβατικότητας.
Συγκεκριμένα, από την στιγμή που ενημερώνονται για την τέλεση λαθρεμπορίας ή νοθείας καυσίμων ή μη εγκατάστασης ή μη πλήρωσης των όρων, προϋποθέσεων και προδιαγραφών της εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος εισροών- εκροών ή παραποίησης φορολογικών μηχανισμών από πρατήριο καυσίμων, δεν αρκεί να “απομονώνονται” μόνο τα συγκεκριμένα πρατήρια (διακοπή εφοδιασμού, απάντληση καυσίμων, απόσυρση εταιρικών σημάτων και αντλιών) αλλά τα ίδια μέτρα θα πρέπει να εφαρμόζονται εντός 30 ημερών και σε κάθε πρατήριο που:
είτε ανήκει κατά ποσοστό τουλάχιστον 50% σε πρόσωπο που έχει διαπιστωθεί ότι έχει τελέσει μια από τις παραπάνω παραβάσεις
είτε διοικείται από πρόσωπο, στο οποίο ανήκει ή διοικεί το πρατήριο καυσίμων, για το οποίο έχει διαπιστωθεί ότι έχει τελέσει παράβαση