O κρατικός ενεργειακός κολοσσός του Κατάρ, η QatarEnergy, ανακοίνωσε ότι παγώνει προσωρινά τις διελεύσεις των πλοίων μεταφοράς LNG από την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς εξετάζει το πλαίσιο ασφάλειας στα δρομολόγια μετά τις διαδοχικές επιθέσεις των Χούθι. Πηγή που μίλησε στο Reuters ανέφερε ότι εφόσον η διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας παραμείνει «επισφαλής», η Qatar Energy θα δρομολογήσει τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω Αφρικής, επιλέγοντας τη διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Από τις πρώτες επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα κατά εμπορικών πλοίων εκφράστηκαν έντονες ανησυχίες για τις πιθανές αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα ενέργειας της Ευρώπης, η οποία εισάγει σημαντικές ποσότητες LNG από το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Αναλυτές, πάντως, επισημαίνουν ότι λόγω της σημαντικής πλήρωσης των δεξαμενών, δεν αναμένεται να υπάρξουν ελλείψεις στην αγορά (που επηρεάζουν βραχυπρόθεσμα τις τιμές) ωστόσο μια παρατεταμένη κρίση στη μεταφορά φορτίων LNG στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν θα αφήσει ανεπηρέαστες τις τιμές των μελλοντικών συμβολαίων εκπλήρωσης.
Στα ανοιχτά του Ομάν τέσσερα δεξαμενόπλοια LNG
Η είδηση για την QatarEnergy έρχεται την ώρα που τουλάχιστον τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διέκοψαν τον πλου τους το Σαββατοκύριακο εν μέσω περαιτέρω κλιμάκωσης στην περιοχή, καθώς αμερικανικές και βρετανικές δυνάμεις εξαπέλυσαν δεκάδες αεροπορικά πλήγματα εναντίον δυνάμεων των Χούθι στην Υεμένη.
Τα Al Ghariya, Al Huwaila και Al Nuaman είχαν φορτώσει στο Ρας Λαφάν του Κατάρ και επρόκειτο να κατευθυνθούν πως τη διώρυγα του Σουέζ. Ωστόσο, διέκοψαν το δρομολόγιό τους την Κυριακή, παραμένοντας -μέχρι νεοτέρας- στα ανοικτά των ακτών του Ομάν, σύμφωνα με την LSEG, υπηρεσία που παρακολουθεί την κίνηση των πλοίων. Το Al Rekayyat είχε διακόψει τον πλου του στην Ερυθρά Θάλασσα ένα 24ωρο νωρίτερα, στις 13 Ιανουαρίου. Σημειώνεται ότι η πηγή που μίλησε στο Reuters, υπογράμμισε ότι «δεν σταματά η παραγωγή LNG» στο Κατάρ.
Η εναλλακτική διαδρομή προς την Ευρώπη γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 9 ημέρες στο ταξίδι 18 ημερών από το Κατάρ, δήλωσε ο αναλυτής του ICIS LNG Alex Froley.
Ένας έμπορος υπολόγισε ότι θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 1-1,30 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) στην τιμή του φορτίου, αν και θα αντισταθμιζόταν εν μέρει με τη μη πληρωμή των τελών της Διώρυγας του Σουέζ.
«Το Κατάρ απλώς θα ακολουθήσει τη μεγάλη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παράδοση αλλά τίποτα δραματικό για τις ευρωπαϊκές ισορροπίες», δήλωσε μια άλλη εμπορική πηγή τη Δευτέρα.