Αποκαλυπτικά ήταν τα τελευταία στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ΣΔΟΕ για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Έτσι, κατά την διάρκεια του θέρους του 2023 από την Επιχειρησιακή Διεύθυνση ΣΔΟΕ Αττικής, σε μια περίπτωση ελέγχου στην Αττική εντοπίστηκε υπόθεση νοθείας καυσίμων για την οποία επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 915.000 € σύμφωνα με τις διατάξεις του αγορανομικού κώδικα (άρθρο 20 Ν.4177/13). Επίσης, σε άλλες πέντε (5) υποθέσεις ελέγχου νοθείας καυσίμων επιβλήθηκαν με αποφάσεις επιβολής προστίμου του προϊσταμένου Διεύθυνσης της Υπηρεσίας, πρόστιμα συνολικού ύψους 25.000 € σύμφωνα με τις διατάξεις του αγορανομικού κώδικα (άρθρο 20 Ν.4177/13).
Ουσιαστικά, πέρα από το ότι το “σπορ” της μη έκδοσης αποδείξεων, μη σύνδεσης των ταμειακών με το σύστημα εισροών- εκροών, διακίνησης καυσίμων μέσα από κρυφές δεξαμενές καυσίμων και βυτιοφόρα “φαντάσματα” που κινούνται ακόμη και σε γειτονικές χώρες, καταφαίνεται ότι η νοθεία “πάει σύννεφο” κύρια με χρήση διαλυτών.
Αξίζει, να σημειωθεί ότι οι διαλύτες αυτοί δεν έχουν τον Ειδικό Φόρο με τον οποίον επιβαρύνονται οι βενζίνες, άρα δίνουν σημαντικό “κέρδος” στον διακινητή. Είναι χαρακτηριστικό ότι πιάστηκε πρόσφατα επιχείρηση, που χρησιμοποίησε 30.000 λίτρα, χύμα χημικού προϊόντος με εμπορική ονομασία «SOLVENT» για νοθεία βενζίνης αμόλυβδης στην εγχώρια αγορά και 5.000 λίτρα χύμα ορυκτελαίων για νοθεία του πετρελαίου κίνησης. Συνέπεια αυτών ήταν να διαφύγουν την καταβολή των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων ύψους 151.303,75 ευρώ.
Επίσης, στο “μάτι” των λαθρεμπόρων έχει μπει και το υγραέριο. Έτσι, υγραέριο που είναι για άλλη χρήση χρησιμοποιείται, πλέον και σε οχήματα ιδιωτικής χρήσης. Έτσι, στα δίχτυα της φορολογικής διοίκησης, πιάστηκε πρατήριο διάθεσης υγραερίου στην Αργολίδα, γιατί δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 404.394,44 ευρώ και υπέπεσε σε λαθρεμπορία για 575.244,86 λίτρα. Σε άλλη περίπτωση, σε έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου προς πρατήρια υγρών καυσίμων, σε διαφορετικά σημεία του Νομού Θεσσαλονίκης, προέκυψε ότι η εν λόγω εταιρεία φόρτωσε σε βυτιοφόρο όχημα ιδιοκτησίας της, 10.180 κιλά υγραέριο αγνώστου προέλευσης από το οποίο διέθεσε για χρήση ως υγραέριο κίνησης, σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων, 3.980 και 4.200 κιλά αντίστοιχα. Ποσότητα 2.000 κιλών δεν διατέθηκε αλλά παρέμεινε εντός του βυτιοφόρου. Από την ανάλυση προέκυψε ότι το εν λόγω υγραέριο δεν πληρούσε τις προδιαγραφές, συνεπώς ήταν λαθραίο προϊόν και νοθευμένο.
Νέα μέτρα
Στο φόντο αυτό, με βάση και τις πρόσφατες εξαγγελίες της κυβέρνησης, θα αποκλείονται οι παραβάτες λαθρεμπορίας από συνεργασία με όλες τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, με νομοθετική ρύθμιση με την οποία θεσμοθετείται η υποχρέωση λήψης μέτρων δέουσας επιμέλειας στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων, η δημιουργία μητρώου παραβατών και η απαγόρευση συνεργασίας με παραβάτες λαθρεμπορίας.
Στόχος, το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο να ενισχύσει την υποχρέωση και την ευθύνη όσων συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων να προβαίνουν στους αναγκαίους ελέγχους για τα πρόσωπα με τα οποία συναλλάσσονται και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.