Μενού Ροή
PODCAST ΒΑΒΕΛ – Γ. Στασινός (πρ. ΤΕΕ): Κίνδυνος για γέφυρες και φράγματα – Δεν υπάρχει προϋπολογισμός για τη συντήρησή τους

Στην αποκάλυψη ότι δεν υπάρχει προϋπολογισμός για τη συντήρηση δημοσίων κατασκευών στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή αυτές θα αρχίσουν να διαλύονται, υποδομές όπως γέφυρες, φράγματα και άλλα, προχώρησε ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Στασινός. Μιλώντας στο PODCAST ΒΑΒΕΛ επισήμανε ότι πέραν των μηδενικών προϋπολογισμών συντήρησης, «δεν έχουμε δεδομένα, δηλαδή δεν ξέρουμε πια έχουμε».

Όπως ανέφερε το ΤΕΕ έκανε ένα σημαντικό έργο το οποίο είχε να κάνει με την καταγραφή τους στην πλατφόρμα του Εθνικού Μητρώου Υποδομών και πρέπει ενημερωθούν δήμοι, περιφέρειες και υπουργεία ώστε να αναλάβουν την ευθύνη συντήρησή τους. Το πρόβλημα είναι ότι κανείς δεν θέλει να αναλάβει την ευθύνη. Όπως αποκάλυψε «μου είπε χαρακτηριστικά ένας περιφερειάρχης, Γιώργο εγώ δεν θα βάλω καμία υποδομή. Τι εννοείς του λέω; Δεν θα δηλώσω καμία, μου λέει, γιατί άμα τις δηλώσω θα πρέπει μετά μόλις δημιουργηθεί μια ζημιά να πάω στα δικαστήρια. Αυτήν τη στιγμή δεν έχω χρήματα να το συντηρήσω, άρα γιατί να το δηλώσω;»

Ο ίδιος προτείνει να χωριστούν οι περιοχές ανά περιφέρεια ή με όποιο άλλο γεωγραφικό τρόπο εκτιμά η κυβέρνηση στη συνέχεια να βρει σε μια περιοχή ποια έργα δίνουν χρήματα, ποια κερδίζουν χρήματα όπως είναι παράδειγμα οι αυτοκινητόδρομοι που ήταν παραχωρήσεις και να πούμε επεκτείνουμε παράδειγμα της σύμβασης παραχώρησης και παίρνεις μαζί και άλλα 10 έργα που δεν δίνουν λεφτά να τα συντηρήσεις.

Το Ελληνικό

Ήταν υπερφιλόδοξο το σχέδιο, δηλαδή όταν πας να βγάλεις μια άδεια για ένα σπίτι να το φτιάξεις Κανείς δύο 3 4 χρόνια για να το φτιάξω από τη στιγμή που ξεκινάς όταν λέμε να φτιάξουμε μια καινούργια πόλη, Προφανώς δεν γίνεται σε 3 4 5 χρόνια. Κατά τα άλλα, νομίζω ότι υπάρχει πρόοδος.

Μηχανικό δεν βρίσκεις

Είμαστε 125.000 και το λέω πολλές φορές το 2015, αν μου έλεγαν αν είμαστε πολύ λίγοι θα έλεγα ότι είμαστε πάρα πολλοί, αν πουν τώρα, αν είμαστε πολλοί ή λίγοι θα πω ότι είμαστε λίγοι, γιατί εμείς πάμε με την παρέα με την ανάπτυξη της χώρας. Όταν υπάρχει ανάπτυξη είμαστε πρωταγωνιστές γιατί χωρίς εμάς δεν γίνεται και όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη είμαστε από τους πρώτους κλάδους που πλήττεται. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο μηχανικός ουσιαστικά είναι ο επιστήμονας ο οποίος συνδεδεμένος με την καθημερινότητα του πολίτη, το μικρόφωνο που μιλάμε τώρα το φτιάχνει το σχεδιάζοντας μηχανικός στο τραπέζι, ενδεχόμενος σχεδιασμός μηχανικός, το κτίριο εννοείται, το σχεδιάζει μηχανικός, αλλά φτιάχνει και το δρόμο, φτιάχνει και τα φανάρια, ρυθμίζει την κυκλοφορία. Αν αρχίζεις να σκέφτεσαι από πόσα πράγματα, εξαρτάται η καθημερινότητα που τα κάνει ένας μηχανικός είναι απεριόριστα. Υπάρχουν επιστημονικοί κλάδοι πολύ σημαντικοί, άλλοι οι οποίοι εννοείται ότι είναι απαραίτητοι, αλλά δεν επηρεάζουν τόσο την καθημερινότητα του πολίτη.

Επέστρεψε το 60%-70% των μηχανικών

Στην κρίση μπορεί να έφυγαν γύρω στους 15.000-20.000. Επέστρεψαν πολλοί, θεωρώ χωρίς να μπορούμε να το μετρήσουμε ακριβώς ότι στον κλάδο μας σίγουρα επέστρεψαν 60 – 70% τουλάχιστον. Επίσης είναι σημαντικό για να επιστρέψει κάποιος να νιώθει ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα γυρίσει και θα ξαναφύγει ότι τα επόμενα χρόνια θα έχει δουλειά, ενώ τα επόμενα 7 – 8 – 10 χρόνια τουλάχιστον νομίζω ότι στον κλάδο μας θα υπάρχει τα επόμενα 10 χρόνια αρκετή δουλειά, δεν ξέρω τι θα γίνει στη συνέχεια. Σίγουρα υπάρχει ανάγκη αυτή τη στιγμή και μια μελέτη πρόσφατα αναδείξαμε για περισσότερο προσωπικό γύρω από τις κατασκευές. Περίπου απασχολούνται 200.000 άνθρωποι, προσωπικό και τα επόμενα 3 – 4 χρόνια θα χρειάζονται γύρω στους 250.000, δηλαδή χρειάζεται να αυξηθούμε περίπου ένας για κάθε 4 άλλους να προστεθεί άλλος ένας. Συνολικά σαν προσωπικό, μας λείπουν γύρω στις 50.000. Οι μηχανικοί μπορεί να είναι 4 – 5 χιλιάδες , αλλά αυτούς θα τους βρούμε έτσι κι αλλιώς γιατί βγαίνουν από τα πανεπιστήμια σιγά σιγά. Δεν νομίζω ότι θα είναι το σημαντικότερο πρόβλημα οι μηχανικοί όσο θα είναι, το υπόλοιπο προσωπικό που χρειάζεται στην κατασκευή.

Το κόστος κατασκευής

Το κόστος κατασκευής, το λέω σε μία απλή αλλά ποιοτική κατασκευή, είναι περίπου 2.000€ το τετραγωνικό. Όταν έχτιζα κι εγώ οικοδομές για παράδειγμα λέω το 2008 και 9 έχτιζες με 850 – 900€. Βέβαια οι κατασκευές στην Ελλάδα μπορεί να είναι η πιο ποιοτικές κατασκευές που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο αυτή τη στιγμή, είτε το δεις ενεργειακά είτε το δεις στατικά. Ένα καινούργιο κτίριο είτε με βάση κάποιες πολυτέλειες που έχουμε τέτοιες κατασκευές δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο από όλες τις απόψεις και να αντέχει και να είναι ενεργειακά σωστή από όλες τις απόψεις. Νομίζω ότι ίσως χτίζουμε τις πιο καλές κατασκευές, έτσι σε ένα μέσο όρο. Η συντήρηση των παλαιών κατασκευών.

Καλό είναι να μπήκε στην κουλτούρα μας και η έννοια της συντήρησης των κατασκευών. Αυτό πρέπει να ξεκινήσει από τα δημόσια έργα. Καταρχήν γιατί δεν τα συντηρούμε και σε λίγο θα έχουμε πολύ σοβαρά προβλήματα και επίσης δεν τα παρακολουθούμε. Δηλαδή δεν ξέρουμε τι θα πέσει. Μπορεί να πέσει οτιδήποτε αλλά δεν το ξέρουμε. Το μαθαίνουμε όταν όταν θα πέσει βέβαια επειδή είμαστε μία σεισμογενής περιοχή είναι σημαντική και η ασφάλεια, δηλαδή θα πω χαρακτηριστικά το 70% των κατασκευών στην Ελλάδα. Των κτηρίων έχει κατασκευαστεί πριν το ‘55. Αυτό σημαίνει δεν έχουν καμία θωράκιση έναντι του σεισμού μηδέν. Άρα υπάρχει και μια ανάγκη να φτάσουμε σε μεγάλη πλειοψηφία κατασκευών μετά το ‘95 που υπάρχει μια σημαντική θωράκιση από το ‘55 μέχρι το 95 κάτι υπάρχει σιγά σιγά μετά το 95 είναι αρκετά ασφαλείς οι κατασκευές μας, επομένως μόλις φτάσουμε σε αυτό το σημείο να αυξηθούν αυτές οι κατασκευές, τότε θα πρέπει να σκεφτόμαστε γύρω από τη συντήρηση.

Για τα εκτός σχεδίου

Το Σύνταγμα του 1975 στο άρθρο 24 προβλέπει ότι θα γίνει πολεοδομικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα. Φτάσαμε κάποια στιγμή και το Συμβούλιο της Επικρατείας άρχισε να βγάζει αποφάσεις για κάποιον που έχτισε εκτός σχεδίου, ακυρώνοντας την γιατί δεν έχει πρόσωπο σε δρόμο. Σκέφτεται το κράτος. Ποιος κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό; Κοστίζει πολύ, θα μας πάρει χρόνο. Δεν θα είναι στην παρούσα κυβέρνηση. Τι κάνω; Παίρνω το σκεπτικό της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας και νομοθετώ ότι όποιος έχει πρόσωπο σε δρόμο κτίζει περνάνε άλλα 5 χρόνια, λέει το Συμβούλιο Επικρατείας. Μα το κράτος πάλι αυτοί που κυβερνούν δεν κάνουν τίποτα. Δεν με ακούνε, άρα θα βγάλω μια άλλη απόφαση. Μετά ακυρώνει την άδεια του Στασινού και λέει να έχει πρόσωπο σε δρόμο και ο δρόμος να είναι 6 M. Λέει η κυβέρνηση η επόμενη να νομοθετήσω. Αλλά γιατί το λένε; Το λένε γιατί βασίζονται στο ότι καμία κυβέρνηση δεν έχει κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό. Φτάνουμε στην παρούσα κυβέρνηση που γίνεται το εξής εκπληκτικό.

Κάνει το θαύμα αυτή η κυβέρνηση και βρίσκει 400 εκατομμύρια να γίνει πολεοδομικό σχεδιασμό σε όλη τη χώρα μέσω των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, λέει παιδιά πρέπει να κάνουμε 200 πολεοδομικά σχέδια. Λέω χαρακτηριστικά ότι περίπου 25-30 κατάφερε να προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος κάθε 10 χρόνια, δηλαδή για αυτά τα 200 θέλαμε και περίπου 100 χρόνια. Εμείς σε ενάμιση χρόνο τα αναθέσαμε όλα και τα 200. Αυτή η κυβέρνηση, αντί να πανηγυρίσει και να πει εγώ έκανα ότι δεν έκαναν οι κυβερνήσεις τα τελευταία 50 χρόνια, άρα τι κάνω; Προετοιμάζομαι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το Στε να εκδώσει 200 Προεδρικά Διατάγματα που είναι δύσκολο να τους στείλουμε 200 ΠΔ. Δεν θα τα βγάλει αύριο και σου λέει επειδή έβγαλε άλλη μια απόφαση το στε για την Πάτμο ξέρω γω για ένα ακίνητο εκτός σχεδίου θα νομοθετήσω, μα ρε παιδιά τι να νομοθετήσετε αφού σε 3 4 χρόνια θα έχουμε 200 Π ΙΔ και όλοι θα ξέρουμε τι χτίζουμε. Με απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας γιατί τα Π Δ θα περάσουν από το στε και αντί να πει αυτό η κυβέρνηση σκέφτεται να νομοθετήσει. Θεωρώ τελικά ότι μάλλον δεν θα νομοθετήσει γιατί θα πρέπει πάλι να βάλει έναν οριζόντιο κανόνα που το στε λέει ότι είναι κατά του οριζόντιου κανόνα, παρόλο που και το ίδιο ορίζει οριζόντιο κανόνα κάθε φορά όταν βγάζει ένα σκεπτικό οριζόντιο κανόνα έβαζε, δεν βάζει κάτι ιδιαίτερο. Για τις αποφάσεις δήμων που απαγορεύουν κτίρια

Είναι απαράδεκτο και νομίζω και παράνομο να προσπαθούν κάποιοι δήμαρχοι να νομοθετούν οι ίδιοι. Αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να έχουν άποψη για την περιοχή τους και να θέλουν ενδεχομένως πιο χαμηλά κτίρια ή και καθόλου κτίρια ή και πολύ περιορισμένα ή ότι κρίνουν γιατί και η κοινωνία εκεί για την περιοχή καλό, αλλά αυτό θα πρέπει να έρχεται ως αίτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος να υπάρχει σχεδιασμός και να υπάρχουν αποφάσεις από την κυβέρνηση από το κράτος. Το να αποφασίζει κάποιος μόνος του αποφασίζω και διατάσσω δεν γίνεται. Παράδειγμα ο δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ή και ο δήμος Αλίμου διέταξαν οι δήμαρχοι διέταξαν, υπάρχει θέμα διαταγή δημάρχου σε διατάζω κύριε Διευθυντή της Πολεοδομίας να μην εκδίδεις άδεια σε όσους εφαρμόζουν αυτές τις διατάξεις. Αυτό δεν είναι κράτος δικαίου, αλλιώς να πάμε στις πόλεις κράτη που υπήρχαν κάποτε στην αρχαία Ελλάδα και να αποφασίζει ο δήμαρχος για τα πάντα. Ενδεχομένως υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιες συνδυάζοντας κάποια άρθρα του οικοδομικού κανονισμού, πήραν παραπάνω ύψος. Αυτό όμως δεν μπορεί να οδηγεί σε τέτοιες αποφάσεις, θα πρέπει να πάνε με τη διαδικασία που προβλέπεται να πάρουν αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, ενδεχομένως να προτείνουν να εκδοθεί ένα προεδρικό διάταγμα για να υπάρξει σχεδιασμός και περιορισμός του ύψους. Δεν μπορεί να αποφασίζουν μόνοι τους. 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας