Μενού Ροή
Καύσιμα: Βαρόμετρο ο τουρισμός και η απόδοση των έμμεσων φόρων για το νέο “πακέτο’ στήριξης - Στο επίκεντρο τα νησιά

Στην τουριστική κίνηση, στην πορεία των τιμών του φυσικού αερίου αλλά και στις νομισματικές εξελίξεις (ισοτιμίες όπου τιμολογούνται οι ενεργειακοί πόροι, και τα επιτόκια) αναζητά η κυβέρνηση τη λύση της εξίσωσης για την ανεύρεση πόρων για τη στήριξη των πολιτών, ειδικά στη νησιωτική χώρα, που βλέπουν τις τιμές καυσίμων κίνησης να ίπτανται.

Σήμερα, αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα τα επίσημα στοιχεία για την πορεία του προϋπολογισμού το τετράμηνο, από το Υπ. Οικονομικών, κι εκεί αναμένεται να φανεί εάν η τόνωση της τουριστικής κίνησης έχει επιφέρει άνοδο στα έσοδα.

Με βάση πάντως τα προκαταρκτικά στοιχεία, που δόθηκαν πριν δέκα μέρες στη δημοσιότητα υπήρξε υπέρβαση εισπράξεων από φόρους τον Απρίλιο 8,6%, δηλαδή 320 εκατομμύρια πάνω από τους στόχους. Και συνολική υπέρβαση 12,5% ή σχεδόν 1,8 δισ. στους 4 πρώτους μήνες του 2022.

Αυτό που ενδιαφέρει βέβαια είναι η πορεία των εσόδων από τα καύσιμα, ώστε να φανεί εάν μπορεί η είσπραξη του “ταμείου” μπορεί να μεταφερθεί στοχευμένα π.χ. σε νησιά ή σε μεταφορές ή και σε ευάλωτες ομάδες ώστε να ανασχεθούν, κατά το δυνατόν, οι επιπτώσεις του ράλι του πετρελαίου.

Η δομή των φόρων

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση της τιμής ευνοεί το κράτος λόγω του ότι το ΦΠΑ μπαίνει “καπέλο” στην τελική τιμή αφού προστεθεί και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Ο ΕΦΚ πάντως είναι σταθερός και δεν έχει αναλογικότητα στην τιμή, ώστε να αποφεύγονται οι “εκπλήξεις” από τυχόν μειώσεις. Βέβαια επηρεάζεται από την κατανάλωση, όπως είναι φυσικό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, με βάση τα επίσημα στοιχεία, ένα επιπλέον του στόχου ποσό, ύψους 97 εκατ. ευρώ, μπήκε στο κρατικό ταμείο από ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή.

"Μηδέν στο πηλίκο"

Ουσιαστικά ο ΦΠΑ σχεδόν κάλυψε τη “χασούρα” του ΕΦΚ, πάντα σε σχέση με τους στόχους. Έφτασε, δε, τα 82 εκατ. ευρώ τα λόγω μικρότερων ποσοτήτων που πουλήθηκαν στην αγορά. Άρα “μηδέν στο πηλίκο” όπως λέει ο λαός κάτι που θα πρέπει να προβληματίσει σε σχέση με την απόδοση της υπερφορολόγησης των καυσίμων, που πέρα από τα άλλα φέρνει και έκρηξη λαθρεμπορίου, όπως έχει καταδειχθεί από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.

Κατανάλωση

Πάντως με βάση τα δεδομένα που συγκεντρώνει η αγορά για το Μάιο, παρά τις τιμές, σε σχέση με πέρυσι η εικόνα των πωλήσεων είναι ανοδική. Βέβαια πέρυσι τέτοιες μέρες γινόταν τα πρώτα βήματα επανεκκίνησης στην οικονομία μετά από την άρση περιοριστικών μέτρων, ενώ ο τουρισμός δεν είχε αξιόλογες επιδόσεις. Φέτος, υπάρχει μια δυναμική ανάκαμψη και βέβαια οι προσδοκίες για είναι για ακόμη καλύτερη πορεία, κάτι που θα "σπρώξει" και τις καταναλώσεις προς τα πάνω.

Βέβαια, συγκριτικά με το 2019 και στην αγορά καυσίμων, με βάση πληροφορίες, η ανάκτηση του χαμένου εδάφους δεν είναι ολική, ενώ η όλη προσπάθεια γίνεται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, σε ένα άκρως δυσμενές περιβάλλον, με πολλαπλές αβεβαιότητες, λόγω των τιμών και συνολικά των κοστολογίων λειτουργίας των πρατηρίων.

Η Κυβέρνηση ελπίζει σε χαμηλές τιμές

Σε σχέση με τα καύσιμα, πάντως, στην κυβέρνηση η πεποίθηση είναι ότι οι αυξημένες τιμές είναι προσωρινές. “Δεν μπορούμε να τις θεωρούμε μόνιμες τις τιμές αυτές.. Βραχυπρόθεσμα όχι δε θα πέσουν, αλλά πραγματοποιούνται μεγάλες επενδύσεις σε άλλες μορφές ενέργειας και στα καύσιμα. Συνεπώς στο μεσοπρόθεσμο διάστημα θα αποκλιμακωθει η τιμή” τόνισε πριν μερικές μέρες κυβερνητική πηγή από το οικονομικό επιτελείο και συμπλήρωσε σε σχέση με σενάρια για όρια στην τιμή λιανικής.

“Αυτή τη στιγμή το πλαφόν στη λιανική είναι συνάρτηση του τι μπορείς να κάνεις σε σχέση με το μπρέντ. Η μέση τιμή αμόλυβδης στη χώρα είναι 2,2 και ήταν 1,892 πέρυσι. Μεγάλη η διαφορά αλλά δεν έχουμε εύκολες λύσεις. Δεν μπορεί να είναι εύκολο. Δεν είναι δημοσιονομικό το πλαφόν.”

“Το μπρεντ είναι πάνω από τα 110 δολάρια το βαρέλι και το δολάριο σε σχέση με το ευρώ είναι 1,04251 και από παραδοσιακό 1 προς 1. Δηλαδή έχουμε αύξηση της τιμής στο μπρεντ” τόνισε συμπληρώνοντας:

“Δεν υπάρχουν άλλα μέτρα πέραν αυτών που έχουμε ήδη πάρει, δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος αυτή τη στιγμή”. Παρέπεμπε, δε, σε νεότερες εκτιμήσεις μετά από μερικούς μήνες, όταν θα έχει τρέξει το όλο πακέτο για την ενέργεια, αλλά και θα υπάρχει εικόνα για την δημοσιονομική πορεία.

Ουσιαστικά ο τελικός λογαριασμός της ενέργειας αλλά και ο κουμπαράς του τουρισμού θα δώσει “τα καύσιμα”, εν όψει και πολιτικών εξελίξεων, για επέκταση μέτρων ή και απευθείας δράσεις επιδοτήσεων σε ευάλωτους.

Οι κρίσιμοι παράγοντες

Σύμφωνα, ειδικότερα, με πηγές του οικονομικού επιτελείου, ο δημοσιονομικός χώρος που πιθανόν να δημιουργηθεί και να αξιοποιηθεί είτε τώρα είτε και στον επόμενο προϋπολογισμό του 2023, εξαρτάται από την τιμή του φυσικού αερίου, αλλά και τον τουρισμό. Για το μεν φυσικό αέριο, στο σενάριο για το νέο πακέτο μέτρων και το νέο μηχανισμό αποζημίωσης μονάδων παραγωγής ενέργειας με χρήση πλαφόν, έχει ληφθεί υπόψη μια ενδεικτική τιμή στα 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα για το αέριο. Εφόσον υπάρχουν υπερβάσεις, αναμένεται να τεθούν δημοσιονομικά ζητήματα, ενώ, αντίστροφα, μια πτώση θα δώσει χώρο για δημοσιονομικές κινήσεις. Βέβαια το θετικό είναι ότι τελευταία το φυσικό αέριο έχει βρεθεί σε επίπεδα κοντά στα 80 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ωστόσο το μπρεντ “τραβά” την ανηφόρα δημιουργώντας στις μεταφορές μεγάλα βάρη. ‘Ηδη οι προβλέψεις για τις επόμενες μέρες παραπέμπουν σε νέες κλιμακώσεις στις διυλιστηριακές τιμές.

Επίσης, κρίσιμη είναι και η επίδραση της αύξησης των επιτοκίων, που αναμένεται να ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας