Ανασταλτικό παράγοντα στη διάθεση για επενδύσεις στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη αποτελούν οι υποδομές της περιοχής, που παραμένουν ανεπαρκείς παρά τα όποια βήματα έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια με έργα όπως η Εγνατία Οδός. Η επισήμανση αυτή αποτέλεσε κοινή συνισταμένη των τοποθετήσεων όλων των ομιλητών στο πάνελ «oι ΑΞΕ ως καταλύτης για τη δημιουργία θέσεων εργασίας: Πολιτικές κλειδιά για την αναγέννηση της βιομηχανίας στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη», στο πλαίσιο του 2ου East Macedonia Thrace Forum.
Χωρίς φώτα και κλαρκ το λιμάνι Αλεξανδρούπολης
Παίρνοντας πρώτη τον λόγο η Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος Λουκία Σαράντη τόνισε ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις μπορούν να βοηθήσουν υπό προϋποθέσεις, όπως η ύπαρξη ανθρώπινου δυναμικού, δικτύων, υποδομών και ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού – ρυθμιστικού περιβάλλοντος. Εξήγησε ότι η περιοχή της Θράκης και ιδίως ο Έβρος υποφέρουν από την αστυφιλία, τονίζοντας ότι για να παραμείνει ο πληθυσμός στην περιοχή απαιτούνται δομές όπως καλά σχολεία και νοσοκομεία, καθώς και οικοσυστήματα με τη σύμπραξη επιχειρήσεων και ΑΕΙ.
Επισήμανε ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις, ιδίως οι βιομηχανικές, τείνουν να αποτελέσουν είδος υπό εξαφάνιση ενώ αναφερόμενη στην έλλειψη υποδομών τόνισε ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν διαθέτει ούτε φωτισμό, ούτε κλαρκ. «Είματε πολλές δεκαετίες χωρίς λιμάνι, και βιομηχανία χωρίς λιμάνι δεν υπάρχει», ανέφερε. «Το λες στους Βούλγαρους και απορούν. Όπως και για τρένο, που το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας κινείται με ασύλληπτες ταχύτητες», πρόσθεσε, τονίζοντας ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή είναι ανύπαρκτο. Μάλιστα η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη από ό,τι αρκετές δεκαετίες πριν.
Προβλήματα υπάρχουν και στον τομέα της ενέργειας, καθώς «στο Σουφλί όταν βρέχει πέφτει το ρεύμα». Προκαλούνται αυξομειώσεις τάσης που οδηγούν σε αναγκαστική διακοπή της παραγωγής. Πρόβλημα υπάρχει και στο ίντερνετ. Κατά τα άλλα, οι επιχειρήσεις της περιοχής υποφέρουν από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και άλλες εταιρείες, όπως η αργή απόδοση δικαιοσύνης και το ασαφές περιβάλλον που εξακολουθεί να επικρατεί ως προς τις χρήσεις γης. Τόνισε πάντως ότι το διακοματικό πόρισμα της Βουλής για τη Θράκη κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, και αν εφαρμοστεί «έχουμε ελπίδα ότι τα πράγματα θα πάνε προς το καλύτερο».
Πρόσκληση στους big 5 της Θράκης για κοινή στάση
Ο Μπάμπης Θαμνίδης, Οικονομικός Διευθυντής Ελλάδας της Japan Tobacco International που ελέγχει την ΣΕΚΑΠ της Ξάνθης, αναφέρθηκε στα βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια τα οποία οδήγησαν τη βιομηχανική μονάδα να παράγει 5 δισ. sticks καπνού με την προοπτική να φτάσουν τα 7 δισ. Τα 2/3 των παραγόμενων ποσοτήτων εξάγονται σε χώρες της ΕΕ όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γερμανία, ενώ οι υπόλοιπες ποσότητες κατευθύνονται στην εγχώρια αγορά. Η JTI έχει δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, ενώ από τη δραστηριοποίηση της εταιρείας υπολογίζεται ότι επωφελούνται 50.000 οικογένειες. «Η περιοχή έχει παράδοση στον καπνό, σε συνδυασμό με τα κεφάλαια που εισέρρευσαν φτάσαμε στο σήμερα. Είμαστε υπόδειγμα ιαπωνικής επένδυσης στη Θράκη», είπε ο κ. Θαμνίδης.
Τόνισε ότι πρέπει να προωθηθεί ο συντονισμός της περιφερειακής διοίκησης και του κεντρικού κράτους, αλλά και η συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, απηύθυνε κάλεσμα προς τις πέντε μεγάλες επιχειρήσεις της Θράκης να υποστηρίξουν συντονισμένα τα αιτήματα της βιομηχανίας της περιοχής.
Πρόσβαση σε πρώτες ύλες μόνο μέσω Θεσσαλονίκης
Ο Πάρης Γραβουνιώτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Χαρτοποιίας «Ελίνα» της Κομοτηνής, τόνισε ότι πλέον στη ΒΙΠΕ της πόλης παρατηρείται οργασμός επενδύσεων, όμως τεράστιο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη εργαζομένων. Σημείωσε ότι η εταιρεία έχει φτάσει να εξάγει το 60%-70% των παραγόμενων προϊόντων, επωφελούμενη από την αλλαγή του επενδυτικού κλίματος στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Όμως, παρά το γεγονός ότι η Κομοτηνή βρίσκεται κοντά στα σύνορα και τις αγορές των βαλκανικών χωρών, μειονέκτημα αποτελούν οι υποδομές. Συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι λείπουν τα λιμάνια αλλά και ένας σιδηροδρομικός σταθμός μεταφόρτωσης προϊόντων. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της ΒΙΠΕ άλλωστε δεν υπήρχε νερό, ύδρευση και αποχέτευση.
Εξήγησε ότι η «Ελίνα» θα μπορούσε να φέρνει πρώτη ύλη από τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, κάτι που θα μείωνε κατά πολύ το κόστος. Όμως επειδή τα δύο λιμάνια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης δεν μπορούν να χειριστούν κοντέινερ, η εταιρεία αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με πολλαπλάσιο κόστος. Άλλη έλλειψη αποτελεί το γεγονός ότι στον κάθετο άξονα Κάρτζαλι (Βουλγαρία) – Κομοτηνής δεν προβλέφθηκε κυκλοφορία φορτηγών, με αποτέλεσμα για να φτάσει ένα φορτίο στη Ρουμανία να πρέπει να διανύσει 250 χιλιόμετρα παραπάνω. Πρόβλημα υπάρχει και με τα δίκτυα ηλεκτρισμού. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις της Θράκης να μην μπορούν να ανταγωνιστούν όσες εγκαθίστανται σε περιοχές πλησίον της Αθήνας, όπως στο Σχηματάρι.
Προτεραιότητα σε λιμάνι και σιδηρόδρομο
Τέλος ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, Εκτελεστικός Διευθυντής του ΤΑΙΠΕΔ, τόνισε ότι το Ταμείο έχει αναλάβει την ωρίμανση των έργω που έχουν μείνει πίσω, αναφερόμενος χαρακτηριστικά στο τελωνείο των Κήπων, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το Νοσοκομείο, τις σχολές ΕΠΑΣ και τα Κέντρα Υγείας της περιοχής. Συγκεκριμένα για τους Κήπους, όπου η κατάσταση του Τελωνείου κρίνεται απογοητευτική, είναι ειλημμένη η απόφαση να υπάρξει σύμβαση για γρήγορη αναβάθμιση μέχρι τη δημιουργία νέου Τελωνείου. Παράλληλα προχωρά η αποκατάσταση της καμμένης περιοχής στον Έβρο, με τα αντιδιαβρωτικά έργα του ΥΠΕΝ και τους νέους καθαρισμούς μέσω των προγραμμάτων ΑΝΤΙΝΕΡΟ. Τόνισε ότι έχουν δοθεί 14 εκατ. ευρώ για βελτιωτικές παρεμβάσεις στο νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, ενώ παρεμβάσεις προγραμματίζονται και στο λιμάνι, με εκβάθυνση της προβλήτας και αναβάθμιση και ασφαλτόστρωση του δρόμου προς την Εγνατία Οδό.
Επεσήμανε ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν προχώρησε την αποκρατικοποίηση του λιμανιού για εθνικούς λόγους, ενώ πρόσθεσε ότι έχει προσληφθεί διεθνής σύμβουλος για εκπόνηση μάστερ πλαν που θα περιγράψει πώς ο λιμένας θα αποτελέσει μακροπρόθεσμα βιώσιμη επιλογή. Αποκάλυψε δε ότι υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για εκμισθώσεις στο λιμάνι, ενώ τόνισε ότι στόχος είναι η εν λόγω υποδομή να μετατραπεί σε πύλη και για άλλες χώρες της Βαλκανικής. Υπενθύμισε τέλος ότι το λιμάνι ήταν ελειματικό για πολλά χρόνια. «Τώρα που έχει επιστρέψει σε κερδοφορία μπορούμε να πάρουμε πρωτοβουλίες», είπε.
Υπογράμμισε ότι είναι σημαντικό να λειτουργήσει και ο σιδηρόδρομος, καθώς «λιμάνι χωρίς σιδηρόδρομο δεν υπάρχει». Εμφανίστηκε ωστόσο αισιόδοξος ότι αν υπάρξει πίεση, λόγω λειτουργίας του Λιμένος, θα προχωρήσει και η ανάταξη του σιδηροδρόμου.
«Ό,τι έχουμε αναλάβει θα το παραδώσουμε. Αν όχι, θα έχουμε αποτύχει. Στόχος είναι να μην χαθεί άλλη μια ευκαιρία», κατέληξε κ. Σταμπουλίδης.