Στην κορυφή των κερδών σε όλη τη μεγάλη κεφαλαιοποίηση του ελληνικού χρηματιστηρίου έκλεισε την περασμένη εβδομάδα η μετοχή της Motor Oil, η οποία ενισχύθηκε κατά 8,22%, φτάνοντας στα 22,64 ευρώ, που είναι νέα υψηλά εξαμήνου. Την περασμένη Δευτέρα η μετοχή έκλεισε με οριακή άνοδο 0,10%, την Τρίτη ανέβασε στροφές κερδίζοντας 2,58%, την Τετάρτη έκλεισε στο +1,77%, την Πέμπτη +1,56%, ενώ την Παρασκευή ενισχύθηκε εκ νέου κατά +1,98%.
Μάλιστα, συμπλήρωσε εννέα συνεδριάσεις χωρίς αρνητικό κλείσιμο, ενώ στις δέκα έως τώρα συνεδριάσεις του Φεβρουαρίου, έχει μόλις μία πτωτική. Συνάμα, την Παρασκευή η κεφαλαιοποίηση του ομίλου επανήλθε πάνω από τα 2,5 δισ. ευρώ για πρώτη φορά από το περασμένο καλοκαίρι. Επίσης, η μετοχή πέρασε πάνω από τον εκθετικό κινητό μέσο των 200 ημερών και πλέον δείχνει αναβαθμισμένο προφίλ, με δυνατότητα συνέχισης της ανοδικής κίνησης.
Μετά το μπαράζ των αρνητικών «χτυπημάτων» του δεύτερου μισού του 2024 που επηρέασαν όλο τον όμιλο αλλά και τη μετοχή, φαίνεται πως το τελευταίο διάστημα καταγράφεται εμφατική «επιστροφή» της μετοχής – και της εταιρείας – σε όλα τα επίπεδα. Εξ αρχής του 2025 η Motor Oil απασχολεί θετικά την αγορά, με ειδήσεις επέκτασης, εξαγορές και συνεργασίες, που έρχονται να απλώσουν ακόμη περισσότερο το αποτύπωμα του ομίλου.
Τι έγινε το 2024
Στο EnergyMag.gr έχουμε κατ’ επανάληψη αναφερθεί στην ελκυστικότητα της μετοχής της Motor Oil, η οποία το 2024 πλήρωσε το… μάρμαρο εν μέσω αρνητικού ντόμινου εξελίξεων που δύσκολα θα επαναληφθεί. Στις 23 Μαΐου 2024 η μετοχή έφτασε στο ιστορικό υψηλό των 28,56 ευρώ, όμως μέσα σε μόλις έξι μήνες απώλεσε περίπου το 1/3 της αξίας της, χάνοντας 32% καθώς στις 21 του περασμένου Νοέμβρη είδε τα χαμηλά των 18,91 ευρώ, που ήταν αρνητικό ρεκόρ σχεδόν δύο ετών.
Καμιά άλλη μετοχή του Χ.Α., πόσο μάλλον του FTSE 25, δεν είχε κατέλθει σε χαμηλά δύο ετών, κάτι που αφενός έδειχνε την πτωτική στρέβλωση και υπερβολή που καταγράφονταν στην Motor Oil, αλλά και τις δυνατότητες αντίδρασης και αποκατάστασης, όταν – όπως γίνεται το τελευταίο διάστημα – παρέλθουν, έστω και μερικώς, οι αρνητικοί παράγοντες που βάρυναν το 2ο εξάμηνο του 2024 το προφίλ του ομίλου, επηρεάζοντας και τη μετοχή.
Το μπαράζ των «χτυπημάτων» στον όμιλο
Έβγαλε το 2024 με πτώση 13,1%, εν μέσω μπαράζ αρνητικών εξελίξεων όπως η έκτακτη εισφορά στα κέρδη, η διαγραφή από το MSCI Standard Greece, η πυρκαγιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου και η «αντιδικία» με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Το μπαράζ των «χτυπημάτων» στον όμιλο Motor Oil ξεκίνησε στις 20 Ιουλίου με την ανακοίνωση από την κυβέρνηση της έκτασης εισφοράς στα κέρδη. Κατόπιν, στις αρχές Αυγούστου ήρθε η διαγραφή από το δείκτη – βιτρίνα του Χ.Α., τον MSCI Standard Greece που είναι ο δείκτης που χρησιμοποιούν ως κεντρικό επενδυτικό μπούσουλα τα ισχυρά ξένα χαρτοφυλάκια.
Την Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου ξέσπασε η φωτιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου η οποία κατασβέστηκε την επομένη, έχοντας προκαλέσει ελεγχόμενου (μικρού) εύρους ζημιές, ενώ τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου 9,2 εκατ. ευρώ στον όμιλο, με το αιτιολογικό της παρεμπόδισης- δυσχέρανσης έρευνας κατά τη διεξαγωγή επιτόπιου ελέγχου στην ευρύτερη αγορά πετρελαιοειδών.
Εντελώς άλλο… φεγγάρι το 2025
Το 2025 έχει ξεκινήσει κάτι παραπάνω από άριστα για τον όμιλο, ο οποίος «κλείδωσε» την εξαγορά της εταιρείας Ηλέκτωρ μετά την έγκριση που έδωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθιστώντας πλέον τον εισηγμένο όμιλο συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, έναν εκ των leader στην Ελλάδα στη διαχείριση απορριμμάτων και στην ανάληψη έργων κυκλικής οικονομίας.
Επίσης το management του ομίλου είναι πολύ δραστήριο σε όλους τους τομείς, καθώς το τελευταίο διάστημα ανακοίνωσε το άνοιγμα στο λιανικό εμπόριο, μέσω της απόκτησης του αποκλειστικού ελέγχου της αλυσίδας TWENTY 4 SHOPEN, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά της μικρής λιανικής (μίνι-μάρκετς)
Συνάμα, με όχημα την θυγατρική εταιρεία της Motor Oil, την Core Innovations, ο εισηγμένος όμιλος ο εισέρχεται στην αγορά του καφέ, μέσω της εξαγοράς της εταιρείας specialty καφέ Taresso Artisan Coffee Roasters, πετυχαίνοντας καθετοποίηση του coffee business και αποκτώντας τεχνογνωσία στο σύνολο της αλυσίδας αξίας του καφέ.
Επιδότηση από την Κομισιόν
Παράλληλα, την περασμένη Πέμπτη ανακοινώθηκε ότι η Motor Oil θα λάβει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κρατική ενίσχυση περίπου 112 εκατ. ευρώ για την δημιουργία μονάδας υδρογόνου. Το έργο αυτό εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και θα χρηματοδοτηθεί από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το μέτρο εκτιμάται πως θα συμβάλει στην απανθρακοποίηση των τομέων μετακίνησης και βιομηχανίας και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα. Θα συμβάλει στην υλοποίηση του έργου «Πράσινο Υδρογόνο», που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων ενός ολοκληρωμένου συστήματος ηλεκτρόλυσης, με μέγιστη δυναμικότητα 7.500 τόνους υδρογόνου ανά έτος (από τους ήδη 4.500 τόνους, μέσω του ευρωπαϊκού έργου EPHYRA), το οποίο θα τροφοδοτείται με ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, καθώς και των σχετικών απαιτούμενων περιφερειακών υποδομών.»
Το ανανεώσιμο υδρογόνο θα χρησιμοποιείται για διάφορους σκοπούς, όπως η μετακίνηση και άλλες βιομηχανικές εφαρμογές (π.χ. η παραγωγή βιώσιμων καυσίμων). Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης.