Ξεκινά σήμερα ο μεγαλύτερος διαγωνισμός παραχώρησης στη χώρα, ο επονομαζόμενος και ως… μητέρα των διαγωνισμών που δεν είναι άλλος από τη διαδικασία παραχώρησης της συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, του πιο σύγχρονου δρόμου της Αττικής, για τα επόμενα 25 χρόνια.
Σήμερα αναμένεται να κατατεθούν οι φάκελοι με τις προσφορές ύστερα από τις μικρές παρατάσεις που είχαν δοθεί, με το ενδιαφέρον να είναι τεράστιο για το πως διαμορφώνονται τα σχήματα που συνασπίζονται για να διεκδικήσουν τον πιο προσοδοφόρο δρόμο της χώρας και την πιο ελκυστική παραχώρηση εξ όσων «τρέχουν».
Η κούρσα λοιπόν για την 25ετή σύμβαση ξεκινάει και μένει να δούμε που θα φτάσει το τίμημα, καθώς ήδη η αγορά έχει προεξοφλήσει ότι θα ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ και μπορεί να φτάσει τα 3 δισ. ευρώ. Αν γίνει αυτό, εννοείται ότι θα πετύχει νέο ρεκόρ, μετά τα 2,1 δισ. ευρώ που έδωσε πέρυσι το αυστραλιανό fund Macquarie για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
Στα σχήματα μετέχουν οι μεγαλύτεροι ελληνικοί όμιλοι σε κοινοπραξίες με μεγάλους ξένους επενδυτές, μέσα από projects που συνδυάζουν μεγάλη ρευστότητα και τεχνογνωσία σε τέτοιου είδους παραχωρήσεις. Όπως αναγράφεται στην προκήρυξη, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα πρέπει να έχουν περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ ενοποιημένα ίδια κεφάλαια, τουλάχιστον διετή εμπειρία στη συντήρηση, λειτουργία και εκμετάλλευση παρόμοιων κατασκευαστικών έργων κ.α.
Αν δεν υπάρξει κάποια νέα παράταση, σύντομα θα ξέρουμε το ύψος που θα φτάσει η παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς επίσης θα μάθουμε πως διαμορφώθηκαν οι τελικές συμμαχίες, αν και τελική εικόνα θα έχουμε τον προσεχή Οκτώβριο, οπότε θα διεξαχθεί η 2η φάση του διαγωνισμού που αφορά τις δεσμευτικές προσφορές.
Τι αφορά ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός παραχώρησης αφορά μόνο το υπάρχουν δίκτυο της Αττικής Οδού και όχι όσα σχεδιάζονται να γίνουν στο μέλλον. Αφορά δηλαδή τα 52 χιλιόμετρα Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, καθώς και τα 13 χιλιόμετρα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού, ενώ θα ενταχθεί και τμήμα 5 χιλιομέτρων της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω.
Ποιοι θα συμμετάσχουν
Ελλάκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα, Mytilineos, Copelouzos Group, AVAX και Intrakat είναι οι έξι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που θα συμμετέχουν σε συνεργασία με διεθνείς partners στο διαγωνισμό, ενώ από το εξωτερικό θα είναι σχήματα από τη Γαλλία, όπως Vinci και το Fund Ardian και Αυστραλία μέσω των funds Macquarie και First Sentier.
Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα αναμένεται να κατέβει στο διαγωνισμό με κοινοπραξία με το αυστραλιανό fund First Sentier, το οποίο έχει ενεργητικό 182,5 δισ. δολαρίων και εξειδικεύεται στις υποδομές, ενέργεια, μεταφορές και κοινοφελείς υπηρεσίες.
Οι όμιλοι Ελλάκτωρ και AVAX, που εδώ και σχεδόν είκοσι χρόνια «τρέχουν» την Αττική Οδό, θα κατέβουν σε κοινό σχήμα, έχοντας ως partner ξένο όμιλο (ίσως το γαλλικό fund fund Ardian) για κεφαλαιακή και άλλη συνδρομή. Σημειώνεται πως η Ελλάκτωρ συμμετέχει – μέσω της Άκτωρ Παραχωρήσεις - με ποσοστό 65,75% στις Αττικές Διαδρομές που ελέγχουν την Αττική Οδό, η πλευρά της AVAX ελέγχει το 34,21% ενώ η γαλλική Egis Projects έχει το 0,04%. To σχήμα Ελλάκτωρ – AVAX έχει την παραχώρηση της Αττικής Οδού έως τον Οκτώβριο του 2024.
Η Intrakat του ομίλου Κόκκαλη, θα δώσει το παρόν στο διαγωνισμό μέσα από κοινοπρακτικό σχήμα με τον όμιλο Κοπελούζου και το αυστραλιανό fund Macquarie, το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης ενεργητικού στον κόσμο στον τομέα των υποδομών, με κεφάλαια υπό διαχείριση περί τα 500 δισ. δολάρια.
Ο όμιλος Mytilineos αναμένεται να συμπράξει με την εξειδικευμένη γαλλική εταιρεία Vinci. Πρόκειται για την εταιρεία που έφτιαξε τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και έχει τη σύμβαση παραχώρησης, ενώ διαθέτει χαρτοφυλάκιό που περιλαμβάνει έργα παραχώρησης αυτοκινητoδρόμων σε 16 χώρες και εκμεταλλεύεται σχεδόν 4.000 χιλιόμετρα οδικών αξόνων.
Ενδιαφέρον για συμμετοχή στον διαγωνισμό έχουν και η ιταλική Autostrade, η καναδική Roadis, και η ισπανική Abertis που διαχειρίζεται πάνω από 8.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων διεθνώς.