Ρόλο “κλειδί” έχει η ελληνική ναυτιλία στην προσπάθεια για την ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης και την πράσινη μετάβαση με βάση όσα σημείωσε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κηρύσσοντας τα εγκαίνια της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων μαζί με την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, την Επίτροπο Μεταφορών της Ε.Ε. κα Adina Valean και τον Θοδωρή Βώκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε.
Ο Ελληνικός στόλος δίνει πλεονέκτημα στην Ευρώπη
Απευθυνόμενος σε ένα ακροατήριο 800 ατόμων αποτελούμενο από αρχηγούς κρατών, υπουργούς ναυτιλίας, αξιωματούχους της Ε.Ε., προέδρους διεθνών οργανισμών, μέλη του υπουργικού συμβουλίου της Ελλάδας, εκπροσώπους πολιτικών κομμάτων και φορείς λήψης αποφάσεων από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου, ο Έλληνας πρωθυπουργός άνοιξε την ομιλία του επαινώντας την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία για τη συνεισφορά της κατά 7% στο ΑΕΠ της χώρας και για τις 200.000 θέσεις εργασίας που προσφέρει σε Έλληνες πολίτες.
«Η Ευρώπη επιτέλους να αντιληφθεί ότι στα ελληνόκτητα πλοία έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα το οποίο θα συμβάλει στην στρατηγική της αυτονομία. Πρέπει να γίνει σεβαστό από τη γραφειοκρατία της», τόνισε ο πρωθυπουργός ανοίγοντας την εμβληματική έκθεση, καταθέτοντας την ιδέα να καταστεί ο Πειραιάς Κέντρο Αριστείας για την απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής τεχνολογίας.
Ο κ. Μητσοτάκης ανέδειξε τη συμβολή του κλάδου στη διατήρηση της παγκόσμιας αλυσίδας τροφοδοσίας κατά την πανδημία, όπως και μετά την έκρηξη του πολέμου στην Ουκρανία. Ειδικότερα εστίασε στα όσα συνέβησαν πριν από λίγες μόλις μέρες, στις Βρυξέλλες, οπότε και η Σύνοδος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αποφάσισε να μειωθούν οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 90%, ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία. Όπως είπε, κάτι τέτοιο στρέφει, ταυτόχρονα, την Ευρώπη προς τις αγορές της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Αμερικής, ανοίγοντας νέα λιμάνια για να κατακτηθούν από τα ελληνικά πετρελαιοφόρα που κυριαρχούν στον παγκόσμιο στόλο.
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε, επίσης στην στροφή της τροφοδοσίας της ΕΕ με φυσικό αέριο στις προμήθειες LNG όπου βέβαια κομβικό ρόλο έχει ο ελληνικός στόλος. «Πρόκειται για πεδίο που δηλώνει την κοινωνική διάσταση της ναυτιλιακής δράσης. Αλλά και μία καινούργια πρόκληση για τα ελληνόκτητα πλοία μεταφοράς LNG», επεσήμανε.
Παράλληλα ο κ. Μητσοτάκης ανέδειξε και τις “πράσινες” προκλήσεις της ναυτιλίας. «Σε επιστολή μου προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula Von der Leyen, την κάλεσα η ναυτιλία να γίνει ευρωπαϊκή προτεραιότητα. Με 4 προτάσεις: Πρώτον, να ενταθεί η έρευνα και η ανάπτυξη τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων που θα είναι συμβατά με το περιβάλλον. Ασφαλή για τα πλοία. Και βιώσιμα για την οικονομία. Δεύτερον, να αναθεωρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να διασφαλίζονται ίσοι όροι ανταγωνισμού στις Μεταφορές. Τρίτον, να κατανέμονται δίκαια μεταξύ των κρατών-μελών τα έσοδα απ’ το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ειδικά στο θαλάσσιο εμπόριο. Και τέταρτον, να ισχύσει ο μηχανισμός της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου. Θέση που συμμερίζεται πλήρως και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (...) Μιλώ για πρωτοβουλίες που υπερβαίνουν το μέγεθος της χώρας μας. Αντανακλούν, ωστόσο, την επιρροή της στα ναυτιλιακά πράγματα. Και, κυρίως, ευθυγραμμίζονται με το μέλλον» σημείωσε ο Πρωθυπουργός.
Εθνικό κεφάλαιο και εταίρος της πολιτείας
Από την πλευρά της η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού τόνισε κατά την εναρκτήρια εκδήλωση των Ποσειδωνίων ότι «η ελληνική ναυτιλία είναι ένας ζωτικός κλάδος για την εθνική οικονομία και ένας ισχυρός κοινωνικός εταίρος της Πολιτείας», υπογράμμισε τονίζοντας με έμφαση ότι αποτελεί «εθνικό κεφάλαιο». «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η Πολιτεία το αντιλαμβάνεται. Αντιλαμβάνεται την ποσοτική και ποιοτική υπεροχή της ναυτιλίας μας και μας στηρίζει έμπρακτα τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο» πρόσθεσε. «Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και πάνω από το 70% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η ναυτιλία μας αποτελεί θεματοφύλακα της ευημερίας και της εύρυθμης λειτουργίας λαών, κρατών και των οικονομιών τους» επεσήμανε σε άλλο σημείο η πρόεδρος της ΕΕΕ.
«Είναι γεγονός ότι η ναυτιλία δεν είναι απλά ένας επιχειρηματικός κλάδος. Είναι ένας παγκόσμιος, οικονομικός, στρατηγικός εταίρος» υπογράμμισε η κ. Τραυλού. «Κράτη, διεθνείς οργανισμοί, κέντρα λήψης αποφάσεων, οφείλουν να το λαμβάνουν υπόψη τους. Οφείλουν να συνεργάζονται στενά με τη ναυτιλιακή κοινότητα για την προάσπιση της λειτουργίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και οικονομίας».
Ευρωπαϊκή συμβολή
Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόεδρος της ΕΕΕ επισήμανε ότι η Ευρώπη και οι διεθνείς φορείς πρέπει να συμβάλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων.
«Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και πάνω απ’ όλα εφικτές. Λύσεις που δεν θα στρεβλώνουν τον διεθνή ανταγωνισμό και δεν θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας» τόνισε. Επίσης, η κ. Τραυλού μίλησε για τη συνάντησή της με την επίτροπο Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν. «Είμαστε βέβαιοι ότι θα συμβάλει ανεκτίμητα στην ευαισθητοποίηση των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων» σημείωσε
Επίσης η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών έκανε ιδιαίτερη μνεία έκανε η πρόεδρος της ΕΕΕ στην ανάγκη πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας. Μάλιστα, σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία, ως παγκόσμιος ηγέτης του κλάδου, θα συμβάλει «έμπρακτα και δυναμικά στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών, προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης».
Πράσινες επενδύσεις
Σε αυτό το πλαίσιο έκανε λόγο για πρώτη φορά ότι η Ένωση ξεκινά μια παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης με ένα σαφές, ηχηρό, οικουμενικό μήνυμα: «Navigating the Future of Sustainable Shipping», την πλοήγηση, δηλαδή, στο μέλλον της βιώσιμης ναυτιλίας. Η κ. Τραυλού τόνισε ότι η Ελλάδα διακρίνεται για τη «συνεπή και διαχρονική προσήλωσή της στην εξέλιξη της ναυτιλίας», μιλώντας συγκεκριμένα για τις διαρκείς επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε νεότευκτα πλοία και καινούργιες τεχνολογίες.
«Η θετική περιβαλλοντική απόδοση του στόλου μας είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. Από τα ιστία, στον ατμό και στη συνέχεια στις μηχανές εσωτερικής καύσης, ο ελληνικός εφοπλισμός, διαχρονικά, τολμά, πρωτοπορεί κι επενδύει αποφασιστικά», υπογράμμισε.
Η Κομισιόν
Σχολιάζοντας τα περιβαλλοντικά μέτρα που προωθεί η Κομισιόν για τη ναυτιλία, η η επίτροπος Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν, σε συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε χθες, στο πλαίσιο της έναρξης της έκθεσης των Ποσειδωνίων επεσήμανε ότι η βιωσιμότητα είναι μέρος του εγχειρήματος εκσυγχρονισμού του κλάδου. Στόχος είναι η μείωση των εκπομπών, χωρίς να περιορίζεται ο ανταγωνισμός, είπε χαρακτηριστικά.
Η κ. Βαλεάν τόνισε ότι η ναυτιλία είναι μια ανταγωνιστική και διεθνοποιημένη βιομηχανία και αναγνώρισε τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας ως το κορυφαίο έθνος πλοιοκτησίας παγκοσμίως.